Jump to content

Da er den etterlengtede båtsesongen 2013 endelig i gang !

Erik

Recommended Posts

Jesss... Da er vi i gang med den fenomenale båtsesongen 2013 :clap:

Sesongen 2012 ble en begredelig affære for meg :

Dårlig vær

Dårlig tid

Dårlig glid (hoppet over vårpussen, noe jeg ikke kommer til å gjenta)

Dårlig båt (plunder og heft med motor først og drev etterpå)

Dårlig råd (Plunder og heft er ikke gratis)

Nå håper jeg at mye av plunderet er tilbakelagt og de største regningene er betalt. Skuta ligger ren og fin (under ihvertfall) og det glinser i nytt drev der nede i dypet. Denne sesongen tror jeg blir fin !!!

Det startet bra ihvertfall, med Nyttårs seilas i plussgrader og periodevis sol på Tirsdag. Det var en god del båt utpå, og det var flere som rapporterte om stor fin Torsk på krokene. Selv prioriterte jeg å lufte duk, men fikk kroket meg ett par lyr på kveldingen før det bar hjemover igjen.

Og allerede til Helga blir det guttetur med BP medlemmene Filip og Onkel Ove som har holdt sammen etter at vi ble kjent på båtplassen treffet i 2011. Hvor ferden går får vi se, det er meldt lite vind så vi kommer kanskje ikke så langt, men guu hvor jeg gleder meg :yesnod:

I 17 mai/Pinsehelga tar jeg noen dager ekstra fri, og tenker å gå Hardanger fjorden. Det er og en tur jeg gleder meg veldig til. :flag:

Og sist men ikke minst blir det 4 uker sammenhengende på tur til sommeren. Da blir det min første utlandstur i båt med både Danmark og Sverige som målsettinger hvis alt klaffer. :flag_da::flag_sw:

Håper dessuten på mange fine kvelder og helger så det virkelig blir ett skikkelig båt år i år ! :thumbsup:

Er det andre som sitter med samme følelsen som meg, at dette blir ett knallbra båt år ?

Har du noen båtplaner som du gleder deg veldig til i år ?

Noen bilder fra sesongstarten :

img_0861.jpg

img_0865.jpg

img_0869.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Astor skrev On 3.1.2013 at 12.58:
Isen begynner å legge seg i Oslofjorden. Den forsvinner trolig før de fleste er utpå vil jeg tro.

Det virker logisk ja, det er jo ikke lett å komme seg utpå når isen ligger tykk.. I alle fall ikke om man vil ha båten med seg... :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båtsesongen er i full gang hjemme på hobbyloftet. Sålenge havna er islagt bruker jeg tiden til å forberede sesongen 2013 med diverse innredningsdetaljer pluss en del forefallende arbeider ombord. Med to båter er det nok å ta seg til. For meg er dette en ganske trivelig del av båtlivet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Folk spør alltid hvor ferden går i ferien og de siste tre år har jeg svart: "Lengre enn Drøbak"

Det er et fantastisk mål å sette seg. Da står man helt fritt under ferien og havner akkurat hvor man har lyst utfra vær, vind og "Lyst" der og da.

Ingen forpliktelser om å møte noen noe som helst sted og livet er akkurat slik det skal være på sjøen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Selv tar eg ikke båten på land så for meg er det båtsesong hele året:p men ser frem til April om 3 mnd når våren begynner og komme=) er jo ikke lenge til. nå har jo det vert så dåreligt vær den siste mnd at eg ikke har vert på sjøen, så håper vi snart får godvær her i Florø også så eg kan ta meg noen turer og fiske igjen snart=)

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
  Kurt-Inge skrev On 3.1.2013 at 21.12:
Selv tar eg ikke båten på land så for meg er det båtsesong hele året:p men

Jeg tar heller ikke båten på land og jeg bor i båten, men derfra til at det er båtsesong er dessverre et lite stykke.

Med Golfstrømmen så langt unna som det er mulig å få den langs Norskekysten, er det nok bare å smøre seg med tålmodighet og vente på at isen smelter.

(Nå skal det sies at den ikke helt har lagt seg enda, så uten Burka over skuta kunne jeg seilt, men jeg feiget ut ved siste kuldeperiode og kledde på vinterfrakken)

RSL

venter_liten.gif venter.... venter.... venter.... sukk.....

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ida Marie III skrev On 3.1.2013 at 20.41:
Har hatt meg to turer utpå alt, 8 grader og opphold i regnet, fantastisk. Fikk telefon fra " seile " kompis i dag, lurte på om meg og fruen var klar for helgetur til helgen..... ja ja, kanskje ikke dumt det, men blir vel ikke lengre en inn til byen... he he

Var det opphold i regnet altså? Lurte litt på hva det kunne være, så jeg gikk inn igjen :smiley:

Trist å høre om denne hemmende isen folkens. Er glad det ikke er slik her på vår del av landet. Til gjengjeld har vel dere ofte noe mer sommer om sommeren, mens vi har det mer jevnt fordelt på året :lol:

Euklid skrev On 3.1.2013 at 21.08:
Dette skal bli et bra båtår. Etter noen dager på landjord var det godt å komme tilbake i båten 1. januar. I juli drar jeg etter alt å dømme på langtur, tilbake om noen år. I mellomtiden gleder jeg meg til å få seilt på lørdag.

Spennende planer Euklid. Slår mine planer for 2013 ned i støvlene. Lykke på reisa :cheers:

Vi er som sagt på guttetur hele helga, så kanskje vi ses på Lørdag? Skuta vår for helga heter Katla, som er Filip sin båt. Kanskje vi treffes for årets aller første mini BP treff :flag_bp: ? Bare å rope på oss på VHF'en hvis du savner selskap. Det er kun hyggelige Båtplassen folk ombord :yesnod:

Var nede for å sjekke presenningen og se over litt på Nyttårsaften etter noen dager med skikkelig blåst. Alt var stille og rolig i havna. Isen begynner å legge seg rundt bryggestolpene. Ikke så mye golfstrøm i Glomma heller.

Vurderer å slipe ned teakdørken og legge på Colean når våren kommer.

Erik skrev On 4.1.2013 at 7.41:
Trist å høre om denne hemmende isen folkens.

Vi er som sagt på guttetur hele helga, så kanskje vi ses på Lørdag? Skuta vår for helga heter Katla, som er Filip sin båt. Kanskje vi treffes for årets aller første mini BP treff :flag_bp: ?

Verden er liten; var på besøk hos ham (sammen med Lars) rett før jul, du får hilse fra Thomas hvis anledningen byr seg.

Katla er en vanvittig flott båt!

Euklid skrev On 5.1.2013 at 1.15:
Verden er liten; var på besøk hos ham (sammen med Lars) rett før jul, du får hilse fra Thomas hvis anledningen byr seg.

Katla er en vanvittig flott båt!

Katla er båten sin ja, tok oss trygt og komfortabelt rundt i helga :thumbsup:

Verden er ikke stor nei. Lars var med oss på tilsvarende Januar tur i fjor, men da var det bedre seilvind, så vi seila til haugesund.

Denne turen var det vinstille og Mildvær som gjaldt. Det var rent vårlig og Mildt, men med våren kommer Tåka, så det var tildels meget lav sikt.

Her er noen bilder fra årets første overnattings helg :

Dimman lå periodevis tykkere enn dette og :

img_0873.jpg

Katla er unektelig en flott Frue ja :

img_0878.jpg

Morgenkaffe i Lagunen :

img_0881.jpg

Aldri smaker Søndags frokosten bedre enn ombord :

img_0883.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...