Jump to content

Kan jeg gå med båten i is?

hegra

Recommended Posts

Men , hvor tykk is tør du prøve , og hvor tung er båten?

For når man når en viss tykkelse så knuses vel ikkje isen av farten lenger ? Man kjører båten oppå isen og vekten av båten bryter isen ned.

Nei, blir isen tykk nok, så stopper det vel for plasbåt også. Jeg måtte gi meg forige helg da jeg forsøkte meg inn mot Sandviken i Bergen. Båten entret opp på isflaket, la seg litt over, og knakk så igjennom isen. Men det er knust is foran vann inntak til motor som ofte blir problemet for plast båter..

Skal ha min vanlige lørdagstur med båten inn til byen i morgen, får ta med kameraet da og ta noen bilder. Hele Vågen i Bergen er frøset til, tror en må tilbake til 70 tallet, siden sist det var slik... Ellers er jo fjordene her isfri...

Slik kan det gå med trebåter i is

Tok denne på land i går kveld, etter redningskøten greide å holde den flytende med pumper..

Så mistenkelig lik ut som baugen til en av lasaronene i Florvåg... Det er vel tilfeldigvis ikke samme fyr som presterte å kollidere med redningsskøyten mens den lå fortøyd på Kleppestø vel?

Mvh
Simon

Så mistenkelig lik ut som baugen til en av lasaronene i Florvåg... Det er vel tilfeldigvis ikke samme fyr som presterte å kollidere med redningsskøyten mens den lå fortøyd på Kleppestø vel?

Nei, en annen båt og annen person.... :wink: men i slekt.... :yesnod:

Han går der nede nå å skal fikse på det, vi har gitt han tidsfrist til påske, det bør jo holde....

Virker som båten har kjørt i isen med god fart i.? Skummelt å tenker sånn, skjært i gjennom planke på skutaside.

Båten går vist ikke mer en 7 knop, og turen iaktok jeg selv fra min egen båt fra Bryggesiden. Han gikk bare fra blomstertorget, ut til Nordnespynten, snudde der, og inn igjen til torget. Da fosset vannet inn... Rednings skøten turde ikke slepe den ut, fikk kranbil ned på kaien i byen, og så ut til oss....

Nei det er noen båtfolk som snakker om tupervare båter.... vet ikke helt jeg he he

Det var en god frist:-) Skulle tro han klarer å få på en bot iløpet av to måneder:-)

Du får gi meg en lyd hvis du skal ut å fiske i vinter, Kaj. Jeg stiller som kokekyndig maskinist kjent på kysten:-)

Han snakket om bot, og ishud utenpå..... ja ja, aldri for seint..

Du er vellkommen ombord any time Mr .. Kaster løs for en liten bytur i morgen, avg ca kl 12, varm og god båt..

Er du på redningsskøyten ennå ??

Tupervare båter tåler litt bedre is enn tre båt har eg hørt om..... Men uansett må vi være forsiktige når det er is på sjøen....

Har gått flere nm med båten min nå i is, kan ikke engang se det på bunnstoffet

Har også tidligere gått med andre båter jeg har hatt, ikke engang matt i gelcoaten engang når de kommer på land til våren, utrolig forskjell på tre og glassfiber..

Men is i vanninntaket kan være et problem..

Jeg hadde en trebåt tidligere. Den hadde det beskrivende navnet Tesilen:-) Jeg hadde den liggende innerst i Arefjordspollen, og der var det alltid is om vinteren. Da brukte jeg et bølgeblikkflak på tvers foran stevnen, og "suste" gjennom isen til jeg kom ut. Kansje ikke like estetisk som ishud, men det funket bra:-)

Har ikke sjans i morgen, Kaj. Men hvis vi er innom Vågen på søndags morgen og du ligger der, så skal jeg vekke deg med sirenen;-)

Mvh
Simon

Nei, blir isen tykk nok, så stopper det vel for plasbåt også. Jeg måtte gi meg forige helg da jeg forsøkte meg inn mot Sandviken i Bergen. Båten entret opp på isflaket, la seg litt over, og knakk så igjennom isen. Men det er knust is foran vann inntak til motor som ofte blir problemet for plast båter..

