Jump to content

Hentetråd(?) - kjøre Nimbus 35 Nova fra Oslo til Tr.heim nå?


Quaoar

Recommended Posts

Da var du i mål ser jeg. Tenkte bare å tipse om at jeg får båt fraktet på båt i uke 4. Rederiet som frakter heter Ulvan, og er fra Trondheim. Prisen var ikke så ille. De plukker opp båten på vannet i Stavanger, og levere på vannet igjen i ytre Oslofjord. ( skal selv inn til Vollen, Asker ). Har ingen ønsker om å ta fremmed båt på hardeste vineren, og i ukjent farevann.

 

De gutta hadde sikkert hatt plass til deg på returen. Virket som et lite firma, med hyggelig frakt sjef. Og billigere enn diesel tror jeg det blir for dere.

 

Men en fin, vår, påske, eller sommertur vil du nok få deg.

Redigert av Sandvik(a) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TA TUREN SELV :) jeg gikk båten min fra Oslo til Molde i Oktober og hadde en helt fantastisk tur!! Norskekysten er og blir et vakkert skue. Om du går utaskjærs sørover fra Oslo kan det bli litt langdrykt, men når du begynner nordover igjen er det mye gøy og vakkert i vente :)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva der er med nordmenn og båtbruk om vinteren.

 

Vi har vært et sjøfarende folkeslag langs kysten året rundt i noen tusen år. Gitt tilstrekkelige forberedelser, er dette ikke noe problem - heller ikke på denne årstiden - å ferdes langs kysten.

 

Gitt tilstrekkelige forberedelser, er det bare et usikkerhetsmoment som må håndteres og som trenger svært stor margin: Hvor lang tid vil turen ta i sum (mye dårlig og skiftende vær)?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva der er med nordmenn og båtbruk om vinteren.

 

Vi har vært et sjøfarende folkeslag langs kysten året rundt i noen tusen år. Gitt tilstrekkelige forberedelser, er dette ikke noe problem - heller ikke på denne årstiden - å ferdes langs kysten.

 

Gitt tilstrekkelige forberedelser, er det bare et usikkerhetsmoment som må håndteres og som trenger svært stor margin: Hvor lang tid vil turen ta i sum (mye dårlig og skiftende vær)?

 

Absolutt heilt enig, faktisk kan denne tida og utover vera fantastisk fint vèr og iallefall når vi kjem uti februar/mars som gjer ein slik tur minneverdig. Men som "Fargo" her seier, så må ein legge inn litt meir slakk i timeplanen.

 

Det fine med dette forum er jau det at skulle timeplanen briste og ein måtte søke midlertidig havn "for å trekke pusten litt" så synest eg at BP`s medlemmer er spredd oppover heile kysten slik at ei hjelpande hand ikkje skulle vera langt unna.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Fargo har helt rett. Da jeg var i Marinen hadde vi mange flotte naturopplevelser vinterstid med stille sjø sol og snødekte fjell holmer og skjær.. Men det var også stunder langs vår værdharde kyst jeg aldrig kunne tenkt meg å vært ombord i en båt på 25-40 fot!!! Så skal man gå vinterstid med lystbåt en så lang strekning med mange værharde strekninger trenger man nøye planlagt rute med omveger og inseilinger til nødhavner eller for å søke ly. Man bør og påberegne ganske mye lengre tid.. Selfølgelig kan man ha flaks å havne i et snilt værvindu! Men man kan også ha uflaks å i verste fall ligge å vente på været i mange dager på flere av våre harde plasser! Må si jeg har stor respekt for både lindesnes jæren stadt hustadvika folla vestfjorden og finnmarkskysten. Uansett har han valgt å ta en veldig klok avgjørelse i mine øyne!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi forventer en saftig hentetråd her quaoar...Rikholdig beretning med bilder, tekst og film... :thumbsup:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Så klart det skal bli massevis av oppdateringer når den tid kommer! Ligger an til slutten av april, begynnelsen av mai.


