Alternes.. Startet 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2013 Jeg har gått tilanskaffelse av et koøye på 100mm. dekk ringen rundt øyet dekker med liten margin så her må det borres nye! hvor i all hverden skal jeg få tak i et borr som er 10 cm i diameter?? eller er det vanlig å punktborre med et mindre borr? benytter jeg sistnevnte løsning ser jeg for meg at gelcoaten på utsiden vil flise seg og og kanskje sprekke utover det som ringen dekker.. setter stor pris på om det er noen her inne med erfaring fra dette, eller tips skjenerellt Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Linea Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Hei, jeg ville brukt 100 mm hullsag og boret fra utsiden, gelcoat siden. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 takk for tipset! det høres ut som en bra løsning! ha en fin kveld Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Linea Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Jeg har erfaring med den løsningen, nevnte ikke det ovenfor. Lykke til:-) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Brukte selv luftsag med metallblad. Egentlig samme som ei elektrisk rotterumpe. funket perfekt. kutta fra utsiden etter strek. Hadde for sikkerhets skyld tapet for å ungå flising i gelcoaten Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 4.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 jepp... tape er nok en meget god ide også, her er det jo ikke rom for og gjøre feil så jeg skal få tak i et godt borr og ta alle forhåndregler før jeg setter igang Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Big Horn Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Har du nogenlunde flatt anlegg vil jeg anbefale vippesag med nedadpekende tenner og fremdrift stilt inn på null. Nedadpekende tenner betyr null flising fra sagesiden. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Hvis du ikke føler deg spesielt kyndig ville jeg latt være vippesag med nedadpekende tenner. Hvis du ikke klarer å holde den, vil dette bladet kunne ta seg en spasertur over gelcoaten din og lage mange fine merker. Avhengig av plass rundt hullet du skal bore, kan du bruke alle nevnte metoder, unntatt denne punktborre metoden. Den er en dritmetode. Uansett: tape med maskeringstape over stedet slik at om du bruker "vippesag med vanlige tenner" , har du alltid tape under skia når du går rundt hullet. Jeg har brukt alle nevte metoder, og vil si at løsningene til både "ALMA, og "LINEA" er gode løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Jeg har med god erfaring brukt håndoverfres med sylindrisk fresebitt til å skjære i glassfiber. Sørg for å ha en fresebitt av grei kvalitet da GRP tar bra på eggen. Har du plass nok rundt hullet til fresen, ville jeg har brukt det. Har også brukt nikkesag med nedadpekende tenner. Som Taunus sa, følg med, for hvis sagbladet hogger løfter den saga og du kan få mindre pene merker. Jeg bruker å sette maskeringstape på foten av saga slik at den blir noe "dempet" og det ikke blir direkte kontakt mellom Gelcoat og metallfoten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Compromise Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Hvis du benytter hullsag, så kjør den "Feil vei" til å begynne til du får et spor i gelcoaten (gjennom topcoat), da unngår du at det sprekker opp. Sitér dette innlegget /per Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 (redigert) Hullsag!! Forbor først hullet med samme diameter som senterboret på hullsagen. Da kan du kjøre hullsagen forsiktig ned på gelcoaten. Du unngår at hullsagen plutselig detter gjennom og hugger. Dette har jeg gjort mange ganger. Redigert 4.Januar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Alternes.. Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 går for teip og hullsag jeg..takk for mange gode tips har sett litt på nettet og ser at det er mange billige sett til salgs på fks europris av disse hullsagene.. problemet er bare at jeg ser det at når jeg skal opp i en såpass stor dimensjon er dette vanskelig å få tak i nærbutikken, jeg må også legge betydelig mere i det også da jeg ser at billigsagene ikke har så store dimensjoner.. kjipt å måtte punge ut med like mye for et borr som jeg har betalt for vinduet!! 700 kr. borret skal jo kun brukes en gang! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
pipp Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Kjenner du en rørlegger? Han sikkert hullsag du kan låne. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 (redigert) Der sa du noe redigering av første innlegg, det er 13 cm borr jeg trenger Redigert 5.Januar.2013 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
JGH Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Hullsag/Hullsag-20302/ Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
motor Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Er vel biltema artikel nr 20399 og 20306 du trenger. Selv bruker jeg luftdrevet stikksag artikel 151882, koster 550 kroner men den anvendes også til alt som jeg gjør av utskjæringer større hull ol.. Så den har vært en god investering. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 13cm er det blikkenslagere har i bilen, hvis du kjenner noen kan du låne, ellers billigere enn et stikksag blad på biltema gå for en pakke med fine blad tegn opp bruk gaffa teip og go tid, prøv med et blad som går til tynn plater stål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.