strek1 Startet 2.Januar.2013 Del på Facebook Startet 2.Januar.2013 I dag har jeg vært å inspisert båten på opplagsplassen. Alt så vel og bra ut helt til jeg åpna motorlukene. I kjølen under motoren har det åpenbart kommet inn vann som naturlig nok er fryst til is. Motoren er en perkins 4.108, som står i en snekke, ergo dyp kjøl. Litt av girkassa står i is, og jeg antar at noe av bunnpanna gjør det samme. Det er jo fortsatt masse luft i motorrommet, så presset fra isen er vel ikke enormt tror jeg. Men uansett, vann og is er vel ikke det beste og overvintre i. Har brukt mye av ettermiddagen på å tenke på hvordan jeg kan få fjernet dette, men ikke kommet på noen god løsning!? Det er tilgang på strøm der hvor båten ligger, men begrenset med antall timer en kan være der pr dag. Jeg skjønner heller ikke hvordan vannet har kommet inn der?? Alt annet var jo tørt og fint. Eneste jeg kan tenke meg er evt. Regnvann og smeltevann fra ene dollbordet, men det skal vel ikke komme inn i motorrommet?? Lensa selvfølgelig før den ble tatt på land, tømte vanntank, septik og vv bereder. Skulle nesten ønske jeg ikke hadde dratt ut der i dag, og muligens ikke merka noe til våren, men i og med at jeg nå har sett det, vil jeg ha det bort! Forslag?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Plastbåt? Så er det kanskje ikkje så kritisk. Vent på mildvær. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Banarne Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Bruke salt for å tine? Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
LALUNA II Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 (redigert) Tror ikke du skal bekymre deg så mye for den isen da den har masse plass å ekspandere på ....skruis nedi der er ikke tema en gang ..blir det mildvær ta turen og se om du får lensa det ut ...viktigere er å finne ut hvor vannet har funnet veien inn ...Godt Nyttår Redigert 2.Januar.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
strek1 Svart 2.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Det er plastbt ja, men det er motoren jeg bekymrer meg for, men den tåler det kanskje? Tanken om salt har slått meg, men av en eller annen grunn tenker jeg at det kan gjøre vondt værre. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Varmt vann er det beste til å tine is med. Tøm på pump ut Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 hvis mulig så tine med litt varme ? eller som foreslått : finn årsak og sørg for at det ikke utarter seg. Hvis du har tilgang på vann så kanskje salte/tine og spyle rent? så slipper du evt rust i.fbm salt. sikkert mange nyttige svar som kommer etterhvert Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
strek1 Svart 2.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Godt nyttår Laluna! Så du tenker at jeg kan sove godt i natt, og kommende netter? Når du nevner hvor det kommer inn hen, er jeg bortimot helt blank. Eneste jeg kan forestille meg er i forbindelse med en popup-pulpit, eller ved dieselpåfyllinga, men jeg får ikke det til å stemme heller!? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Mulig å starte motoren? EN litt stor bøtte med sirkulering av kjølvannet, så blir motoren varm etter ikke lang tid og den store jærnklumpen vil avgi varme i mange timer etterpå. Vannet kan være kondens. Salt ville jeg ikke brukt om du ikke har lyst å vaske motoren og motorrummet med ferskvann i etterkant. Med bare varmluftsvifte, vil det da minst en natt å tine en massiv isklump. Varmvann, er mer effektivt men da er du avhengig av å få varmet vann. Vannkoker, svamp og bøtte er kanskje tingen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Tom Rør Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Hvis du har tilgang på strøm, ville jeg lagt en selvreguerende varmekabel der for å tine. Den blir ikke slkikkelig varm, og bruker ikke mye strøm. Evt. steinsalt for å tine , for deretter å suge opp vannet etterpå. Ps: Jeg har vannsuger som du kan låne hvis du gidder å hente den hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sandly Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 (redigert) (samme tips som over, så ikke at innlegget ble lagt ut før jeg la ut :-) Fungerer helt supert... Redigert 2.Januar.2013 av Sandly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Det er sånn kabel jeg hadde i tankene . Kan låne en sånn av meg. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 En del av standardutrustningen i min båt er en pakke bleier til barn . Det er helt vanvittige vannmengde en slik bleie kan suge opp, sleng 5-6 stykk av de nedi kjølen og vent på tinvær eller sett på en vifteovn. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 2.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 (redigert) Varmtvann har jeg ikke tilgang på, ikke kaldt heller forsåvidt ;-). Har du både kabel og vannsuger Tom? Jeg låner gjerne, og da skal jeg jaggu klare og ta bryet med å hente det og :-). Hehe, bleier er standardutrustning hos meg og, men de har vært til annet formål Redigert 2.Januar.2013 av strek1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Bare gi lyd fra deg, så skal jeg ha det klart Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 2.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Det skal jeg gjøre :-). På forhånd tusen takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Ka med og helle oppi noen liter frostvæske. så slipper du saltvann på gir og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Det skal jeg gjøre :-). På forhånd tusen takk :-) No prob. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Fjordland sitt forslag er nok det jeg ville ha prøvd først!!! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Tiner frostvæske isen? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fjordland Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 (redigert) Brukte det når selvlensingen var frosset, funka det. Redigert 2.Januar.2013 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Hva om en fikk varmet opp en kanne frosveske og helt nedi (tenker meg en kraftig blanding men kansje ikke rent konsentrat) ?? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Spørs om ikke det er varmtvannbereder som har tappet seg etter du har gått fra båten i høst. Litt lunefulle å få tømt hvis de ikke blir satt litt fart (blåse med munnen) i vannkranene. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
KARILLA Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Ren Glykol fryser med ca 4 minus, blir tykk i konsistensen allerede med pluss ca 5 grader. Blandet med vann i foholdet 50/50 tåler den ca minus 40 . Så å blande en kraftig blanding som nevnt over har er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
RSL Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Etter hvert som isklumpen tiner, vil det komme til mer vann og blandingen blir tynnet ut, så da må man evt tilføre mer Glykol under veis i prosessen. Dette høres tungvint ut for meg og jeg ville da heller latt det være som det er. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.