Jump to content

Trådløsnett automatisk i havn og på tur


kodalse

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle gi en funksjons beskrivelse av løsningen jeg har med wifi ombord.

 

Erfaringsmessig fra hjemmet, kontor og faste lokasjoner er at man har en stabil tilkpobling mot internett.

I båt erfarer man ofte at man mister forbindelsen straks man reiser fra et sted til et annet og kanskje klarer å få kontakt ved neste havn.

 

Målsetningen er å slippe bryderiet med å "finne" nett enten i havn eller underveis og fikle med tidkrevende instillinger.

 

Jeg har sett flere andre gi gode løsninger alt fra dyre seatronic løsninger til rimelige hjemmeoppsett.

 

Løsningen min ble slik:

 

- Trådløs router av WRT type (finnes fra de aller fleste leverandører)

- DD-WRT Firmware (styreprogram)

- Autoap script for automatisering av oppkobling.

 

Kommer senere:

- 12-16DB ekstern antenne (Med så kort antennekabel som mulig)

 

Oppsett:

 

Jeg hadde en trådløs router av typen Linksys WRT54GL liggende fra før. Ingen ekstra kostnad her altså. lignende type koster rundt kr 300 - 600 fra mange leverandører.

wrt54gl-1.jpg

Lastet ned firmware fra http://www.dd-wrt.com/

Fulgte NØYE bruksanvisningen fra http://electrodisc.com/dd-wrt/broadcom/autoap.htm

 

Tunet scriptet med å legge inn "hotspot" jeg kan aktivere med en tast på mobiltelefonen om det skulle være nødvendig.

 

autoap.jpg

Funksjon:

 

Trådløs boksen (det er kun en router med kun 12Vstrøm inn) er satt opp med et eget kryptert nett internt som har samme navn som skuta.

Her er alt av datautstyr tilkoblet med god signalkvalitet hele tiden. (skippern har kartplotter/PC innkoblet, barna telefon, ipad, pc osv)

 

Etter hvert som vi beveger oss vil routern automatisk søke opp og forsøke tilkobling til sterkeste åpne trådløs nett. Går ikke det forsøkes neste på lista.

Alle ombord forholder seg kun til vårt eget nett distribuert fra routeren uavhengig av hva vi tilknyttes.

 

Om det så er at vi ikke finner noe trådløs nett trykker jeg kun på "hotspot" knappen på telefon og aktiverer 3G internett derfra (I bildet over KODport2)

 

Testet tidligere idag med VPN oppkobling mot jobben og fjernstyring av PC på arbeidsplassen problemfritt!

 

Nå har ikke dette kostet meg noe enda, men kostnadene totalt ville beløpt seg slik:

 

Router kr 500

Omni direksjonell antenne (rundstråle) kr 100

Totalt kr 600,- (og tålmodighet i forhold til konfigurasjon)

Link to post
Share on other sites

Leste ikke hele teksten i meldingen din frøken,

Scriptet brukes hovedsaklig mot åpne nett. Det kan legges inn krypterte nett, men støtter kun wep kryptering. WPA(2) er det som normalt benyttes idag og det støttes ikke enda.

 

Forøvrig lar det seg gjøre å legge inn åpne nett etter prioritert rekkefølge.

Link to post
Share on other sites

Skulle bare tilleggsopplyse litt: Med DD-WRT som firmware kan en justere effekten innenfor et lite effektområde som ruteren er i stand til å levere, vha. medfølgende webinterface. Det blir ikke behov for større effekt på ruteren enn den effekten som PC-en sender med. Om man stiller inn effekten for høyt risikerer man bare at ruteren "koker" (blir for varm). Da er en god antenne heller å anbefale.

 

15 dBi antenneforsterkning tilsvarer ca. 13 dBd, og utgjør omtrent 1990 mW (1,99 W) med 100 mW som utgangspunkt fra ruter til antenne.

