Jump to content

Hentetråd(?) - kjøre Nimbus 35 Nova fra Oslo til Tr.heim nå?


Quaoar

Recommended Posts

Fint at alt har godt bra , Kvitsøy og Skudeneshavn er suverene plasser for neste stopp da . Kanskje best å bli ferdig med Boknafjorden i natt og satse på Skudeneshavn,suveren plass . Eller rett til Haugesund , hvis dere rekker det før vinder setter inn i natt . Melder 11 m/s sør-sørøst fra kl 03 i natt , og økende til 16 m/s fra sør kl.07 lørdag morgen . Lykke til på turen

 

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Hvis dere har mulighet må dere stoppe i Skudeneshavn! Dere bare må! Flott at det ar godt bra helt til Egersund! Holder dere kontakt med Tjøme/Rogaland radio? Fungerer alt om bord som forventet? :D:lol:

 

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det ble "bare" Tananger... Vi bestemte oss for en kort etappe etter maratonløpet i går :smiley:

Vurderte å krysse over til Karmøy-siden, men temmelige heftige bølger inn vestfra.

 

Alt på båten fungerer bra, utenom (selvfølgelig) nivåindikatoren på septiktanken og Airtronic D5'n.

Var innom Coop Bygg i Egersund og kjøpte en vifteovn (med veltesikring og keramisk element).

 

Nå er det matlaging på planen.

 

Tananger gjestehavn:

IMG_2768.JPG-20130503-230519.jpg

Link to post
Share on other sites

Veldig fine forhold i Oslofjorden i går. Vi tok likevel turen gjennom "Vrengen" / Tjøme(?) - en kommentar til sjøkart og landbaserte kart; det er jo omtrent umulig å finne samme "stedsnavn" på disse... :headbang: Pratet med noen på telefonen, og nevnte noen navn rundt det området vi var i. Dem hadde ikke den fjerneste anelse om hvor disse stedene var.

Kom ut ved Tønsberg Tønne og møtte skikkelig drittbølger. Så endte opp med å dilte avgårde i 8-9 knop. Omtrent ubegripelig at forholdene skulle være så ekstreme akkurat der. Kjørte inn mot Nevlunghavn, for å få en liten pause i noen minutter.

 

Da har du opplevd Tønsberg Tønne og Rakkebåene :yesnod: Dette er ganske værharde steder.

 

Det var Vrengensundet du kjørte igjennom, mellom Nøtterøy og Tjøme.

Link to post
Share on other sites

Fornuftig å ta kvelden der istedenfor å "banke" over fjorden . Er viktig å ikke mase på for å komme lengst mulig . Nyt turen , roer seg med vinden på kveldinga. Feilsøking på varmeren er jo fint tidsfordriv :smiley: mens dere venter på at vinden roer seg .

 

 

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt!

Artig med hentetråd. Du passerer snart Fitjarøyene, en av Norges vakreste skjærgårder!! Fitjar er også fint for bunkring med Larsen på kaien som har "alt"!

God tur videre!

 

Gratulerer med fin båt!

Artig med hentetråd. Du passerer snart Fitjarøyene, en av Norges vakreste skjærgårder!! Fitjar er også fint for bunkring med Larsen på kaien som har "alt"!

God tur videre!

Link to post
Share on other sites

Har du slått på GPS og mobilt nettverk

Jupp!

Kjører f.eks. Navionics på telefonen (jeg har andre plottere også :wink: )

Får "Login failed... " så raskt, at jeg vet den ikke har forsøkt å koble seg opp mot selve serveren/nettverket. Latency på 3G er så høy, at man vet når et program forsøker å faktisk koble seg opp mot en ekstern kilde. En bug i programmet tipper jeg.

 

Vi vurderte Sveio, fluefiskeren.

Ser været blir temmelig bra i morgen også. Bestemte oss derfor for å bli liggende i Tananger i dag. Kjører videre nordover i grytidlig i morgen. Regner med at vi fyller diesel i Askvoll og ser an vær + føre der. Meldt rimelig heftig vind rundt Stad de neste dagene. Kanskje overnatter i Askvoll og kjører videre til Måløy på mandag. Blir der til tirsdag og runder Stad da :smiley:

 

 

Erfaringer jeg/vi har gjort oss.

- Autopilot, helt vilt nyttig!(!!) :yesnod: Vel verdt pengene jeg brukte på å få montert inn den, tidligere i år.

- Kartplotter, f.eks. Raymarine 120 som jeg har her, er kanskje greit. Man må vel ha dette om man skal ha en kombinasjon av plotter + radar(?).

- Kartplotter i kombinasjon med iPad og Navionics = uslåelig. Setter C120'n på 1,5NM for å ha detaljeroversikt over grunner ol. Bruker iPad'n til å hurtig zoome ut/inn over områder, (hurtig) legge inn ruter, (hurtig) måle distanser og (hurtig) kunne "bla" seg igjennom det som ville tilsvart en 10kg bunke med papirkart. I tillegg kan jeg raskt "bytte bilde" til yr.no/kart for å se siste oppdateringer for været, samt bruke f.eks. Google Maps / kart.gulesider.no for vanlig kart og/eller flytfoto av gjestehavner. Har hittil på turen ikke vært uten 3G (bruker Hello/Telenor-nettet), tross at vi har ligget temmelig langt ute fra land.

 

- Overnatte i båt / "bo" i båt, er MYE bedre enn hva vi trodde det ville være. Vi tenkte det ville bli ok, men har vært helt supert til nå! :giggle: Gleder oss veldig til sommeren og ev. hver helg hvor vi har mulighet til å bruke båten.