Ja det virker naturlig at de kan legge seg over på siden, da er nok grensa nådd :smiley:

Men ca istykkelse og størrelse på båt? Eg hadde ein prat med ein på brygga tidligere, og han har rett over 40 fot båt og nesten 20 tonn. Han hadde gått i rett over 20cm uten problem... Men kvalitet på isen er jo også forskjellig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vist det er båten min du mener så er den ca 8 tonn, 35 fot, tykkelsen på isen inne på vågen var nok ikke mere en høyden et par cm, mens inn mot Sandviken var den mye tykkere. Bakket av når jeg hørte det ruste saker å ting i dørken inne på badet, når den lå seg over. Kunne nok fortsatt sånn ett stykke, men var redd for sjøvanns inntakene. Jeg personlig hadde nok stoppet lenge før 20 cm, men mulig det hadde gått...

Hva slags is er også en faktor. 20 cm råtten våris, ja det går sikkert bra, men 20 cm ny og hard stålis som du kunne kjørt bil på, no Way.

Hadde en episode for noen år siden i januar.

Svoger hadde en NW 390 som lå ytterst på kongen i Oslo. Dette var i en kuldeperiode med ned mot 20 minus.

En dag når jeg kjørt forbi der så jeg at lysene på brygga var slukket. Båten var ikke konservert og lå med varme på. I 20 minus tar det ikke lang tid før katastrofe, så skynder meg ut og satt på dieselvarmer og startet opp motorene.

Rundt båten var det ca 7-8 cm med stålis som jeg kunne stå på. Strømledningen var avrevet mellom 2 bryggeskjøter pga mye vind og et feste som røyk, og uvisst når det kunne fikses. Ergo måtte båten flyttes.

Det gikk med nød og neppe. Kjente båten klatret før den sank igjennom og knuste isen. En helvetes lyd, men jeg tok det meget rolig. Måtte ganske mye motorkraft til.

Fikk flyttet båten lenger inn på en annen brygge. Ca 400 meter gjennom tjukk is.

Eneste som skjedde var bortslipt bunnstoff i et 10 cm sjikt rundt vannlinjen. Primeren satt fortsatt uskadd.

Mvh. SAP

Hei

Jeg har kuttet hull helt i stevnen på en Viksund 31 som var ca 3 cm tykk akkurat der. Ca 3 km med 3-5 mm is.

Tror det har med vinkelen framme på baugen. Hvis baugen skrår mye framover i vannlinjen skyves isen under og brekkes ned.

Hvis baugen er mer loddrett i vannlinjen knuses isen mot det samme punktet hele tiden. Når det første lille hakket kommer blir det fort værre.

Hvis dere kjører i is og ikke har metall i baugen anbefaler jeg å finne en aluplate på 2-4 mm som måler ca 60x60 cm. Knekk den slik at den passer over baugen i vannlinja.

Fest etpar tau/jekkestropper litt nedpå platen på hver side og stram opp.

Henger bra i sakte fart, og i plan (utenfor isen) er den over vann.

Mons

Jeg har ikke bilder, men tror det ligger noen i en flere år gammel tråd på dette forumet med samme tema.

Viksunden hadde en ca 4 cm bred flate i stevnen som var helt flat, og her ble det hull som var ca 6-7 mm høyt og de 4 cm bredt. Kunne stikke lillefingeren inni.

Vi merket ikke noe vanninntak, men var på vei til slippsetting på Bragdøya. Det var der vi oppdaget skaden.

Støpte igjen og forlenget kjøljernet slik at det stoppet 5 cm over vannlinja istedenfor 5 cm under.

Vi gikk ofte i tykkere is - 5 - 10 cm for å komme ut av havna i Høllen og så ingen skader lenger bak på båten noen gang.

Når je glå over baugen og vi kjørte i tynn is kunne jeg se at den ble stuket mot baugen istedenfor å bøyes under.

På mørejeten vi har nå bøyes isen i større grad under baugen og brekkes nedover istedenfor å stukes.

Det kan kanskje ha en sammenheng med at vi har mye ferskvann i overflaten her i Søgne når det er vindstille og slik tynn is legger seg. Isen blir knallhard og sprø - ikke seig slik sjøisen vanligvis er.

Var det mye ballast i Askeladden? ;-)

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Det må jo være en kurant sak og få sveiset til en syrefast plate som dekker baugen ca 10 cm over vannlinjen og 30-40cm under for og kunne gå i relativt tjukk is? Det er vel ikke nødvendig med beskyttelse andre steder en akkurat der baugen bryter isen skulle en tro.. har vært inne på tanken selv

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...