 

Når det gjelder ruter og DD-WRT, du kan sjekke dd-wrt.com hvilke rutere som er kompatible, om du har en kandidat. Bruker selv DD-WRT på alle mine Linksys rutere og er veldig godt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

kodalse:

Jeg har laget en liten webvariant av en desibelkalkulator på http://www.radioprat.net/ (linken i menyen til venstre: Decibel and SWR calculator) hvor man kan beregne både stående bølger (SWR) og desibel, basert på enten spenning (Volt) eller effekt (Watt). Håper den kan være til nytte som et eksperimentverktøy :smiley: .

 

Og kanskje nevne i samme slengen at forskjellen på dBi (isotropisk antenne) og dBd (i forhold til en enhetsdipol) er 2,15 dB. dBd finnes ved å trekke fra 2,15 db fra tallet for dBi. dBi sier ikke så mye om antennen i praksis, men er et mål for antenneforsterkning i fritt rom (i verdensrommet uten "hindringer", eksempelvis), mens dBd er relatert til en enkel dipolantenne, slik som antennen på en ruter, og derfor en mer praktisk måle-enhet.

 

Edit: Har også laget en app for Android som beregner desibel og SWR for den som måtte ha et mer "vedvarende" beregningsbehov hvor man enn befinner seg.

Redigert av Tasle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg ønsker en trådløs klient som kan gjøre følgende:

-logge seg på kjente trådløse nett (wep og wpa)

-hvis disse ikke er tilgjengelig ønsker jeg at den logger seg på åpne nettverk

-gjerne mulighet for automatisk oppkobling av VPN

 

Finnes det slike løsninger?

Link to post
Share on other sites

For noen uker siden installerte jeg denne saken i båten min:

ca100dcd-11dc-bd04-c03d-32cad0f82622.jpg

Denne bruker utelukkende mobilnettverk (3G/4G). Jeg har ennå ikke testen den på tur, men her i Puddefjorden i Bergen får jeg hastigheter opptil 23Mb nedlasting og 13Mb opplasting. Det er raskere enn jeg hadde da jeg bodde på land. Sprøest av alt, det er billigere også...

 

De fleste steder hvor det er trådløse nett å oppdrive, er det også 3G eller 4G, så i utgangspunktet tror jeg dette er ei ganske ok løsning.

 

Ekstrabonus er at denne mobilruteren går på 12V/DC, så bare litt småmekk måtte til for å få koblet den på 12V-anlegget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede en liten Zyxcel ruter ombord som støtter 3G USB modem, den har også en WAN Ethernet port og trafikk rutes til den om det finnes internettilgang der. Ruteren gir meg også trådløst nett ombord og går på 12V, koster en halv båtlapp.

Men jeg har fortsatt ingen god løsning for å koble meg opp mot åpne trådløse nett, har en Ubiquti sak men den er tungvindt å jobbe med.

Jeg trenger kun ett trådløst klient som kobler min WAN port mot ett åpent nett og helst mulighet for litt distanse. Om jeg selv må inn på en http side å sette opp det aktuelle trådløse nettet er ikke noe krise men hadde vert enda bedre om den ordnet det selv.

Link to post
Share on other sites

Som sagt den løsningen som jeg beskrev innledningsvis skanner automatisk etter åpne nett og kobler opp til disse. Har nå fått tak i en 16dbi antenne for wifi og en 14dbi for 3G som skal opp på targaen.

Dette blir testet en tur ut Trondheimsfjorden iløpet av våren. Så blir utfordringen å "logge" tilgang på tur utover koblet opp mot GPS for å kunne gi en sonebeskrivelse.

 

WPA(2) krypterte nett er interessant av mer akademisk karakter da det er lite trolig jeg "kjenner" noen på reise som gir fra seg nøkkelen på forhånd.

 

Ellers har jeg også 3G/edge backup (også via trådløs løsningen) Dette kunne jeg ha utvidet med en ICE tilkobling, men anser ikke det som nødvendig på nåværende tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har nå lagt inn dd-wrt på min Ubiquiti Bullet 2HP.

Har ikke kommet så langt at jeg prøver meg på noe auto pålogging.

