Jump to content

Hentetråd(?) - kjøre Nimbus 35 Nova fra Oslo til Tr.heim nå?


Quaoar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Det ble avreise Tananger kl.07 i morges. Deretter bunkring i Haugesund. Så middag i Bergen.

Nå har vi spist kveldsmat her i Ålesund. Kom vel frem hit rundt kl.22.

 

Temmelig store bølger rundt Stad, men ikke i nærheten av samme vind som det var før Måløy og i fjordarmene før Ålesund. Blir nok en dag her, før vi kjører mot Trondheim på tirsdag.

 

 

Edit:

Det må jeg ta med. Fylte opp tanken med diesel etter Bergen også, ved et sted som heter Litlebergen. 8,90 for literen, mener jeg det var. 3 kroner mindre per liter enn i Grimstad :worry:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Jøss skal si det går unna her..novaen fungerer vel godt i sjøen, ekte sjøtraktor det der. Lykke til videre.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

06.05.2013_001.jpg

 

Tuslet meg en tur ned i Brosundet og der lå det jaggu en kjekk båt. Ser ikke ut til at dere har fått liv i eber'n enda mtp kondens på rutene :)

Diesel pleier jeg å fylle hos Bunker Oil i Skarbøvika og Nørvevika. Skarbøvika er nærmest for deg der du ligger nå. Gå under brua du har forut, såfremt ikke Cruiseskipet sperrer utløpet på andre siden av kanalen. I så fall henger det et stort skilt på den siste brua ut mot andre siden. Undersøk dette før du begynner å gå gjennom kanalen. Hold SB når du kommer ut og nesten innerst og på motsatt side av Aspevågen, ligger Bunker Oil med sine store tanker. De er sannsynligvis rimeligst til enhver tid. Om du ferdes flere ganger årlig i sona her, så kan det lønne seg å bestille Bunker Oil kort. Da er det ytterligere rabatt samt en slags gjennomsnittberegning på dieselprisen. -og regninga kommer en gang i måneden.

Er sundet stengt, må du gå rundt gjennom Steinvågen, Dvs ut den veien du kom fra inn i havna, hold BB, under stor hvit bro og fortsett gjennom sundet og fortsett ut i Aspevågen.

 

http://www.bunkeroil.no/

Link to post
Share on other sites

Noen bilder

 

Haugesund:

bilde

 

 

Bergen:

bilde

 

Flere på hentetur, med mellomstopp i Bergen(?)

bilde

 

Quiz: Hvor er dette?

For å ikke komme i veien for disse:

bilde

 

Så svingte vi til høyre og kom hit. Det var temmelig trangt der...

bilde

 

På vei mot Florø:

bilde

 

Artig fyr:

bilde

 

 

Hornelen:

bilde

 

Stad:

bilde

 

Passert Stad:

bilde

 

Ålesund:

bilde

Link to post
Share on other sites

Flotte og stemningsfulde billeder! Man kan godt forestille sig hvordan det er. Hernede i Syden er det jo 20 grader og fuld sol i dag, men jeg ser at der er en tid til det kommer længere nordpå. Uanset, så rigtig god tur videre. At sidde i en så dejlig båd om aftenen og nyde lyset og stilheden må være en oplevelse. Her har i virkelig fået "hytte på sjøen"

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Artig Eureka!
Har ikke sett på Eber'n enda, faktisk. Setter bare på vifteovn i kabinen når vi står opp.
Vi lå vel i senga til 12-tiden i dag. Sov lenge, samt så en film på pc'n. Den senga i båten er bare for god... :giggle:

Vi kom oss faktisk ikke inn i sundet fra sørsiden, ved Storneskaia. Hadde ryddet opp i topplanternen tror jeg, om vi hadde forsøkt. Så vi tok omveien ved Steinvågen. Tenker jeg bare kjører tilbake dit og fyller, når vi drar i morgen.
Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvor stor tank det er på båten. Fikk opplyst 600 liter (det står det også på nimbus sine nettsider). Da vi fylte opp forleden, og måleren oppga 67% igjen på tanken, så fylte vi 320ish liter. Har notert ned hvor og hvor mye vi har fylt, så blir interessant og se på totalforbruket når vi er fremme i Trondheim :smiley:

