Jump to content

Kan jeg gå med båten i is?


hegra

Recommended Posts

Ja, det undres jeg på. Hvor mye is tåler en glassfiberbåt. Har båten på vannet, men allerede nå er det ett tynt islag i havna. Jeg er tilbudt en plass som er isfri om vinteren, men vet ikke om jeg våger å gå ut. I morgen er det kanskje 1 cm tykk is og ett strekk på ca 100 meter før jeg er ute i isfritt farvann. Spørsmålet er om jeg bare bør bli liggende eller om jeg skal utsette skroget for en forsiktig forflytting. Noen skrammer i vannlinjen gjør ikke noe, men jeg vil nødig skjære inn laminatet. Erfaringer rundt dette?

Link to post

Bare vær oppmerksom på at svært mange båtforsikringer ikke er helårsforsikringer selv om de i prinsippet gjelder alle årets måneder.... Dette i den forstand at det i vilkårene står at forsikringen ikke dekker skade forårsaket av berøring med is.

 

Forsikringer som dekker skade etter berøring med is har vanligvis en formulering om "Uforutsett".

 

Så når man med fritt forsett velger å gå i is er man normalt egenassurandør.

Nå er vel de fleste veldig forsiktig når de går i is så det pleier å gå bra, verre er det hvis det ligger et isflak som man overser og treffer dette i stor hastighet. Da kan det være greit at man er dekket av vilkårene.

 

Litt greit å være oppmerksom på for en helårsbruker..

Link to post

Havis er relativt myk, med sakte/ moderat fart skal det snaut være mulig og skade et plastskrog. Treffer derimot en messingpropell store tunge isflak kan den bli bøyd, men det merker man strax da plombene rister ut av kjeften din.

Har brøytet is med mine båter i mange år nå, men er mere forsiktig nå med Viknesen kontra de gamle sjarkene jeg hadde før.

Link to post

Det er riktig som Marida skriver, den tynne isen er værst.

 

Jo tynnere isen er, jo skarpere er den (eggen på kniven skjærer sår i fingeren, mens baksiden av kniven ikke lager merke) De som sier at de har gått i cm-tykk is uten skader har sikkert helt rett. Det er den tynne issnerken som får båter (i hvert fall trebåter) til å gå ned.

Link to post

Litt off-topic: Julen ble tilbragt i Moskva. En av dagene var vi på elvecruise. Isen var 3-5 cm tykk, (i praksis enda tykkere siden de gikk flere turer hver dag og de istykkerrevne isflakene bygget seg opp mens råken frøys igjen på en time) Elvecruiset går hele året, så båten fungerte som kombinert restaurantbåt/elvecruise og isbryter. 15 meter forover, og 25 meter akterover for å ta fart!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Kan det være en ide å låre en presenning ned foran baugen slik at denne tar unna for litt av slipeeffekten?

 

Rent teoretisk høres det bra ut...........

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Lærte trikset av en med trebåt uten ishud, den tynne isen var værst sa han, den skar fliser i treverket.

 

Å kjøre trebåt i is, uten ishud, er hærverk.... Måtte ta opp en tresjark på slipp i al hast for noen år siden, den hadde gått et kortere strekk i tynn is, lakk som faen, og så ut som det var skåret med vinkelsliper i huden på den. På plastbåt blir der knapt merker etter isen..

Link to post

Å kjøre trebåt i is, uten ishud, er hærverk.... Måtte ta opp en tresjark på slipp i al hast for noen år siden, den hadde gått et kortere strekk i tynn is, lakk som faen, og så ut som det var skåret med vinkelsliper i huden på den. På plastbåt blir der knapt merker etter isen..

Før plasten kom, var det bare trebåter og disse ble brukt langs kysten til isen var bærende. Noen triks hadde de vel.

Link to post
Guest Avmønstret#
Det er riktig som Marida skriver, den tynne isen er værst.

 

Jo tynnere isen er, jo skarpere er den (eggen på kniven skjærer sår i fingeren, mens baksiden av kniven ikke lager merke) De som sier at de har gått i cm-tykk is uten skader har sikkert helt rett. Det er den tynne issnerken som får båter (i hvert fall trebåter) til å gå ned.

Tror nok det kun gjelder trebåter. Har kjørt gjennom tynn is i kilometersvis uten at jeg kan se merker på (glassfiber)jolla, men det har da vært ferskvann, som vel teoretisk er enda hardere og skarpere enn is på sjø.

 

Har også tatt rennefart gjentatte ganger over lengre strekk for å komme oppå og bryte ned isen uten at det har satt merker i båten.

 

Is og glassfiberbåt går til det stopper. For meg har det stoppet når isen tar splinten til propellen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...