Jump to content

VP d4 260, saltvannslekkasje i mellomkjøler. Saltvann i motor....


klopp

Recommended Posts

Fikk en litt sur opplevelse i høst da båten kom på land . Så at det var saltutslag på endelåkk på interculer og komtaktet verkstedet motoren ble kjøpt av i 2008. Der fikk jeg nye o-ringer å ble enig med dem å skifte de selv. Måtte skru av hele culeren for å få byttet disse. Demonterte ende låkk og fikk enda en overaskelse. Boltene satt løslig fast i malingen, så de skrudde jeg ut for hånd.Boltene hadde ikke ristet løs da malingen var like hel. Resultatat av dette er at det har kommet salt vann inn i innsuget på motoren .Det var samme problemme på varmeveksleren . Kontaktet verkstedet for å informere dem om dette. Vi ble enig om at motoren måtte ut for en større sjekk. Ingen ting å si på service fra de,men stiller meg undrene til at volvo i sverige ikke har tatt denne og mange andre saker mer seriøst. Syntes det er litt for mye etter så få timer 4 år og 410 timer gange. Er det flere som har hatt de samme feilene ?

Link to post
Share on other sites

Bruker og sjekke motor for lekkasje og løse skruer ved ca 150-200 timer, sjekker alt av ledninger og slanger som sitter på motor, men eg er maskinist av yrke og har erfaringer fra div motorer, det kan lønne seg og tørke over motor med fille så den er ren og du kan lettere følge med om der oppstår lekkasjer,

Link to post
Share on other sites

Har nett kjøpt meg ein båt med 2 d4 260 med aksling lurer på ka omdreining dere andre kjøre me på marsjfart har ikkje fått tid til prøve så mykje endå fekk 3600 omdreining på fullt eg gjekk med 2900 når eg henta båten kor hardt kjøre dere andre som har disse motorene har kun hatt yanmar før

Link to post
Share on other sites

Alle bør ha det som vane og kjøre motor varm før den belastes for fult, det er vekt på båt og type propell som avgjør hva som er best for motor, kritisk turtall har de fleste motorleverandører oppgitt i manual,

motor skal gå lett, motor bør kjøres for fullt av og til når den er varm 85-90*C. dette for at motor ikke skal sotes ned,

en annen ting som mange ikke tenker på er lavtemperatur korrosjon på eksos ved for liten belastning, derfor er det en god deal og sette inn temperaturføler på eksos om der er mulighet for dette, på nyere motorer kan du få levert dette som ekstrautstyr når du kjøper den. du har mer kontroll på belastning på motor som kjøling osv,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...