Jump to content

Fjord 28CS egenskaper?

Mizar

Recommended Posts

Jeg er nysgjerrig på hva slags egenskaper motorseileren Fjord 28 CS har, hvis noen her har seilerfaringer med en slik båt:

Seilegenskaper

Sjødyktighet

Byggkvalitet

Bruksegenskaper i henholdsvis svak vind og sterk vind, stor sjø og rolig sjø.

Jeg er ikke ute etter en regattabåt, men en rimelig komfortabel og først og fremst sjødyktig motorseiler som jeg fint kan lære med å seile alene med. Hvis det blir handel, ser jeg for meg to-fire dagers overfart til havs når værmeldingen er oppmuntrende (tenker Vestlandet til Shetland eller overfart Nederland til England o.l.) der jeg antar at Atlanterhavsoverfart dog ville være å strekke det litt langt med en 28 fots motorseiler...?.

Takker på forhånd for seriøse svar!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 4 måneder senere...

Håper det er flere innom Baatplassen nå enn i januar. Så jeg løfter denne tråden i håp om at det kommer noen innom som har litt (eller gjerne mye) peiing på denne båttypen: Overdimensjonert forseil, mast stikker ned i cockpit og er lett tilgjengelig uten å dra fall bakover. Liten, ketchaktig "storseil". Jeg synes det virker fornuftig på mange måter. Men hva er ulempene med dette, siden ingen andre har lånt ideen til båtkonstruktør Amble?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hei.

Jeg har denne båten å ser egentlig ingen ulemper med denne konstruksjonen.Når jeg står bak rattet så rekker jeg nesten frem til vinsjene til forseilet bare ved å strekke ut armene.

Jeg bruker bare forseilet når jeg er alene og da er det veldig enkelt å slå.

Det er jo en motorseiler så noe fartsvidunder er det jo ikke.Vet ikke om du har sett det ,men det ligger en brosjyre i dokument arkivet her på båtplassen.

• 6 måneder senere...

Jeg kjøpte min i vår og har brukt den en sesong, og som feriebåt er den helt ypperlig, vi er 5 på tur og har god plass. Seilmessig så er den lett å balansere, jeg bruker "mesanen" aktivt, og synes båten seiler godt, i frisk bris med full seilføring sitter du oppå poopen og styrer med storetåa. Vannlinjen er vel ca. 22' så fartspotensialet er lite i forhold til LOA. Så her kan en bli lurt litt. Skjøte arrangementet er jeg ikke helt fornøyd med, Det er en stor genoa, og kasteblokken før vinsjen krøller det til noe når du skal sette fast ( noe som skjer på utsiden). Det er en tung båt som trenger mye vind og i de tilfellene må en passe fingrene når en gir stikk. I uthavn er det senkede utspringet i bauen flott, det gir trygg entring når en ligger med bauen i land. Kan være det er bare meg men jeg syns båten slingrer noe når den ligger til kai, har kanskje noe med plassering av kjøl.Teknisk: Dimensjoneringen av GRP, stående rigg og skott,pumper o.l. er ett kapittel for seg, alt er veldig solid, dette var en dyr båt. Men med dusj er det litt liten vanntank synes jeg. Septikken har og lite ventilasjon noe som kan føre til lukt. Da jeg gikk fra en Beneteau, savner jeg selvfølgelig luker under benkene med store rom for stuing. Denne plassen er flyttet til , under sengene i akterkabinen, som ikke alltid er helt tilgjengelig. Man ser at det har vært en arkitekt med på innredningen, badet blir stort når en lukker dørene tverrskips. Og en har virkelig god plass til matlaging/måltider i styrehuset.

Etter 30 år: plexi vinduene er sprukket og krakkelert, mer ett estetisk problem. Fugene rundt disse vinduene derimot må gås over, spesielt er det store vinduet i aktercabin er med stor sannsynlighet lekk eller utbedret. Skottet i bakkant av styrehus er av finer og kan og være råteutsatt, motor med hyd. overføring er orginal og en dårlig løsning. Uansett er en 30 år gammel saltvannskjølt motor en dårlig løsning :) For 30 år siden hadde en vel og en annen oppfatning om hva en seil båt skulle være, LOA/LWL på denne gir en behagelig sjøgang.

Alt i alt en virkelig god turbåt.

stå i ro båt!

• 4 år senere...

Som nybakt eier av en 1976-modell Fjord 28 CS synes jeg det er litt artig å lese disse fem år gamle innleggene. Jeg må bare kommentere dem.
Foreløpig har jeg bare (motor)seilt båttypen fra Oslo til Holmestrand en høstdag i 2017 med lite vind og et fryktelig regnvær.
Det var den aller første turen etter at jeg kjøpte den. Det ble også den foreløpig eneste, ettersom sykdom gjorde at jeg ikke kunne seile mer i 2017. Derimot har jeg store forventninger til 2018-sesongen.
Båten er på mange måter genialt tegnet. Det jeg kanskje kunne tenke meg annerledes er en lengre vannlinje (rettere baug, tverr hekk), og båten burde vært noe lettere bygd.
Ellers ser jeg nesten bare fordeler: En romslig kabin med store vindusflater, lettjobbet bysse, rikelig ståhøyde, god plass i forpiggen, enkel seilhåndtering, dusj 
Og så er det to styreposisjoner med ratt og motor styring, den ene under tak, makan! Jeg ble så imponert av dette at jeg bestemte meg for å kalle båten "Takover". Litt av en overgang etter å ha hatt en rask seilbåt i 20 år, uten kalesje eller annet vern mot elementene.
Jeg kommer til å bytte ut det originale (!) rullesystemet med et mer moderne, men ellers virker båten komplett for meg.
Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor ingen andre produsenter enn Fjord tok til seg ideen om stort forseil, lite "storseil" og masta i cockpiten.
Særlig enklere (og dermed sikrere) blir det ikke.

En svært solid bygd båt som tåler kraftige grunnstøtinger uten å må tas på land umiddelbart....:tongue: 

Noe underrigget, så trenger litt vind før man får fart på den, men slettes ikke værst å seile, spesielt om man er alene. Selv likte jeg toalettløsningen veldig godt. Et godt kompromiss som gir et relativt stort toalett med full ståhøyde og mulighet for dusj. Ikke værst for en 28 foter fra 70-80 tallet.

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...