Når det gjelder båten, så er jeg veldig godt fornøyd. Det slår av og til, men det er fordi man faktisk ligger i 30 knop... Rundt Stad, så lå vi mellom 18-22 knop. Holdt da nesten følge med de virkelig store bølgene. Jeg synes det er bedre å ligge lenge og jobbe oppover en bølge, en å "frifalle" nedover og omtrent ikke ha noe kontroll.
Greit dieselforbruk også. Forbruket per nm. er omtrentlig det samme ved 20 til 32 knop. Det er da mellom 2,2k og 3k rpm på motorene. Høyeste hastighet vi har hatt på turen er 36 knop. Det var reklamert med 38 knop, så jeg må finne ut hvor jeg har mistet de to siste :wink:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Det bør gå greit å gå under kanalbroene på fjøre sjø, slik det var klokken 12:00. Det er kun på topp flo at jeg ikke går under med Grandezzaen, 31DC, og den er vel omtrent samme høyde som din. Kun VHF'n jeg må ta ned når det nærmer seg flo.. men nok om det. Det går fort å gå Steinvågen. -Men generelt er det en pest og en plage når cruisebåtene ligger der og sundet stenges. Mange småbåter som da ikke får tilgang til Brosundet fordi de er for små til å tåle sjøen på nordsiden av byen. Og med alle cruiseanløpene, daglig, som er her gjennom sommeren, ja da er det ofte stengt. Men det er liksom det som er viktig for enkelte her i byen, legge til rette for cruiseturisme og ikke lokal maritim aktivitet.

 

Det var stille om bord da jeg gikk forbi båten. Smart med skikkelige gardiner i hele salongen.

Og det er jo det som er en del av livet på sjøen, slik som i dag, en regnfull dag. Ta det med ro, strekke ut, høre det klukke under skroget, regnet som trommer på dekk og tenke på at en har 10 meter privat strandlinje MIDT I BYEN.

 

Kiwi-butikk i kjøpesenteret rett bak bygningene du ligger ved og en svært trivelig og lun cafe ved navn "Invit" motsatt side av sundet du ligger. Det er de som har den lekteren om du ser ut SB vindu. -gode salater og farlig gode kaker. Men stenger i 16:30 tiden.

 

Ettersom båten din har stått en stund, så kan det jo være at dieselen i eberens tilførselslange har seget tilbake og du må starte den et par ganger før den har trukket diesel helt opp igjen. Se på slangene/ filteret om pumpa trekker diesel/tikker.

Men som du sier, det er jo ikke nøye, du har jo gratis strøm.

 

Tipper det er inngravert xxxliter på ei plate på tanken, kanskje i nærheten av slangetilkoblingene..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper det er inngravert xxxliter på ei plate på tanken, kanskje i nærheten av slangetilkoblingene..

Det skal jeg sjekke!

 

Vet du om det er mulig å kjøpe gass et sted i sentrum eller innenfor ok gangavstand?

Vi gikk tomme for gass i morges. Heldigvis ikke før kaffevannet var varmt og eggene hardkokt :lol:

 

 

Så ikke kommentaren din, angående "Gullfisken" før nå. Ja, det var en temmelig tøff turbåt. Vært både til Stryn og Rørvik med den. Tror vi brukte 6,5 timer fra Stryn og til Trondheim. Trondheim - Ålesund gikk på det raskeste på 3t og 15m. Greit å ligge i 50 knop når bølgene tillater det, men når det blir dårlig "føre", da er det ikke så gøy. Derfor ble det større båt, med mulighet for litt hastighet. Tror Nimbusen er en mye bedre trønder-/mørebåt. Greit å komme frem til destinasjonen, uten å være mørbanket, med øresus, tårer langs kinnene og kledd som om man skulle til månen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Angående gass, så er ikke det noe jeg pleier å kjøpe siden jeg fyrer med Wallas.. Men det ligger en Statoilstasjon diagonalt på andre siden av kjøpesenteret like ved deg. Mulig de har?

Ellers lurer jeg på om ikke Rema1000 i Nedre strandgate omtrent ved nummer 50 har. Men det blir et stykke å gå med noen kgs gassflaske. Om du vil så kan jeg svippe deg med bil. Bor rett borti gata.

Link to post
Share on other sites

Om du vil så kan jeg svippe deg med bil. Bor rett borti gata.

Tusen takk for tilbudet!

Kanskje jeg hører med deg senere i dag.

 

Vi skal ut og spise middag nå, og da stikker jeg samtidlig innom den Statoil-stasjonen du nevnte og ser om dem har gass.

Link to post
Share on other sites

Runda dere Stad i går ? Var det ikke kuling og 4 m. bølger som var meldt ?

