Jump to content

Kan jeg gå med båten i is?


hegra

Recommended Posts

Kor mykje is tåler plastbåtene, som fryser til rundt dei i båthavnen? Ser det er kommet is i havna no.....

 

Tror de tåler rimelig mye. Båten min lå i 35 cm tykk is i fjor vinter i den beinharde vinteren de hadde i Amsterdam. Det gikk helt greit, men som vestlending var jeg bekymret.... er ikke vant til is her...

Dette var i kanalene der nede, og isen lå helt i ro. Tror jeg ville vært litt mer bekymret vist det var sterk bevegelse i tykk is..

Link to post

Tror de tåler rimelig mye. Båten min lå i 35 cm tykk is i fjor vinter i den beinharde vinteren de hadde i Amsterdam. Det gikk helt greit, men som vestlending var jeg bekymret.... er ikke vant til is her...

Dette var i kanalene der nede, og isen lå helt i ro. Tror jeg ville vært litt mer bekymret vist det var sterk bevegelse i tykk is..

. Ok, da skal det nok mykje til før ein behøver å bekymre seg her. Godt å vite....
Link to post

Plastbåter tåler det bra, værre med trebåter ja.

Onkelen min drev fiske med en liten tresjark, og hvis han skulle kjøre i is, tok han sin 8-fots pioneerjolle og trykket den ned forran bauen. Dermed brøt den opp isen, slik at trebåten ikke tok skade.

Nå er jo pioneerjolla laget av tynn mykplast, og tåler det dårligere enn glassfiberbåter.

Likevel holdt jolla hans denne misshandlingen i maaaange år.

Har selv brøytet et par km. med is (opp mot 3-4 cm. tykkelse) med min selvbygde 20-fots glassfiberbåt, og det vises bare litt i bunnsmøringen. Null problem.

Link to post

Da ble det ingen tur i isen likevel. Den isfrie plassen jeg var tilbudt var det flere som hadde tenkt på og disse hadde fortrinnsrett. Det blir å ligge i ro til isen forsvinner. Det fristet med en tur utpå for det hadde helt sikkert gått bra, men nyttet i stedet tiden til konservering av motorkjølingen før det ble helt mørkt. Forøvrig var det ikke øket noe særlig med is i løpet av døgnet, men etter det yr,no spår, så blir det vel mer etter hvert. Uansett, takk for mange svar og tips. :smiley:

Link to post

Jeg får trolig en liten tur i is på søndag . . . .

Det er nemlig praksistur med en gruppe fra et D5L-kurs denne helgen. På returen pleier vi å gå Kulleseidkanalen og når det er så kaldt og stille som nå bør vi nok regne med is noen steder på turen. Men med isforsterket skrog og 18 mm stålplater kjenner jeg ingen alvorlige bekymringer for akkurat det :giggle: :giggle:

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Plastbåt? Generelt svært lite å frykte. Trebåt? Kan bli det reneste hærverk, som en lengre opp i tråden her nevnte... Dette sier jeg basert på erfaringer med yrkesbåter av begge kategorier i is. Ikke teorier eller spekulasjoner.

 

Det er i slike tilfeller hardheten på overflaten som oftest avgjør saken, og der melder treverk pass lenge før plast.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Og en bekjent fortalte at aluminium var ennå hakket over plast i styrke i iskjøring. Nokon som har kjennskap til det? Egentlig trudde eg aluminium var lettere å "rive opp". Men det var foretrukket med aluskrog mye i sverige og finnland nettop pga isforhold sa han. Eg kjører på når eg har sjansen eg iallefall, men laveste tomgang og kaffikoppen er selvsagt :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hadde min sedvanlige lørdags tur til byen med båten min i dag. Møtte is sørpe allrede før midtveis i Byfjorden ( Bergen ), og skikkelig faste flak lengre inne. Vågen var tett i oppkjørt is, kan ikke huske å ha sett det slik før på mange tiår.. Må være alt regnet før kulden som er årsaken, ferskvannet legger seg vel på toppen...

