hegra Startet 10.Januar.2013 Del på Facebook Startet 10.Januar.2013 Ja, det undres jeg på. Hvor mye is tåler en glassfiberbåt. Har båten på vannet, men allerede nå er det ett tynt islag i havna. Jeg er tilbudt en plass som er isfri om vinteren, men vet ikke om jeg våger å gå ut. I morgen er det kanskje 1 cm tykk is og ett strekk på ca 100 meter før jeg er ute i isfritt farvann. Spørsmålet er om jeg bare bør bli liggende eller om jeg skal utsette skroget for en forsiktig forflytting. Noen skrammer i vannlinjen gjør ikke noe, men jeg vil nødig skjære inn laminatet. Erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Det går bra. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Tom Rør Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Gikk i isen i høst, og det ble bare riper i bunnstoffet. Ikke gi noe særlig gass, da det blir stor belastning på gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Det var jo svaret jeg håpet på, så da prøver jeg litt forsiktig Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Hvis du senker ankeret i baugen ned slik at den bryter isen først, blir det nesten ikke riper i bunnstoffet heller Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Hvis du senker ankeret i baugen ned slik at den bryter isen først, blir det nesten ikke riper i bunnstoffet heller Det er i slike øyeblikk som når jeg leser dette Marida, at jeg savner "liker" knøtten som de har på facebook a gitt. :-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Januar.2013 Del på Facebook Svart 10.Januar.2013 Eg lurer på om kanskje ankeret kan slå meir skader i gelcoat en isen. Eg trur ikkje eg fikk med meg kva båt TS har, men eg gikk 5-600meter i 2-3cm is med vår Summer Family uten å finne merker noko plass. Men det bråker godt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Astor Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Det blir fort avslitt bunnstoff rundt baugpartiet om man går i isen som er hard. Gealcoaten får ikke et merke. Det er min erfaring. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nils1 Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) Har gått en del is med min Askeladden 535. Sakte fart og varsomhet så går det helt fint. Har gått i et par cm is. Velogmerke i salt vann ----- Redigert 11.Januar.2013 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Bare vær oppmerksom på at svært mange båtforsikringer ikke er helårsforsikringer selv om de i prinsippet gjelder alle årets måneder.... Dette i den forstand at det i vilkårene står at forsikringen ikke dekker skade forårsaket av berøring med is. Forsikringer som dekker skade etter berøring med is har vanligvis en formulering om "Uforutsett". Så når man med fritt forsett velger å gå i is er man normalt egenassurandør. Nå er vel de fleste veldig forsiktig når de går i is så det pleier å gå bra, verre er det hvis det ligger et isflak som man overser og treffer dette i stor hastighet. Da kan det være greit at man er dekket av vilkårene. Litt greit å være oppmerksom på for en helårsbruker.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Hvis du senker ankeret i baugen ned slik at den bryter isen først, blir det nesten ikke riper i bunnstoffet heller Har du langt overheng eller peke/baugspyd i baugen kan dette være en god ide, i motsatt fall er det en dårlig ide. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Jeg har gått i is flere ganger, litt slitasje/avflassing av bunnstoff i baugen, uggen lyd, men ellers ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Havis er relativt myk, med sakte/ moderat fart skal det snaut være mulig og skade et plastskrog. Treffer derimot en messingpropell store tunge isflak kan den bli bøyd, men det merker man strax da plombene rister ut av kjeften din. Har brøytet is med mine båter i mange år nå, men er mere forsiktig nå med Viknesen kontra de gamle sjarkene jeg hadde før. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Går fint i en P35 hvertfall, vi snakker om tomgangsfart da og den skal ikke på bunn, det er kun for å knekke opp isen. Lærte trikset av en med trebåt uten ishud, den tynne isen var værst sa han, den skar fliser i treverket. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Det er riktig som Marida skriver, den tynne isen er værst. Jo tynnere isen er, jo skarpere er den (eggen på kniven skjærer sår i fingeren, mens baksiden av kniven ikke lager merke) De som sier at de har gått i cm-tykk is uten skader har sikkert helt rett. Det er den tynne issnerken som får båter (i hvert fall trebåter) til å gå ned. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Litt off-topic: Julen ble tilbragt i Moskva. En av dagene var vi på elvecruise. Isen var 3-5 cm tykk, (i praksis enda tykkere siden de gikk flere turer hver dag og de istykkerrevne isflakene bygget seg opp mens råken frøys igjen på en time) Elvecruiset går hele året, så båten fungerte som kombinert restaurantbåt/elvecruise og isbryter. 15 meter forover, og 25 meter akterover for å ta fart! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
S/Y Emma Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Hvilket materiale var denne elvecruisebåten laget av? Om det var glassfiber må den ha blitt betydelig slitt av å brøyte seg gjennom 5 cm is hele vinteren.. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Jeg sto å kikket på en båt som stanget seg gjennom minst 5 cm is, stoppet opp rygget tilbake og tok fart for å stange mer. Båten var forholdsvis nysmørt med bunnstoff. Det ble noen små merker i bunnstoffet akkurat i vannlinjen. Men ikke noe mer. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SIR DAY Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Kan det være en ide å låre en presenning ned foran baugen slik at denne tar unna for litt av slipeeffekten? Rent teoretisk høres det bra ut........... Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Ida Marie III Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Lærte trikset av en med trebåt uten ishud, den tynne isen var værst sa han, den skar fliser i treverket. Å kjøre trebåt i is, uten ishud, er hærverk.... Måtte ta opp en tresjark på slipp i al hast for noen år siden, den hadde gått et kortere strekk i tynn is, lakk som faen, og så ut som det var skåret med vinkelsliper i huden på den. På plastbåt blir der knapt merker etter isen.. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Å kjøre trebåt i is, uten ishud, er hærverk.... Måtte ta opp en tresjark på slipp i al hast for noen år siden, den hadde gått et kortere strekk i tynn is, lakk som faen, og så ut som det var skåret med vinkelsliper i huden på den. På plastbåt blir der knapt merker etter isen.. Før plasten kom, var det bare trebåter og disse ble brukt langs kysten til isen var bærende. Noen triks hadde de vel. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Hilsen ishud i blekk eller kobber Sitér dette innlegget Link to post
Drømmende Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Kor mykje is tåler plastbåtene, som fryser til rundt dei i båthavnen? Ser det er kommet is i havna no..... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Det er riktig som Marida skriver, den tynne isen er værst. Jo tynnere isen er, jo skarpere er den (eggen på kniven skjærer sår i fingeren, mens baksiden av kniven ikke lager merke) De som sier at de har gått i cm-tykk is uten skader har sikkert helt rett. Det er den tynne issnerken som får båter (i hvert fall trebåter) til å gå ned. Tror nok det kun gjelder trebåter. Har kjørt gjennom tynn is i kilometersvis uten at jeg kan se merker på (glassfiber)jolla, men det har da vært ferskvann, som vel teoretisk er enda hardere og skarpere enn is på sjø. Har også tatt rennefart gjentatte ganger over lengre strekk for å komme oppå og bryte ned isen uten at det har satt merker i båten. Is og glassfiberbåt går til det stopper. For meg har det stoppet når isen tar splinten til propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Før plasten kom, var det bare trebåter og disse ble brukt langs kysten til isen var bærende. Noen triks hadde de vel. Ja, leser du innlegget mitt før du svarer, så ser du ordet " ishud " det var trikset de hadde Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.