Vi gikk rundt Stad i 20-tiden. Jeg vil anslå bøgene til 3-5 meter, men det var ikke kuling. Vinden var noe merkelig, siden det blåste helt ekstremt -før- Måløy, men rundt Stad var det mye roligere vind fra sør, sør-vest. I det vi begynte å gå østover ved Stad og var forbi de største bølgene, så møtte vi skikkelig kraftig vind fra sør som kom fra Honningsvågen/Vågsvarden. Og i det vi var forbi det partiet så kom det voldsom vind fra øst.

Det var kanskje noe ubehagelig til tider, men ikke tøying av grenser. Jeg har kjørt rundt Stad i åpen båt, i ganske ekstreme forhold. Kommer nok likevel ikke til å gjenta dette, siden jeg ønsker meg litt mer behagelig båtliv fremover :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel hjemme i Trondheim.

 

Noen siste bilder fra turen.

Våknet opp til sol i Ålesund. Da vi drev og fylte diesel kom denne båten forbi:

bilde

 

 

Ny "stakegate" nord for Ålesund. Var ikke merket på kartene jeg hadde. Husker dem drev og gravde der i fjor:

bilde

 

Hustadvika var viste seg fra sin gode side:

bilde

 

Eide. Tror jeg aldri har kjørt forbi/stoppet i Eide og det har vært dårlig være:

bilde

 

Tustna. Har pleid å dra på kombinert båt-/treningsturer dit:

bilde

 

Trondheim. Kjente knapt igjen byen. Vanligvis skal byen være dekket i en grå farge, toppet med store mørke skyer og kontinuerlig regn...

bilde

 

Hjemme på plassen sin. Vel, tror det er plassen ved siden av som er min, men Monte Carlo har parkert gummibåten sin der :wink: :

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Grattis, og velkommen hjem i Trondheim, spørsmål : når kjørte dere fra Ålesund og nårtid var dere fremme i Trondheim.?

Eg har fulgt med hente tråden. :-)

 

Vi dro fra Ålesund ca. 11:30. Kom frem til Solsiden, Trondheim, kl.17:30.

Det ble en "pause" ved Eide, hvor vi satte på autopiloten, og "tøffet" avgårde i 7 knop. Det var akkurat samme hastighet som vinden. Da ble det litt soling på bakdekket og jeg trodde en stund at det var sommer! :giggle:

 

Nesten så vi er litt snytt: Plutselig var han hjemme på 3-4 dager og ikke hadde han et eneste alvorlig problem! Kjapt og godt levert. :-)

Båten har vært helt fabelaktig. Og ja, takk og pris gikk alt omtrent helt knirkefritt. Det har ikke vært tegn til problemer med motorene. Sjekket motoroljen av og til, og den er så blank at det nesten er vanskelig å se nivået på målestengene(!)... :smiley:

Vi begynte turen sist torsdag, men har hatt to hele pausedager på turen. En fridag i Tananger og en fridag i Ålesund. Var og besøkte noen venner og kjente, og ellers tok livet med ro de to dagene.

 

Det verste/beste er at jeg ikke er det spor lei av å kjøre båt :blush:

Jeg kunne lett satt meg i båten igjen i morgen og f.eks. fortsatt nordover. Hmm... Svalbard til sommeren? :giggle:

 

 

PS.

Nå kom jeg på en ting som gikk galt... Vi er en fender fattig :lol:

Om noen skulle finne en Dan-fender type 827 i Egersund, vær så snill og fortelle den at den er savnet.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Velkommen hjem! Må si det gikk fort siste biten her.. Hvordan har båten vært?

 

Torsdag drar jeg på hentetur;)

Båten har vært suveren!

Skal legge ut en video, av hvor stilt den går med bakdøren igjen. Vi satt ofte og hørte på musikk i kabinen, eller pratet med helt vanlig innestemme. Det til stor forskjell fra min forrige båt, hvor man måtte benytte seg av tegnspråk :giggle:

 

Velkommen hjem :-) hvad blev det til i nm og drivstof-forbrug?

Takk!

 

Skal få summert det opp i morgen.

Glemte av loggboken i båten. Jeg er skikkelig spent på hvor bra/ille dette ble :sweat:

Link to post
Share on other sites

Så dere lå i havna her enda da jeg kom fra nattevakt i dag morges. Gratulerer med vel gjenomført hentetur. Imponerede fort.

 

Som nevnt tidligere, så kan det lønne seg å bestille seg kundekort hos Bunker Oil om du skal frekventere området her i vest. med en krone rabatt så blir det mange kroner spart på en tank. De har flere anelgg langs kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...