Nå venter jeg på at VHF og autopilot bli montert inn. Blir vel neste uke. Lurer litt på plassering av autopilot (se tråd: https://baatplassen.no/i/topic/95563-montering-av-autopilot-kontrollpanel-p70-fra-raymarine/ )

 

 

Pjolter, hadde du en "Hentetråd" fra den turen? :)

Jeg kan love deg at det skal bli en nyyyyyte-tur! Blir det veldig dårlig vær, så finner man ev. "nødhavn", flyt hjem, og fortsetter turen senere. Satt av en god del dager for selve turen, så skulle været bli skikkelig bra, har vi beregnet 8-9 dager på turen :giggle:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Du har vel fått med deg hentetråden til SAP Quaoar? Vet hva du har å gjøre no, Burde vel montert et kamera med live oppdatering for å toppe tråden til SAP kanskje?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Var vel Båtliv.com som kjørte bambuser, når de førte en P60 eller 80 (husker ikke) fra svenskegrensen i sør til russergrensa i nord?

http://bambuser.com/

 

Alternativ til bambuser:

http://qik.com/

 

Edit: det var havna.com , ikke båtliv.. :)

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Se der ja, der var hentetråden din Pjolter. Får lese litt på den de kommende dagene. :thumbsup:

Fikk ikke med meg at det var kommet flere innlegg i tråden her.

 

Var i Oslo to helger siden og fikk testet båten, pusset/vasket en del, og kontrollert at autopilot og VHF-radio var montert inn og funksjonelle.

 

Status for min hentetur, er at jeg drar nedover til Oslo nå på tirsdag (i dag faktisk...). Flytter båten fra Lasa til Leangbukte og begynner på siste sjekk av båten og lempe inn alt av utstyr og mikkmakk. Samboer kommer nedover på onsdag, så blir onsdagen satt av til "innredning" av båten, samt litt mer testing og gøy.

Deretter blir det å se an været. Planen er å begynne turen mot Trondheim på torsdag morgen. Båtplassen-vimpelen ligger klar (mener jeg(!)...). Vi har satt av 10-12 dager til turen, alt ettersom været tillater. Vi kommer til å bruke så kort tid som mulig, men uten å stresse eller tøye grenser :smiley:

 

Jeg ser en KJEMPEutfordring akkurat nå. Og det er været som er meldt for Oslo fra lørdag/søndag og utover. Frykter at man kan ende opp værfast i Oslo :giggle:

 

Forresten, funnet meg ny hobby:

Jeg fikk nettopp levert Navionics multi card reader, og kjøpte meg nytt CF-kart over hele Norge. Installert RayTech Navigator på pc'n her. Uendelig mye bedre å planlegge ruter på denne måten, enn å knote rundt på kortplotteren :thumbsup:

 

 

Og så et par spørsmål, om noen har mulighet til å svare:

 

Diesel : Det jeg kunne ønske meg, om noen har tid til å skrive her og "lokalkunnskap", er tips til dieselfylling på veien. Pris er ikke det viktigste, men heller at det er lett å komme til og at det er kortautomat :pray: Jeg har merket meg noen tråder her på båtplassen fra tidligere av, hvor slike tips er gitt. Av erfaring, så har jeg likevel lært at dette kan endre seg raskt. Tidligere har jeg f.eks. balet rundt på Måløy og omegn, i leting etter pumper som ikke var der mer, og andre steder kommet til betjente pumper, uten betjening og mulighet til å fylle, og faktisk gått tom for diesel... :worry:

Sånn grovt regnet, har vi 210 nm rekkevidde på en fylling (med god margin). Vi topper tanken før vi forlater indre Oslofjord. Vil derfor se etter ny fylling rundt 200 nm, +/- det som er nødvendig.