Link to post
Og en bekjent fortalte at aluminium var ennå hakket over plast i styrke i iskjøring. Nokon som har kjennskap til det? Egentlig trudde eg aluminium var lettere å "rive opp". Men det var foretrukket med aluskrog mye i sverige og finnland nettop pga isforhold sa han. Eg kjører på når eg har sjansen eg iallefall, men laveste tomgang og kaffikoppen er selvsagt :smiley:

 

Link to post
måtte ut å kjøre litt gjennom isen i dag med glassfiberbåten. Hadde garn i fjorden, så hadde ikke så lyst å la de ligge.

 

Ingen kjekk lyd når båten bryter isen , men det gikk bra i dag også . Har gjort dette noen ganger tidligere også. Men hadde nok ikke våget å gjøre det med en båt med enkel bunn .

 

Tror ikke du har noe å frykte, stygg lyd ja, men det er nok alt som er stygt..

 

På vei hjem fra byen i dag, ble jeg forbikjørt av en bekjent, han holdt minst 30 knop, skikkelig Harry. Isflakene fløy alle veier, men jeg tør vedde på at når jeg tar han på slipp til våren, så er der ikke en skramme under skroget..

Link to post

Kjørte gjennom et ca 1 nm langt isbelte i går kveld. Ganske tynn is, ca 1 cm tykk. Har plast-seilbåt. Det bråkte fælt innvendig, men kjørte på med svært sakte fart. Sjekket baugen da jeg kom til land. Dekoren i vannlinjen var skrelt av i front, men ellers ikke en ripe i gelcoaten. Vurderer å få laget en liten metallkappe i vannlinjen i baugen som kan bryte isen.

 

Tror det blir litt tøffere på returen i morgen...

Link to post

Fikk nettopp tlf fra båt eier. Han har sprunget lekk med trebåt inne i vågen i Bergen, etter å ha gått i isen der inne. Rimelig panikk, rednings skøyten lå på siden av han og pumpet. De kommer ut med båten her i havnen, så får vi ta den på land her ...

Får vel sette den på kontoen til at " vestlendinger ikke er vant til is på sjøen " er jo ikke første gang jeg tar opp slike havarister...

Men viser vel hvor farlig det egentlig er med trebåt i is, uten ishud...

Link to post
Fikk nettopp tlf fra båt eier. Han har sprunget lekk med trebåt inne i vågen i Bergen, etter å ha gått i isen der inne. Rimelig panikk, rednings skøyten lå på siden av han og pumpet. De kommer ut med båten her i havnen, så får vi ta den på land her ...

Får vel sette den på kontoen til at " vestlendinger ikke er vant til is på sjøen " er jo ikke første gang jeg tar opp slike havarister...

Men viser vel hvor farlig det egentlig er med trebåt i is, uten ishud...

Burde nok fulgt med på BP, ja...

Link to post

Var ute og seilte også i dag (magiske forhold -- knallblå himmel og 6-9 knop vind; ikke ofte en blir solbrent på en vestlandsk vinterdag), synes det var vanskelig å få bakker ut i isen i dag. Vil ikke bruke for mye krefter (vil nødig skade ror eller drev), men akterenden er butt og nekter å skli oppå isen, kun knusing med makt som gjelder. Å komme i land igjen gikk lett som bare det, med baugen først har jeg plog god som noen.

Link to post
. Ok, da skal det nok mykje til før ein behøver å bekymre seg her. Godt å vite....

Forsåvidt, det er kulda og ising i gjennomføringer (frostsprengning) som kan være skummelt i første omgang. Isflak som driver rundt i havna i uvær kan vel også skape forhold tilsvarende det å gå med båten i islagt farvann. Og ting som er innefrosset i is har en tendens til å ville flytte på seg dersom isen gjør det.

 

Båten min ligger i boblehavn, men hvis det er streng kulde kan det likevel fryse til, helt inntil båten. Dette har svjv. aldri skapt noen form for problemer for noen i havna.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...