Jump to content

montere koøye, hvordan lage hull med 10cm diameter?

Alternes..

Recommended Posts

Jeg har gått tilanskaffelse av et koøye på 100mm. dekk ringen rundt øyet dekker med liten margin så her må det borres nye! hvor i all hverden skal jeg få tak i et borr som er 10 cm i diameter?? eller er det vanlig å punktborre med et mindre borr? benytter jeg sistnevnte løsning ser jeg for meg at gelcoaten på utsiden vil flise seg og og kanskje sprekke utover det som ringen dekker..

setter stor pris på om det er noen her inne med erfaring fra dette, eller tips skjenerellt :smiley:

KNS medlem

Hvis du ikke føler deg spesielt kyndig ville jeg latt være vippesag med nedadpekende tenner. Hvis du ikke klarer å holde den, vil dette bladet kunne ta seg en spasertur over gelcoaten din og lage mange fine merker.

Avhengig av plass rundt hullet du skal bore, kan du bruke alle nevnte metoder, unntatt denne punktborre metoden. Den er en dritmetode.

Uansett: tape med maskeringstape over stedet slik at om du bruker "vippesag med vanlige tenner" , har du alltid tape under skia når du går rundt hullet.

Jeg har brukt alle nevte metoder, og vil si at løsningene til både "ALMA, og "LINEA" er gode løsninger.

Jeg har med god erfaring brukt håndoverfres med sylindrisk fresebitt til å skjære i glassfiber. Sørg for å ha en fresebitt av grei kvalitet da GRP tar bra på eggen. Har du plass nok rundt hullet til fresen, ville jeg har brukt det.

Har også brukt nikkesag med nedadpekende tenner. Som Taunus sa, følg med, for hvis sagbladet hogger løfter den saga og du kan få mindre pene merker.

Jeg bruker å sette maskeringstape på foten av saga slik at den blir noe "dempet" og det ikke blir direkte kontakt mellom Gelcoat og metallfoten.

Hullsag!!

Forbor først hullet med samme diameter som senterboret på hullsagen. Da kan du kjøre hullsagen forsiktig ned på gelcoaten. Du unngår at hullsagen plutselig detter gjennom og hugger. Dette har jeg gjort mange ganger.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

går for teip og hullsag jeg..takk for mange gode tips :smiley: har sett litt på nettet og ser at det er mange billige sett til salgs på fks europris av disse hullsagene.. problemet er bare at jeg ser det at når jeg skal opp i en såpass stor dimensjon er dette vanskelig å få tak i nærbutikken, jeg må også legge betydelig mere i det også da jeg ser at billigsagene ikke har så store dimensjoner.. kjipt å måtte punge ut med like mye for et borr som jeg har betalt for vinduet!! 700 kr. borret skal jo kun brukes en gang!

KNS medlem

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...