 

 

VHF : Jeg har sertifikat. Båten er reg. i skipsregisteret. Likevel så slo deg meg nå nettopp, at noe mer burde vært gjort. Søkte litt på nett og fant dette, http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=561 . Det har jeg helt glemt å kontrollere om er gjort av de som installerte radioen. Får vel rydde opp i det i morgen :sweat:

Slik jeg tolker dette, så vil likevel radioen fungere (jeg vet jeg kan lytte til den), men jeg vil bare ikke kunne bruke DSC'n til registreringen er eventuelt i boks?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil råde deg; så sant du har praktisk og teknisk mulighet for det og opprette en egen hentetråd i dag; evnt spinne videre på denne. Det gir deg en unik mulighet til å bli fulgt av baatplassen-medlemmer hele veien hjem, med råd om havner, dieselfyllinger og evnt tekniske råd. Det fungerer aller best og blir det litt blest - som det ofte blir - blir det moro for oss som sitter i sofaen og følger deg også!

 

Diesel er vel ikke noe problem på vei sørover - Risør, Lillesand, Kristiansand (helst Flekkerøy - diesel i Kr.sand by er rådyr) - Mandal - Farsund og deretter Egersund (billigste dieselen på turen, vil jeg tro). Etter Jæren kan du fylle i Tananger, Skudesneshavn, Haugesund. Etter Sletta nord for Haugesund kan du fylle i Mosterhamn (på Bømlo - her tror jeg du må ringe et nummer som står på pumpa) - Sagvåg på Stord eller Leirvik (hvis du går Langenuen). Når du kommer til Bergen kan du fylle i Vågen, men det er rimeligere diesel like ved Askøybroen, som anbefales. Deretter er det veldig avhengig av rute, men du får info her hele tiden. No problem.

 

Opprett en egen hentetråd, så er du i gang og vi er med! Lykke til og god tur! Flott båt du har skaffet deg. Hvis jeg ikke tar feil er vel dette en kjørebåt deluxe. :smiley:

 

By the way VHF-en fungerer vel for alle praktiske formål den; er jo best å ha den registrert på ditt sertifikat og din lisens, men eks både lytting og nødanrop vil jo fungere. Ingen vil avvise dette selv om du ikke har rukket å ordne det ennå. God sikkerhet i en VHF; med og uten lisens. Jeg mener selvsagt at man skal ha orden i sysakene her, men det fikser du når du kommer hjem.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ring Maritim radio og forklar hva du skal. Jeg tror ganske sikkert at de ordner kallesignal og mmsi-nummer kjapt. Det legger du inn i VHF selv. Har du AIS? Flott hvis du logger inn på mAIS så får vi fulgt deg hele veien!!! :-)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

God tur...regner med rikelig med oppdateringer her :yesnod: Har foresten lagt jolla mi på båtplassen din, blir flyttet idag eller imorgen..

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Endå ein hentetråd :thumbsup: , det vert spennande å fylgje med på.

 

Ring Maritim radio og forklar hva du skal. Jeg tror ganske sikkert at de ordner kallesignal og mmsi-nummer kjapt. Det legger du inn i VHF selv.

Ja det overaska meg og kor kjapt Matitim radio ordna det for meg, når eg omregistrerte VHF`N til nybåten, så det går fint. Lykke til. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Ring Maritim radio og forklar hva du skal. Jeg tror ganske sikkert at de ordner kallesignal og mmsi-nummer kjapt. Det legger du inn i VHF selv. Har du AIS? Flott hvis du logger inn på mAIS så får vi fulgt deg hele veien!!! :-)

Takk for tips! Var på telefon med dem i dag. Hun jeg pratet med, sa jeg trengte bare å fylle inn detaljer på nettsiden. Det skulle ikke være noe probem å få MMSI'n til torsdag. Jeg var først redd for at jeg måtte få noen til å programmere inn nummeret i enheten, men i følge manualen så skal dette være enkelt å fikse selv.

 

 

Angående hentetråd. Joda, kommer til å oppdatere i tråden her. Det som gjør meg noe nervøs, er hvordan SAP har satt helt ny standard for hentetråder :sweat:

Jeg skal forsøke å få tak i NRK, så kanskje dem kan ta en Oslo -> Trondheim, "minutt for minutt". Har plass til noen kameraer både foran og bak på båten her (tror jeg) :wink:

 

 

Helt fabelaktig vær i Oslo. Noe vind, men varmt og sol!

