Haba Startet 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2013 (redigert) Antar at eksos-blandebendet har gjort sitt. Motoren har gått ca. 1200 timer og i følge Yanmar skal bendet byttes ved 1000 timer. Visste at prisen var høy, men nær 11.000 synes jeg var i drøyeste laget selv om bendet vissnok er "rustfritt." Går ut fra at flere her på Båtplassen har erfaringer med dette og kanskje funnet lure løsninger. Setter stor pris på råd og tips. Redigert 5.Januar.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Det som oftest skjer på disse motorene er vel at sveisefugen korroderer, med lekkasje som resultat. Det går fint å sveise dette opp igjen - se denne tidligere tråden: https://baatplassen.no/i/topic/24608-lekkasje-eksosbend-yanmar-4jh3-dte/ Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Takker for linken Arvid. Lærte mye av den. Skal skrue av bendet og sjekke. P.S. Hvordan løsne eksos-slangen fra bendet ? Først bendet, så trekke det ut av slangen ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Tjaa... på motoren min er det så pass bøy/slakk i eksosslangen at jeg klarte å lirke den av bendet først. Det kan nok være at du må vri og bende litt før herligheten løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Hei Me har hatt fleire lekkasjoar på benda på våre Yanmar 2GM20F. Erfaringa er at sveising ikkje held særleg lenge. Benda har blitt sveist av profesjonelle sveisarar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 (redigert) Hei Me har hatt fleire lekkasjoar på benda på våre Yanmar 2GM20F. Erfaringa er at sveising ikkje held særleg lenge. Benda har blitt sveist av profesjonelle sveisarar. Ask Var redd for det ja. Men en svær pris for det bendet. Må være legert med platina. Redigert 5.Januar.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Men er du sikker på at du må skifte? Jeg gjorde det ifjor vår, da var båten 8 år og motoren var gått 1350 timer. Det gamle bendet så nærmest nytt ut etterat jeg hadde vasket det. Kan ikke finne nevneverdig slitasje noe sted. Min er en 4 LHA, men det gjør neppe noen forskjell på bendet? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Med forbehold om at det kan vera forskjell på ulike modellar her.. Mi erfaring er med 4LH-DTE; der var prosedyren inspeksjon av blandebendet ved 1000t, - ikkje nødvendigvis bytte.. Men, når ein fyrst har fått løyst bendet ned, og fri frå slangen, så vert vel dei fleste skifta uansett tilstand. Med tanke på skadepotensialet på turbo ved tæringsskade inni bendet, så er vel bytte på oppnådd timetal uansett tilstand, det tryggaste. Tar du sjansen på eit brukt, så har eg eit veldig billig, det ser greit ut, men vart likevel skifta.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Bendet skal bare sjekkes, kjenner flere som har disse motorene i fiskebåter, det er ingen som bytter disse 1-2 ganger i året. Hvis noen synest det er like greit og skifte bend hver gang de tar det av, så gleder de i alle fall delepusherne med mange unødige salg. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 6.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Javel da. Skal sjekke bendet nøye, men hvis det finnes tæringer utenom utette sveisesømmer er det skiftetid. Noen som kjenner til uorginale event. selvlagde bend og erfaringer med slike ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Nestor beskriver dette i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/96492-prosjekt-perkins-t63544-m/page-6 i innlegg nr. 109. Hva med å sende ham en IM? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.