Jump to content

Vekt/ytelse evinrude V4 120 vs. Mercury I6 115?

tomzern

Recommended Posts

Jeg vil tro at Evinruden er å foretrekke pga V4 konstruksjonen (lavere tyngdepunkt) som er bra på en liten båt. Men Merc 115, (Tower of Power) har jo en heftig lyd

men er ganske tørst etter dagens standard. Evinruden er ikke noe stort bedre, de er begge tverrspylte motorer og vil bruke mer fuel en senere konstruksjoner som

benytter vendespyling.

Hvorfor ikke se etter en Tohatsu 120, dette er bra motorer ,4syl med vendespyling som sikkert kan fåes rimelig på bruktmarkedet.

Ja, altså i bunn og grunn så dreier det seg mest om pris, ellers hadde jeg nok siktet på en nyere yamaha 90hk ja. Den tohatsuen har jeg ikke kikket etter, men det høres jo ut som et godt alternativ. Tower of power hadde vært veldig kult, men mest pga. Lyd og utseende såklart:) ligger en på finn nå for 11000 som trenger litt omsorg men sviver på starten og har gnist. Dette er bare et morroprosjekt som skal ikke skal koste meg en formue, så er fortrinnsvis på utkikk etter en motor som selges billig pga. At den trenger litt fiks, noe jeg kan gjøre selv:) får se hva som dukker opp på finn etterhvert.

Alle disse V4-motorene veier vel omtrent like mye uansett om det er 85hk eller 120?

En Evinrude V4 120 produsert etter 1984 veier vel 186 kg (20" stamme).

For spesielt interesserte har jeg lest at motoren være både tverrspylt (cross- flow) og vendespylt (loop-chared - eller såkalt looper). Skifte kom da i 1984 med 2000 c3 sylindervolum for å få plass til større porter i sylinderveggen (big block). Motorene på 120HK og 140HK fikk samme kraftige stamme og undervannshus som på V6- erne. Samme motor ble siden også produsert som 130 HK.

Looper' ne skal forbrenne brennstoffet noe bedre enn de tverrspylte.

Rekkesekseren til Mercury kom jo ut i flere hk.varianter fra 90 til 135 hvis jeg ikke husker feil.

hadde en 125 hk.fra 1969 en sesong .Det var en heftig motor som jeg gjerne skulle hatt enda.

En fordel med disse motorene er at tyngdepunktet er så høyt at den lar seg bikke opp av vannet uten powertrim uten store problemer(min hadde ikke PT).

Så kan man jo diskutere hvor driftssikre og "bensingjerrige" disse motorene er.

Du får iallefall en rå motor som vekker oppsikt

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Hei! Mercury 90 R6 veier ca 140 kg så vidt jeg husker. Hurrycane 470 er godkjent for 90 hk så en 90 hk som du nevner over er nok ikke overkill.

Har sett flere av de med langt større motor. Ligger blandt annet bilder av en på finn med 175 hk Yamaha, men det er vel galskap :)

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=39187573

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...