Jump to content

Mangler / feil ved påhengsmotorer nyere enn 10 år?


Søringen

Recommended Posts

Er en tråd på forumet her nå, "Best av nye påhengsmotorer?"

 

Tenkte det kunne være vel så interessant å høre om eventuelle negative erfaringer dere har med nyere påhengsmotorer, f.eks. nyere enn 10 år. Litt interessant å høre om noen produsenter utmerker seg negativt på enkelte modeller? Og om en bør skygge unna?

 

Kan begynne med egne erfaringer.

Hadde sjøl en 115 hk Mercury Optimax, 2004/2005 modell. En helt grei motor, fornøyd med forbruk, sprek, litt mye vibrasjoner ved lavt turtall. Men hadde en negativ erfaring etter ca 2-3 år, da motor plutselig daua og ikke ville svive. Viste seg å være ei reim som hadde røket, denne drev bl.a. kompressoren til innsprøytningssystemet. Motor var kjøpt ved Sylinderservice, de mente de aldri hadde hørt om at denne reima hadde røket på andre Optimaxer. Heldigvis skjedde dette i en stille kanal på en solskinnsdag, så var ikke fare for båt eller mannskap. Bytte av reim var en enkel operasjon når fått tilsendt ny, men litt ekkelt å oppleve at en så ny motor kunne gi fullstendig motorstopp. Motor var pent kjørt.

 

Suzuki 15 hk 4-takt. 2008/2009 modell. Fikk den inn fra en i nabolaget, lurte på om jeg kunne se på den da den ikke gikk jevnt. En kompresjonstest viste at den ene sylinderen kun hadde 75 % kompresjon. Jeg gikk ikke videre med reparasjon av motoren, så kan ikke si med sikkerhet hva dette skyldtes. Men synes det var dårlig på en så ny motor. Jeg vet jo ikke om motoren har vært misbrukt (kjørt uten kjøling / skamkjørt). Men mener å ha lest at disse motorene (9,9/15) har hatt sine problemer.

 

Noen som har andre tvilsomme erfaringer?

Link to post

hadde en E-tec 40/50 2004-modell som var gått ca 200 timer. Den fungerte aldeles utmerket.

har nå en Honda 90 fra 2008 som er gått hele 50 timer :blush: Håper den går prikkfritt de neste 50 timene også :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

den dør nok ikke der, men heller i hagen der den har stått to somre pga. uheldige omstendigheter :blush:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Yamaha 40 hk 4 takt 2008 mod, husker ikke nøyaktig med tror den har passert 550 timer, 1 garanti rep. var noe tull med tiltinga.

Yamaha 4 hk 2 takt 2001 mod, kjørt en del, har ikke peiling på hvor mange timer den ha gått, 1 garanti rep, opptrekk fjæra på startsnora knakk.

Mercury 10 hk 2 takt 2007 mod, kjørt maks 20 timer, tvers igjenom drit motor. ikke noe annet en problemer. Denne motoren ble solgt etter flere verksted besøk.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post

2002 Tohatsu 9,9/15. Ikkje timeteller, men jevnlig bruk. Feilfri. Hont sylindre og nye stempelringer og tetninger etter 8 år. Var slitt nok til det.

 

5hk Mariner 2005 modell. Suveren motor. Startes av jentungen på 10 år selv etter uker uten bruk. Gjengene til strammeskruen for svingen gikk lett i stykker. Har satt inn helicoil.

 

Leste ein test for eit par år siden på nett om påhengser. Allerede etter 100 timer var det målbart tap i effekt på de fleste merker. Husker ikkje heilt konklusjon, men eg trur det var nermest slik at dagens påhengser er meint å resirkuleres litt raskere en kundene ønsker.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg leste også den testen Sæbø, mener å huske at den dreide seg om suzuki og tohatsu begge på 25 hk. Jeg tolker testen som tøvprat ettersom etter min husk lå båtene på vannet hele sesongen med dertil flere variable.

 

Her er et eksempel på en etec kjørt i over 500 timer uten ytelses tap http://www.amsoil.com/performancetests/g2968.pdf

 

Når det gjelder tohatsuen din må du enten ha kjørt rekord mye på 8 år eller ha misbrukt den på noe vis. Da det ikke er særlig sannsynlig at det normalt blir nok slitasje til at ytelsen går merkbart ned. Har selv en suzuki df 70 med nesten 1000 timer, den har ikke blitt noe slappere.

 

Det er ikke snakk om motorcross her.

Redigert av Vbunn (see edit history)
Link to post

De fleste nye motorer trenger ganske mange timer på å "løsne", har merka på våre Yamaha 9,9 Sport (15 hk) at de bare går bedre etter noe tids bruk. At de ikke skal tåle mange hundre timers (tusner) bruk høres rart ut. Vi har en 40 hk Yamaha 4-takt som har gått 400 timer på 2 år. Nydelig motor, går "hur bra som helst". Bruker ikke olje. Har ikke vært et feilslag, går like stille og fint som dagen den ble satt på vannet.

 

Vannkjøling, og svært moderat effektuttak i forhold til motorvolum bør borge for moderat slitasje. F.eks. 25 hestere har ca 500 ccm volum, dvs 50 hk / liter noe som er svært lite sammenliknet med MC og bilmotorer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...