kjeb Startet 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2013 Jeg har en 91 mod 30 hk evinrude med elstart og sliter med for lite strøm... Jeg vurderer og prøve og sette inn en liten dynamo på motsatt side av starteren, har noen gjort dette? Jeg ser for meg at en dynamo på 10 cm i diameter burde få plass? -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Hva har du tenkt å feste dynamoreima til? Først må du sjekke om det er noe feil med det interne anlegget så må du sjekke dine strømforbrukere. Hva er det du bruker som krever så mye strøm da? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lalima Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Hvis du skulle lykkes i å montere en ekstra dynamo på påhengsen (har aldri hørt at om det har blitt gjort før) da vi du få redusert effekt av motoren. Har du vurdert et lite solcellepanel på båten/kalesjen? (finnes sikkert flere typer som kan brukes) Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
ivar Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 den innebygde ladespolen på de konvensjonelle 2-takterne ga vel ikke allverden av futt, så skal vel ikke så mye til før det minker på batteriet.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Kan være at statoren, regulatoren eller likeretteren som har tatt kvelden så hvis du ikke har sjekket det enda bør du gjøre det. Jeg mener at det var på disse motorene at det var en ca. 8 amperes lading? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Enig med siste innlegg. Sjekk komponentene først. Hvor mye strøm trenger du egentlig og til hva? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kjeb Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Det er 4 A lading på denne motoren, og det er jo ikke veldig mye. Også driver jeg mest med dorging og da lader den jo stort sett ikke i det hele tatt.. Jeg trenger ikke all verden med strøm, men nok til elstart, ekkolodd, lanterner, et lite stereoanlegg og ankervinsjen... Jeg vet ikke hvor mange A ladingen bør være på for og drive dette, men 4A er vel litt lite... Hadde jeg hatt 20 A til så burde det jo vært i boks? Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Jeg lekte litt med tanken på og montere flere statorer under svinghjulet, men det blir vel komplisert... Det er jo mange motorsykler som har 50A på svinghjul lading, så det kan jo ikke være umulig? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Enkleste løsning er større batteribank, landstrøm og led i all belysning... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Jeg lekte litt med tanken på og montere flere statorer under svinghjulet, men det blir vel komplisert... Det er jo mange motorsykler som har 50A på svinghjul lading, så det kan jo ikke være umulig? Alt er mulig, men spørs litt hvor mye tid og penger det er verdt å legge i en gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Tid har jeg nok av, det er værre med penger ;) Jeg har vært i kontakt med flere som driver med dynamoer, og de kan ikke skaffe så små. Noen av de nevner nettop det og oppgradere vikklingene for og få flere A... Så om noen kjenner til noen som kan dette så si i fra :) Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 uff det der hørtes utrolig tungvindt ut. Kjøp et ekstra batteri (et "6-pack - batteri) som er lett å bære. Da har du 60 aH og med det kan du sikkert dorge i et døgn minst! selv uten ladingen på... Jeg ville også ha sjekket likeretteren på motoren din, for den skal jo lade nok til både ekkolodd og lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Jeg ville også ha sjekket likeretteren på motoren din, for den skal jo lade nok til både ekkolodd og lanterner. Motoren lader nok for lite når den går på tomgang/dorgefart. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) kjeb, jeg ville gjort følgende praktiske test: 1. Lad opp batteriet skikkelig med en vanlig batterilader. Sjekk batterispenningen 5-6 timer etter at du har koblet fra laderen. På et godt batteri skal spenningen nå være ca 12,7V. 2. Monter batteriet i båten, start opp og mål batterispenningen når motoren går på tomgang og du ikke har noen strømbrukere innkoblet. Du får nå en indikasjon på om/hvor mye motoren lader på tomgang. 3. La voltmeteret stå tilkoblet og kjør en tur mens du gradvis øker turtallet opp til vanlig marsfart. Hvis ladesystemet er i orden skal du nå se en gradvis økning av ladespenningen - gjerne opp mot 15-16 volt eller enda høyere (det er vel neppe spenningsregulator på denne motoren?). Resultatet av disse målingene gir en god pekepinn på om ladespole og likeretter er OK eller ikke. Redigert 17.Januar.2013 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.