arnbr0 Startet 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2013 Jeg har en Navman 7110 Eu, med ekstra håndsett som er kjøpt i utlandet. Denne mangler L-kanalene, men jeg ser at Pronav har lagt ut en beskrivelse på hvordan L-kanalene kan legges inn. jfr.vedlagt link. http://www.pronav.no/uploader/NORTHSTAR/VHF/Oppdatering%20av%20programvare%20i%20Navman%20VHF.doc Jeg vurderer å følge denne bruksanvisningen, men er usikker på hvor "lett" det er for en amatør. Jeg ser at jeg må ha en Clone-box, og at jeg må laste ned 2 programmer. Nemlig Hitachi Flash tool og Tekloader. Av beskrivelsen (link) kan det se ut til at radioen fra fabrikken er utstyrt med tra kanalvalgmuligheter. Med L-kanaler, med F-kanaler og uten "privat" kanaler, og at det da er mulig å velge mellom de tre ved å følge beskrivelsen, jfr. link. Kansje noen kan forklare hva en clone-boks er og hvor man kan få tak i en slik. Har søkt etter de 2 programmene, men finner ikke Tekloader. Kansje noen kan linke til de 2 nevnte programmer. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 (redigert) For å programmere en VHF så må du ha et program, og en egen kabel, slik som beskrevet på vedlegget dit. Har aldri clonet denne typen radio, men jeg har erfaring med andre merker. Det rimligste alternativet for deg er antagelig å sende vhf'en til en autorisert forhandler, så legger de inn L kanalene for deg, antagelig rimeligere enn om at du skaffer en egen clonekabel. Disse har vanligvis en ganske høy pris. Clonebox er ofte benyttet til eldre radioer. det er en boks som lager et grensesnitt mellom radio og PC, slik at man programmerer direkte fra PC. Moderne radioer er programmert slik at man kun trenger en clonekabel (uten boks) mellom radio og PC. Selve cloningen er ofte ikke noe hokus/pokus, men det er ofte litt usikkert pga forskjellige versjoner på de programmene som er tilgj via internet og den versjonen den enkelte radio er programmert etter. Redigert 8.Januar.2013 av svebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 8.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Da høres det ut til at jeg skal avstå fra å prøve å "clone" min Navman 7110. Det vel antagelig Pronav som har agenturet på Navman og det er også de som har lagt ut clone-veiledningen. En kan vel dermed anta at de er villige til oppdatere radioer de ikke selv har solgt. Er L-kanalene mye i bruk ? Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Bumper denne tråden da jeg lurer på det samme som "arnb0", men med et annet VHF merke. Jeg har en VHF av merket Nasa, ikke helt sikker på modell men den er i alle fall så ny at den har distress-kapp. Høres ut som kanal 16 funker bra, men jeg finner ikke L-kanalene. Er det noen som vet hvordan jeg kan programmere det, eller hvem som eventuelt kan gjøre noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Det er en NASA SX35 DSC jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.