Jump to content

Ventiler til Chev 305 marine


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Neida det er en båt jeg har der borte, var litt uforsiktig med noen sandbanker så det ble litt dårlig kjøling. Men bare jeg vet at det er samme som til bil så har jeg fått tak i ventilene


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Vet du årsmodell er det lettere men hvis du kan få lest av støpenummeret på toppen (under ventildekselet) er du sikker. Skal du importere denne motoren?

Njaei? Støpenummeret sier vel ingenting om ventilstørrelser. Samme støp ble benyttet til en rekke maskineringsvarianter. Du må se etter partnummeret som står stemplett inn i framkant av toppen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke på en standard motor men i høy-ytelsesmotorer er det slike forbedringer som gjør at motorene tåler høy effekt (og dermed varme) over noe tid. Lav vekt på bevegelige deler er nødvendig ved høyere turtall men en smallblock tåler i utgangspunktet opp mot 6000rpm uten videre. Ikke hele tiden men i korte drag. Nå er det mange ting som må endres for å kunne både tåle og ha nytte av høyere turtall enn 5000. For å øke motoreffekten trengs enten større stempelareal og dermed plass til større ventiler, økt turtall eller overlading. Det siste er mest vanlig i båtmotorer ettersom du ikke har mer enn ett gir. Overlading gir økt temperatur i brennkammer og eksos, derfor brukes ventiler som tåler høy temp.

Link to post
Share on other sites

Njaei? Støpenummeret sier vel ingenting om ventilstørrelser. Samme støp ble benyttet til en rekke maskineringsvarianter. Du må se etter partnummeret som står stemplett inn i framkant av toppen

Du har noe rett i det, men de aller fleste topper ble kun levert med en ventilstørrelse. De fleste topper har ikke slått inn noe nummer heller, de kan kun identifiseres vha støpenummeret.

http://www.castingnumbers.info/site/browse/m/Chevrolet/c/Cylinder_Heads/p/6

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...