Jump to content

Albin Vega: Masten knakk. Er det håp?

joakim.vind

Recommended Posts

Meg og noen kamerater var dro i sommer til Oslo for å kjøpe en Albin Vega, og skulle seile den hjem til Bergen.
Utenfor Egersund knakk masten, rett under salingshornene. Været var egentlig relativt rolig, usikker på om det var slitasje eller om strekkfiskene var veldig løse.
Nå ligger båten i Haugesund etter vi tok den over Jærens rev med en påhengs.

Noen industrimekanikere satte gnisten tilbake i våre hjerter ved å fortelle at det skulle være mulig å sveise, og så legge et stålrør inne i den til støtte.
Men vi hører mye forskjellig, og en ansatt på Seilmaker Iversen i Bergen sa at en mast var umulig å reparere.

Er det noen som vet om det er noe håp i det hele tatt? Ny mast koster 50 000 kroner, og det føles litt ergerlig når man bare betalte 37 000 for hele båten :-)
Takker for svar.

lurer på om denne båten har blitt omtalt her tidligere... syntes det hørtes kjent ut :)

https://baatplassen.no/i/topic/94318-albin-vega;-ny-rigg/

Som det blir nevt i tråden, så kan det være lønnsomt å være tålmodig og se om det dukker opp noe på finn. Sjekk torget hver dag. Er ikke så lenge siden jeg så en mast og rigg der som nok hadde passet. Det går jo også ann å legge inn annonse om mast og rigg ønskes kjøpt. Kan jo dukke opp noen som har en kondemnabel Vega med ok mast.

Hei,

du kan nok få mekket til masta slik at den står og funker til rolig godværsseilas, men det vil neppe bli en mast du kan stole på. Uansett ikke en mast jeg ville utsatt for stort press. Enig i at løsningen er å skaffe en brukt intakt mast, og på en Vega er det jo litt av hvert av master som vil kunne tilpasses. Jeg ville sjekket med hvem som tar hånd om kondemnerte båter fra forsikringsselskapene.

mvh

jonsverre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...