 

Kystfareren, feilsøking av diesel-varmeren, blir nå det blir varmere ute :wink:

Link to post
Share on other sites

http://c1ybs2.met.no/refraction/stad/stad_qed.shtml

 

Du er kjent med spesialvarselet for Stad? link over.

 

Om det ikke er noen spesiell grunn for å legge seg i Måløy, utenom bunkers og proviant, så er det nok vel så hyggelig å legge seg på Selje/ Selja. Like nord for Måløy. Mener det var reportasje derfra i Båtmagasinet nylig. Hele regionen rundt Stad har vel igrunn blir omtalt i BM i det siste. (Men du har kanskje ferdes i området her før?)

 

Angående det å bo i båt, så er det helt supert. Selv bodde jeg i min 30fots seilbåt i 6 måneder i fjor, helt frivillig :). Mine foreldre, i midten av 60-åra, var på 8 uker båtferie, med en Grandezza31, på strekningen Ålesund- Grimstad tur-retur i fjor og medio juni kaster de loss for nye 8 uker på samme strekning. Det blir 3. langturen for dem. De bor om bord hele tiden, og har det helt topp. Man opplever nok vel så mye på en slik tur, som om man var på bilferie med hotell eller å bo hos kjente. Med båt ligger en gjerne midt i byens sentrum, nærme alle fasiliteter. Kysthavnene er jo alltid i sentrum av byen. Man har sine egne ting rundt seg, sin egen dyne og sin egen mat i kjøleskapet. Har man med seg to sykler i tillegg, så opplever man nok enda mere. Fin trim og gratis, effektiv transport i fremmed by og bygd.

 

Har du spørsmål om regionene rundt her, så er vi nok et par hoder her som muligens har svar. :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for lenke.

Har brukt spesialvarslene tidligere, men i det siste har jeg så og si kun benyttet meg av yr.no/kart. Spesialvarslene var lagt i glemmeboken :)

 

Ingen preferanser for Måløy. La inn Selje som mulig destinasjon :thumbsup:

Blir ikke aktuelt å kjøre rundt Stad i ettermiddag/kveld, tidligst mandag ettermiddag/kveld. Tipper ruten blir Tananger -> Askvoll i dag, deretter Askvoll -> Selje i påvente av ok forhold på Stad.

 

Jeg hadde en vag forestilling om at å bo i båt, ville bli mer som å bo i telt. Ikke i nærheten en gang :lol:

Du er rimelig spot-on med dine betrakninger. I mangel på sykler, så gikk vi en lang tur rundt på Risnes i går. Voldsomt flott sted! Og når vi endelig kommer frem til Trondheim, så blir det som å få en ekstra leilighet midt i sentrum :saint:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at det går godt for dere oppover, ikke lenge før du er her no :wink: Burde vel snart flytte gummibåten min fra båtplasen din da :giggle: (båten min er på service).God tur videre.

Og sove i båt er helt fantastisk ja.. :thumbsup:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Hvis du går mot Alverstraumen som Kystfareren over her anbefaler (Henger meg på den anbefalingen) så kan du bunkre diesel ved Lillebergen som ligger i Flatøysundet rett ved Norhordalandsbroen. God Tur! :smiley:

 

Håper på flere bilder...

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Måløy = dieselfylling. Dersom du går styrbord løp under brua, får du dieselfylling langs flytebrygge straks etter passert brua (Måløybrua). Gjestehavn i Måløy er bra. Det ligger også redningsskøyte her som du kan snakke med om forholda ved Stad. Å gå til Selje er en relativt stor omvei for deg dersom du ikke skal noe spesielt der inne. Øya Silda ligg i leia mot Stad og er brukt som ventehamn før Stad-passering.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sitter i Bergen og spiser pizza :)

Nettopp vært og tatt Fløibanen, for å få et bilde av båten i fugleperspektiv.

 

Noen som har noen formening om Stad?

For meg ser det ut om ta den ikke er "forsvarlig" kryssbar før mandag kveld.

 

Kommer med litt bilder sener i dag.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Bølgeretninga er for tiden grei med tanke på at du skal nordover. Bølgehøyden i morgen er kanskje litt i øvre grense for hva som er hyggelig. Ser du derimot på tirsdag morgen, så roer det seg betydelig, under 2 meter signifikant.

Hvordan var det på Jæren mtp bølger? Hvilke erfaringer har du gjort deg med båten mtp bølger.

 

noe som igunn er vel så viktig er avstanden mellom bølgene. 8-9 sekunder i bølgeintervall er vel greit, 6-7 begynner å bli tett.

 

Dette er kun løse tanker, og ikke noe konkret råd. Men utsiktene ser i hvert fall bedre ut på tirsdag morgen. Jeg har bare passert der 2 ganger, en gang med Grandezza31, med lite sjø, og en gang med 43fots seilbåt i laaange bølger i vindstille og tåke.

 

 

Fordelen med Stad er at den er unnagjort på "kort" tid i motsetning til eksempelvis Jæren.

 

Alternativ destinasjon sør for Måløy, om det blir mørkt og langt, er Kalvåg. Men om det er sesongåpningstid, vet jeg ikke. Ryktes om en meget god sjømatspiseplass og trivelig miljø.

 

Du går vel hurtigbåtleia nordover fra Bergen? Bare følg med på rutetabellen så du ikke møter hurtigbåten på det smaleste. Den holder god fart.

Bergen-Måløy er vel 5 timer i noen og 20 knop, fritt etter hukommelsen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tirsdag kveld vil jeg påstå er det tidligste for en 35 foting slik været er nå. Det tar tid før det legger seg såpass der ute, til at det blir OK. Ubehagelig mer enn farlig, men det blir pyramidebølger når det snur, og de kommer litt fra alle retninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...