Jump to content

For-lite olje på volvo 290dp drev


Scand 7100

Recommended Posts

Etter opptak av båten i høst så skulle jeg peile drev olja.. Det gav ikke utslag på peilepinnen så jeg skrudde ut pluggen for å se, samlet opp all olja og det kom ut en svart grå mørje på ca 1,5 liter og bunnpluggen var tjukk med graut.. Dette drevet hentet jeg på volvopenta verksted før sesongen. og da hadde de byttet alle tetninger og fylt på ny olje. Dette fordi drevet hadde vært lagret i 10 år uten bruk.. Båten ble kjørt bare 20 timer i sommer Og det ble utpå høsten vanskelig å finne neutral. Ble enten forrover eller bakover.. Jeg har ny girvire så jeg tror dette har med for-lite olje De virker ikke så veeldig imøtekommende på verksted så hvordan bør jeg gå fram her.. Synes ny olje blir litt enkelt hvis jeg får senskader.. Tips og råd mottaes med takk

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post

Nå kan jo en "svart grå mørje" være så mangt, men grå olje er ofte vann i oljen, og dersom alle tetninger er byttet av verkstedet før sesongen og det fortsatt er vann i oljen, så ville jeg vel strengt tatt klaget.

Jeg regner med at du da ikke har rørt noen av pluggene før i høst, og således ikke kan ha ødelagt noen av o-ringene på egen hånd?

 

Det er faktisk mest vanlig at vann kommer inn, og ikke så vanlig at olje lekker ut, ettersom det ikke blir noe særlig trykk inne i drevet, men det skal normalt gå i overkant av 2.2 liter på det drevet hvis ikke jeg husker feil, slik at enten har olje forsvunnet, eller så er det fylt for lite olje.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Jeg har ikke rørt noen skruer. Fikk beskjed om att jeg ikke måtte åpne noe.. Peile hver 14 dag .. Det går ikke ann . Må ta opp båten 5 ganger pr sesong da.. .?. Jeg kjører på. Når jeg betaler for en tjeneste og den er dokumentert så få de ta sin tabbe selv. ..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post

Drevet har aldri vært overhalt. Og er brukt ca40 timer siden nytt.. Har ligget på ett lager i ca ti år. Så det ser helt nytt ut.. Derfor alle tettninger ble byttet... Og olja som var på var fin.. Byttet tettninger pga aldren...

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
2,7 liter på mitt 290DP-drev

 

De er gjerne oppgitt til 2.6 liter for SP og 2.7 liter for DP, men det skal uansett fylles 2.2 liter ved påfyllingen, tiltes ned og fylles opp til merket på peilepinnen gjennom hullet til denne, som da ofte blir rundt 2.6 - 2.7 liter.

 

 

 

vp_drive.jpg

 

Dette er selvfølgelig bare vissvass, da nesten alle gamle AQ drev er montert slik at peilepinnen er omtrent under vann når drevet er tiltet ned, og det ville uansett ført til et enormt forbruk av o-ringer eller vann i oljen dersom man fulgte den anbefalingen, men de er det minste sikret mot noen reklamasjoner.

 

 

.. Byttet tettninger pga aldren...

 

Og med tetninger, betyr det "alle tetninger", også rundt topplokket, dobbeltlagerboksen, girveksler, propellaksel osv. (som normalt vil koste deg et anseelig antall båtlapper) eller bare o-ringer på plugger og peilepinne?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...