Jump to content

Engbo ankervinsj, trekker bare noen centimeter av gangen

Bairo

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte en båt på sensommeren i fjor som hadde en Engbo ankervinsj. Sliter litt med funksjonaliteten. Ut går den greit, og det går greit og stramme den opp. Men, når jeg så skal ha den opp igjen, så stopper den etter kort tid, og går så kjempesakte. For å få dreggen opp må jeg trykke gjentatte ganger på knappen, men dreggen går kun noen cm inn av gangen. Må derfor manuelt trekke opp dreggen. Trykker jeg så på knappen, trekkes resten av det løse tauet inn i normalt tempo(altså ikke noe vekt å trekke inn).

Er klar over "minnet" som skal gjøre at dreggen går sakte helt på slutten. Men dette sakte tempoet starter altså altfor tidlig, og lenge før dreggen er oppe. Og tilslutt så stanser den for fullt også. Selve motoren skal være mer enn kraftig nok, og den virker jo også OK de første få meterene, eller hvis det ikke er noe vekt å trekke inn.

I følge manualen skal denne "saktekjøringen" kunne kortsluttes ved å holde begge knappene (opp/ned) inne samtidig i ca. 10 sekunder. Dette virker imidlertid ikke. Det kan også være metalltråden som skal være på et punkt i tauet er borte, da jeg ikke helt kan se hvor denne skal være. Men uansett så er det jo merkelig at saktekjøring/stopp inntreffer lenge før det vil være naturlig.

Er det noen som har opplevd det samme, eller har noen idè om hva som kan være feil?

Muligt dumt spørsmål, men har du sjekket at du har gode nok batterier i fjernkontrollen?

Hvordan trekker den om du bruker det fastmonterte panelet - det som er kobblet opp med kabel til kontrollenheten?

Får du noen form for alarm - blinker og piper det i fjernkontrollen, den røde lampen?

Har du prøvd å linke fjernkontrollen opp mot mottakeren igjen?

Ta ev kontakt med Engbo, de er meget serviceinnstilte, og svarer bestandig på henvendelser.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.
Muligt dumt spørsmål, men har du sjekket at du har gode nok batterier i fjernkontrollen?
Hvordan trekker den om du bruker det fastmonterte panelet - det som er kobblet opp med kabel til kontrollenheten?
Får du noen form for alarm - blinker og piper det i fjernkontrollen, den røde lampen?
Har du prøvd å linke fjernkontrollen opp mot mottakeren igjen?

Ta ev kontakt med Engbo, de er meget serviceinnstilte, og svarer bestandig på henvendelser.

Batteriene skulle være OK, og har kjørt vinsjen kun med motor i gang. Har også kun et fastmontert panel og dermed ingen fjernkontroll eller lys. Har heller ikke hørt noen lyd.

Det er vel også sikring på hovedstrømmen til vinsjen. Denne kan være delvis avbrent. Sjekk om den ser ok ut eller sammenligne den med reservesikrig hvis du har. Denne er ganske grov så det er ikke alltid de brenner helt av og da virker det omtrent som batteriene er dårlige, da den ikke klarer å slippe frem all den strømmen som skal til når vekten av dreggen kommer på tauet. Den kan ha fått seg en smell en gang dreggen har sittet fast.

Redigert av hegra (see edit history)

Hei.

Jeg hadde samme problem, og etter første sesong oppsto problemet.

https://baatplassen.no/i/topic/80439-feilsking-av-defekt-engbo-ankervinsj/

Fikk så en løsning, men som bare varte ett år.

I sommer kom problemet tilbake og ved kontakt med Engbo opplyste de at det var produksjonsfeil på noen motorer/gir og de byttet min.

Atter en gang Engbo er kjempe flinke:

Hele sesongen 2012 virket det slik det skal og det tror jeg om 2013 også.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...