Scand 7100 Startet 4.Januar.2013 Del på Facebook Startet 4.Januar.2013 Etter opptak av båten i høst så skulle jeg peile drev olja.. Det gav ikke utslag på peilepinnen så jeg skrudde ut pluggen for å se, samlet opp all olja og det kom ut en svart grå mørje på ca 1,5 liter og bunnpluggen var tjukk med graut.. Dette drevet hentet jeg på volvopenta verksted før sesongen. og da hadde de byttet alle tetninger og fylt på ny olje. Dette fordi drevet hadde vært lagret i 10 år uten bruk.. Båten ble kjørt bare 20 timer i sommer Og det ble utpå høsten vanskelig å finne neutral. Ble enten forrover eller bakover.. Jeg har ny girvire så jeg tror dette har med for-lite olje De virker ikke så veeldig imøtekommende på verksted så hvordan bør jeg gå fram her.. Synes ny olje blir litt enkelt hvis jeg får senskader.. Tips og råd mottaes med takk Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
adeneo Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 (redigert) Nå kan jo en "svart grå mørje" være så mangt, men grå olje er ofte vann i oljen, og dersom alle tetninger er byttet av verkstedet før sesongen og det fortsatt er vann i oljen, så ville jeg vel strengt tatt klaget. Jeg regner med at du da ikke har rørt noen av pluggene før i høst, og således ikke kan ha ødelagt noen av o-ringene på egen hånd? Det er faktisk mest vanlig at vann kommer inn, og ikke så vanlig at olje lekker ut, ettersom det ikke blir noe særlig trykk inne i drevet, men det skal normalt gå i overkant av 2.2 liter på det drevet hvis ikke jeg husker feil, slik at enten har olje forsvunnet, eller så er det fylt for lite olje. Redigert 5.Januar.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 ...men det skal normalt gå i overkant av 2.2 liter på det drevet hvis ikke jeg husker feil, slik at enten har olje forsvunnet, eller så er det fylt for lite olje. 2,7 liter på mitt 290DP-drev Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 I følge brukermanualen skal du peile drevoljen hver 14.dag. Derfor har du en dårlig sak. Et drev som mangler så mye olje har ikke fått smøring og dermed allt for høy temperatur i øvre girhus. Drevet må overhales. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Jeg har ikke rørt noen skruer. Fikk beskjed om att jeg ikke måtte åpne noe.. Peile hver 14 dag .. Det går ikke ann . Må ta opp båten 5 ganger pr sesong da.. .?. Jeg kjører på. Når jeg betaler for en tjeneste og den er dokumentert så få de ta sin tabbe selv. .. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
sap_2000 Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Merkelig at VP spesifiserer peiling hver 14. dag. Det er vel kun for og kunne avvise reklamasjoner da det knapt finnes noen som heiser båten hver 14. dag eller opptil 26 ganger pr år.. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
snorken Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Kanskje verkstedet glemte å overhale drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Drevet har aldri vært overhalt. Og er brukt ca40 timer siden nytt.. Har ligget på ett lager i ca ti år. Så det ser helt nytt ut.. Derfor alle tettninger ble byttet... Og olja som var på var fin.. Byttet tettninger pga aldren... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
adeneo Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 (redigert) 2,7 liter på mitt 290DP-drev De er gjerne oppgitt til 2.6 liter for SP og 2.7 liter for DP, men det skal uansett fylles 2.2 liter ved påfyllingen, tiltes ned og fylles opp til merket på peilepinnen gjennom hullet til denne, som da ofte blir rundt 2.6 - 2.7 liter. Dette er selvfølgelig bare vissvass, da nesten alle gamle AQ drev er montert slik at peilepinnen er omtrent under vann når drevet er tiltet ned, og det ville uansett ført til et enormt forbruk av o-ringer eller vann i oljen dersom man fulgte den anbefalingen, men de er det minste sikret mot noen reklamasjoner. .. Byttet tettninger pga aldren... Og med tetninger, betyr det "alle tetninger", også rundt topplokket, dobbeltlagerboksen, girveksler, propellaksel osv. (som normalt vil koste deg et anseelig antall båtlapper) eller bare o-ringer på plugger og peilepinne? Redigert 5.Januar.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Betalte 4 båtlapper så er mere enn 2oringer ja, alle simmeringer vet jeg. Og de sa jo drevet så ubrukt ut innv. Så ett eller annet har de sikkert åpnet,,, Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
adeneo Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 4 båtlapper på et Volvo Penta verksted er ikke stort mer enn noen o-ringer, en skvett med olje, og hvis du er heldig en pepperkake og en kaffetår ! Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 He he.. Ja ja tydelig liten skvett med olje . Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.