Jump to content

Har noen montert ekstra dynamo i påhenger?


kjeb

Recommended Posts

Hvis du skulle lykkes i å montere en ekstra dynamo på påhengsen (har aldri hørt at om det har blitt gjort før)

da vi du få redusert effekt av motoren.

Har du vurdert et lite solcellepanel på båten/kalesjen? (finnes sikkert flere typer som kan brukes)

 

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Det er 4 A lading på denne motoren, og det er jo ikke veldig mye.

Også driver jeg mest med dorging og da lader den jo stort sett ikke i det hele tatt..

 

Jeg trenger ikke all verden med strøm, men nok til elstart, ekkolodd, lanterner, et lite stereoanlegg og ankervinsjen...

 

Jeg vet ikke hvor mange A ladingen bør være på for og drive dette, men 4A er vel litt lite...

 

Hadde jeg hatt 20 A til så burde det jo vært i boks?

Link to post
Guest Kaptein Fredrik
Jeg lekte litt med tanken på og montere flere statorer under svinghjulet, men det blir vel komplisert...

 

Det er jo mange motorsykler som har 50A på svinghjul lading, så det kan jo ikke være umulig?

Alt er mulig, men spørs litt hvor mye tid og penger det er verdt å legge i en gammel motor.

Link to post

kjeb, jeg ville gjort følgende praktiske test:

 

1. Lad opp batteriet skikkelig med en vanlig batterilader. Sjekk batterispenningen 5-6 timer etter at du har koblet fra laderen. På et godt batteri skal spenningen nå være ca 12,7V.

2. Monter batteriet i båten, start opp og mål batterispenningen når motoren går på tomgang og du ikke har noen strømbrukere innkoblet. Du får nå en indikasjon på om/hvor mye motoren lader på tomgang.

3. La voltmeteret stå tilkoblet og kjør en tur mens du gradvis øker turtallet opp til vanlig marsfart. Hvis ladesystemet er i orden skal du nå se en gradvis økning av ladespenningen - gjerne opp mot 15-16 volt eller enda høyere (det er vel neppe spenningsregulator på denne motoren?).

 

Resultatet av disse målingene gir en god pekepinn på om ladespole og likeretter er OK eller ikke.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...