Planen var å bruke den som en trådløs client med ruterfunksjon. Altså at den har fast ip på LAN siden og mottar IP fra gjestenettverket på WLAN siden. Jeg får satt den opp med ip på LAN og mottar også ip fra WLAN men får ikke trykket noe trafikk mellom de. AirOS som den ble levert med kunne heller ikke dette og det er igrunn derfor jeg har lagt inn DD-WRT. Men kan bulleten gjøre dette i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Frøken Fryd:

Jeg bruker også DD-WRT på alle mine rutere, riktignok her hjemme.

 

Hvilken versjon av DD-WRT har du tatt i bruk?

Hvis du kan kjøre DD-WRT på ruteren er det nok også ganske sikkert at ruteren takler den nye firmwaren.

 

Auto pålogging? Til Wan-siden eller mot ruteren? På wan-siden må du bruke de parametrene som du har fått fra din ISP, på LAN-siden er det vanligvis bare å bruke 192.168.1.1 og ruterens brukernavn / passord fra webbroweren. Avhengig av hvilken versjon (mikro eller standard) av FW du har, sjekk hvor mye ledig RAM som er igjen på ruteren (Status, Sys-Info) med tanke på at ruteren klarer å bufre trafikken inn og ut. Er PC-en innstilt på å motta IP fra ruteren, og har du valgt "Automatic Configuration - DHCP" i ruteren?

 

Antar at du kjører med trådløst nett. Konfigurér ruteren under Wireless, Basic Settings til Wireless Mode = AP (Access Point). Har du satt opp korrekt SSID i Wireless Network Name, og at PC bruker samme SSID og samme kanal?

 

Som du skjønner, det er lite informasjon i spørsmålet ditt til å være konkret med noe svar til deg. Ellers får du mye informasjon fra ruterens Status-fane (Info). I det hele tatt kan det bli litt vanskelig å peke på konkrete problemer siden man ikke ser konfigurasjonen framfor seg. På DD-WRT sine hjelpesider og FAQ finner du mange svar, også på hvordan man konfigurerer ruteren i forskjellige sammenhenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke denne på samme måte som en hjemme ruter.

Skal forsøke litt bedre forklaring:

-Versjon DD-WRT v24-sp2

-Gjestehavnen har enn trådløs nett, jeg ønsker at min HP2 skal koble seg til dette nettet trådløst.

-Båten min har ett kablet nett, jeg ønsker at min HP2 skal fungere som gateway i båten, mot det trådløse gjestenettet i havnen.

 

HP2 har kun en LAN port, jeg blir dermed usikker på hva WAN funksjonen i DD-WRT skal brukes til, eventuellt ikke brukes til. WAN porten blir jo det trådløse kan du si. Autopålogging kan vi komme tilbake til. Foreløpig benytter jeg ikke dhcp på LAN, har satt ip adressene manuellt og lagt inn HP2 sin ip som gateway.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjører et litt lignende opplegg her og ruter videre til en ny ruter. Da bruker jeg dette på den nye ruteren:

1) Connection type = disable

2) Router name = ditt foretrukne ruter aksess-navn (kan bruke båtens navn unntatt æøå)

3) Network Setup = 192.168.1.5 (kan ikke bruke 192.168.1.1 siden dette allerede eksisterer på mitt LAN) I dette tilfellet kan heller ikke 192.168.1.5 tildeles statisk til noen PC. Hos meg er 192.168.1.1- 192.168.1.4 statisk opptatt og reservert andre ting på nettet.

4) WAN Port: Hake på "Assign WAN Port to Switch"

 

Gateway må også ha et lokalnett IP nr. Local DNS er satt til 0.0.0.0 hos meg siden DNS kommer utenfra, fra en annen ruter / aksesspunkt.

 

5) Wireless, Basic settings, Wireless Mode = Client bridge

 

Tror det er det hele. I tillegg velger naturligvis kryptering etter behov på fanen for Wireless Security.

Link to post
Share on other sites

Den ruteren du omtaler over, står den direkte på LAN i båten din? (eventuellt der du har den)

Eller står den tilkoblet WAN porten på den andre ruteren?