 

Kvikne : bra jeg skiftet om til sommerdekk for noen dager siden:

IMG_2660.JPG-20130430-163756.jpg

 

 

Oslo:

IMG_2661.JPG-20130430-163335.jpg

 

IMG_2663.JPG-20130430-163910.jpg

 

Det blir 1-2 dager med testing og pakking, men regner med å forlate Oslofjorden i løpet av torsdag. Kommer med mer da.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Var på telefon med dem i dag. Hun jeg pratet med, sa jeg trengte bare å fylle inn detaljer på nettsiden. Det skulle ikke være noe probem å få MMSI'n til torsdag. Jeg var først redd for at jeg måtte få noen til å programmere inn nummeret i enheten, men i følge manualen så skal dette være enkelt å fikse selv.

 

 

Angående hentetråd. Joda, kommer til å oppdatere i tråden her. Det som gjør meg noe nervøs, er hvordan SAP har satt helt ny standard for hentetråder :sweat:

Jeg skal forsøke å få tak i NRK, så kanskje dem kan ta en Oslo -> Trondheim, "minutt for minutt". Har plass til noen kameraer både foran og bak på båten her (tror jeg) :wink:

 

 

Helt fabelaktig vær i Oslo. Noe vind, men varmt og sol!

 

Kvikne : bra jeg skiftet om til sommerdekk for noen dager siden:

IMG_2660.JPG-20130430-163756.jpg

 

 

Oslo:

IMG_2661.JPG-20130430-163335.jpg

 

IMG_2663.JPG-20130430-163910.jpg

 

Det blir 1-2 dager med testing og pakking, men regner med å forlate Oslofjorden i løpet av torsdag. Kommer med mer da.

Testinga ferdig og du har startet på turen eller? Det er vel ikke de beste vindvarlene...

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Testingen er ferdig og vi har tilbakelagt 220ish NM :smiley:

 

Sen oppdatering.

Rimelig slitne etter gårsdagen (og natten). Følger med på værmeldingene og værkartet på yr.no/kart. Det som så ut som skulle være en noe rolig torsdag/fredag/lørdag for noen dager siden, endret raskt karakter utover uken :sweat:

Dro fra Leangbukta i går (torsdag) ca. kl.09. Fylte diesel på Vollen og la kursen sørover. Veldig fine forhold i Oslofjorden i går. Vi tok likevel turen gjennom "Vrengen" / Tjøme(?) - en kommentar til sjøkart og landbaserte kart; det er jo omtrent umulig å finne samme "stedsnavn" på disse... :headbang: Pratet med noen på telefonen, og nevnte noen navn rundt det området vi var i. Dem hadde ikke den fjerneste anelse om hvor disse stedene var.

Kom ut ved Tønsberg Tønne og møtte skikkelig drittbølger. Så endte opp med å dilte avgårde i 8-9 knop. Omtrent ubegripelig at forholdene skulle være så ekstreme akkurat der. Kjørte inn mot Nevlunghavn, for å få en liten pause i noen minutter. Fra der, så var sjøen mye roligere. Tok strake veien ned til Grimstad i en 25ish knop. Spiste sen middag der i 19-tiden. Så over værvarslene igjen og så at de hadde endret seg (igjen). Bestemt oss for å fortsette utover kvelden, for å komme rundt på vestsiden av Sør-Norge, for dermed å ikke være avhengig av både snilt vesta- og østavær. Endte opp med å kjøre Grimstad - Egersund i skumringen/natten. Kom inn til Egersund rundt 03.30 i natt.

 

Planlegger å kjøre til Stavanger ev. Karmøy i kveld. Legger vel ut på etappe #2 i 19-tiden.

 

Møtte en av de nye fartøyene til sjøforsvaret også. Så noen lys i horisonten. Så plutselig var den på radaren og vips var den lang bak oss. Holdt en voksen hastighet den :yesnod:

 

Litt bilder

 

Forlater Leangbukta:

bilde

 

Vrengen:

bilde

 

Grimstad:

bilde

 

Forlater Grimstad:

bilde

 

Kristiansand på styrbord side:

bilde

 

Lista:

bilde

 

Egersund:

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...