Jump to content

Damm-jolle, hvem vet noe om den?

Ingeborgimevind

Recommended Posts

Da jeg var liten (altså for mer enn femti år siden), hadde far og jeg en jolle ved navn Nøtteliten sammen. Slik jeg husker den, var den svært lik A-jolla; nokså lik rigg, men med firmamerket til Damm forlag i seilet i stedet for Aftenposten-Aen. Jeg lærte å ro i den, å passe meg for bommen, samtidig som fars kullseilinger i Reddalskanalen var stor underholdning. Fisket en del hvitting fra den også så vidt jeg kan huske. Far er død, jolla ble avhendet en gang på sekstitallet, og jeg klarer ikke å finne informasjon på nettet om jolletypen. Hadde satt pris på det om noen har informasjoner som de kan dele :thumbsup:

HF: LB3GH

Der var det mye som lignet; spesielt på bildene fra USA (peanut-boat).

Navnet Nøtteliten fikk hun så vidt jeg husker fordi Prøysenvisa var populær, og fordi skroget var "nøttetre"-finér. Men seilet var hvitt, og bar logoen til Damm.

Kanskje flere bedrifter solgte disse båtene, og ga dem eget navn i markedsføringsøyemed?

Takk for tilbakemelding!

Det var noen Dammjoller i miljøet rundt Fjærholmen.

Den så ikke slik ut i det hele tatt. Den så ut som en liten OK jolle med en svært trang sittebrønn.

Den hadde også Bermudarigg.

Det var en liten jolle, men det var ikke sittebrønn eller dekk slik jeg husker det - og vi satt på tofte når vi rodde. Seilet med logoen husker jeg helt klart, og også at den ble omtalt som Dammjolle.

Redigert av Ingeborgimevind (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...