klopp Startet 8.Januar.2013 Del på Facebook Startet 8.Januar.2013 Fikk en litt sur opplevelse i høst da båten kom på land . Så at det var saltutslag på endelåkk på interculer og komtaktet verkstedet motoren ble kjøpt av i 2008. Der fikk jeg nye o-ringer å ble enig med dem å skifte de selv. Måtte skru av hele culeren for å få byttet disse. Demonterte ende låkk og fikk enda en overaskelse. Boltene satt løslig fast i malingen, så de skrudde jeg ut for hånd.Boltene hadde ikke ristet løs da malingen var like hel. Resultatat av dette er at det har kommet salt vann inn i innsuget på motoren .Det var samme problemme på varmeveksleren . Kontaktet verkstedet for å informere dem om dette. Vi ble enig om at motoren måtte ut for en større sjekk. Ingen ting å si på service fra de,men stiller meg undrene til at volvo i sverige ikke har tatt denne og mange andre saker mer seriøst. Syntes det er litt for mye etter så få timer 4 år og 410 timer gange. Er det flere som har hatt de samme feilene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kingdiver Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Bruker og sjekke motor for lekkasje og løse skruer ved ca 150-200 timer, sjekker alt av ledninger og slanger som sitter på motor, men eg er maskinist av yrke og har erfaringer fra div motorer, det kan lønne seg og tørke over motor med fille så den er ren og du kan lettere følge med om der oppstår lekkasjer, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta123 Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 disse kjølerne som har lokk i plast er jo et kjent problem at de lekker. Mange blir erstattet med en slags messinglokk. Men at boltene ikke var tiltrukket ikke noe jeg har hørt om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Sitter innsuget og intercooler på samme side på motoren din? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 5 års reklamasjonsrett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Jeg er litt usikker på hva VP i Sverige skulle gjort annerledes her. Feilen ble nylig oppdaget - motoren er på vei til undersøkelse - og fra undersøkelsen kommer det en konklusjon - først da kan man se hva VP Sverige gjør. Hva forventer du at VP Sverige skal gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ompera Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Har nett kjøpt meg ein båt med 2 d4 260 med aksling lurer på ka omdreining dere andre kjøre me på marsjfart har ikkje fått tid til prøve så mykje endå fekk 3600 omdreining på fullt eg gjekk med 2900 når eg henta båten kor hardt kjøre dere andre som har disse motorene har kun hatt yanmar før Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Kjører min D4-225 rolig opp fra 1500 til 3000, av og til 3100 omdreining etter at kjølevannstemp er blitt 85* C. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Har hatt både D6 og D4. For alle har jeg marsjet på 2700-2900 rpm. Maks rpm skal være 3400-3600 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Min med drev har maks 3600 med fullt pådrag. Ligger nesten alltid på 3000. Kjører den av og til gradvis opp til maks turtall og lar den ligge der et par minutter. Drar like rolig gradvis av igjen slik at varmen får evakuere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ompera Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Ok ja eg synst 2800-2900 omdr virka te å vara ein fine omdr, for både båt og motorer.har vore skifta oringer på ladeluftkjøler på begge motorer hos meg og som tråd starter snakker om men der såg kjøler fin ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kingdiver Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Alle bør ha det som vane og kjøre motor varm før den belastes for fult, det er vekt på båt og type propell som avgjør hva som er best for motor, kritisk turtall har de fleste motorleverandører oppgitt i manual, motor skal gå lett, motor bør kjøres for fullt av og til når den er varm 85-90*C. dette for at motor ikke skal sotes ned, en annen ting som mange ikke tenker på er lavtemperatur korrosjon på eksos ved for liten belastning, derfor er det en god deal og sette inn temperaturføler på eksos om der er mulighet for dette, på nyere motorer kan du få levert dette som ekstrautstyr når du kjøper den. du har mer kontroll på belastning på motor som kjøling osv, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.