Du kunne kanskje kort forklart hvordan disse er koblet sammen både med og uten kabel?

Link to post
Share on other sites

Jo, min ruter nr. 2 går med LAN som trådløs "inngang" fra ruter nr. 1. Men min ruter nr. 2 er satt opp som client bridge. Hjemme, ikke i båt.

Altså inn fra WAN: ADSL2+ modem --> kabel til ruter nr. 1 (via ruter nr 1 sin wan port) --> trådløst til ruter nr. 2

 

Det er ruter nr. 2 jeg har beskrevet ovenfor. Den har sine inndata fra ruter nr. 1, bl.a. IP for DNS og IP for gateway. Ruter nr. 1 står i AP (Access Point) modus, slik som det du har i havna med et tilhørende AP. Forskjellen er at min ruter nr. er DHCP-server for hele LAN-siden.

 

Nr. 1 og 2 er koplet sammen trådløst, ikke med kabel, slik som nok er tilfelle i havna di også. Ruter nr. 2 blir en client bridge hos meg, for å si det på den måten.

 

Ruter nr. 1 hos meg tildeler dynamiske IP-er til nettnodene (PC-ene), og har også Gateway-IP. Men samtidig skal din ruter tildele dynamiske IP-er til PC-er ombord (ideelt sett, hvis du ikke foretrekker å gjøre dette statisk og manuelt i hver PC). Da må din ruter være satt opp som DHCP server som tildeler IP-er ombord.

 

Du nevner gateway, men jeg ville satt opp din ruter som en DHCP server i klientmodus. En gateway bare videreformidler alle IP-er og innstillinger fra en hovedruter / AP.

 

Her finner du sikkert løsningen på "hva du bør gjøre": http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Tutorials

(http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode )

Redigert av Tasle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får den til å virke med ekstern ip, men jeg ønsker ikke det. Jeg vil beholde mine ip adresser ombord.

Kobler jeg en annen ruter mellom båten og bulleten får jeg alltids tak i havnen men da når jeg ikke lenger bulleten sin adresse og da kan jeg ikke velge ny gjestehavn lenger.

Må finnes en løsning på dette...

Link to post
Share on other sites

OK, skjønner - men er det slik at den Bullet'en har en lokal IP, a la 192.168 osv (evn. første oktett 10. osv)?

 

Det er derfor jeg foreslår at du bruker "Client mode". På http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode finner du en detaljert fremgangsmåte, det er det som jeg antar passer best i ditt tilfelle istedenfor direkte ruting som er uten DHCP.

 

Kluet der er at havna sin IP er på ett nettverk og din båt kommer på et annet (sub-)nett som du selv organiserer. Din båtruter kan da koble seg opp mot enhvert eksternt AP, det eneste du må gjøre er å evn. endre den eksterne SSID fra havn til havn, i den grad havna ikke har andre legitimasjoner slik som brukernavn og passord.

Link to post
Share on other sites

Ja bulleten har intern IP på LAN porten som jeg bruker når jeg skal gjøre endringer på dd-wrt, den mottar også ip, gateway og dns fra gjestenettverket som den skal. Telnetter jeg bulleten kan jeg pinge hvilken som helst adresse på internet så da vet jeg at bulleten har kontakt med dns og internet. Jeg kan også pinge de lokale adressene på LAN porten.

Men jeg får ikke surfet via LAN porten fra andre maskiner. Jeg har foreløpig satt opp LAN ip på pc manuellt så jeg vet det skal fungere. Fra pc tilkoblet LAN får jeg pinge bulleten men ingenting på på land.

Link to post
Share on other sites

Jess, jeg blir bare mer og mer overbevist om at client mode er saken for deg! Kun 21 detaljerte punkter i den bruksanvisningen jeg oppga linken til. :smiley:

Da slipper du å endre på noe som helst, selv om eksempelvis SSID endrer seg fra havn til havn, det blir en sak for Bullet'en.

 

Alternativet er at én PC ombord er tilkoplet Internett, og at de andre får aksess til nettet via den dedikerte PC-en. Og det fikser du i Windows.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...