Søringen Startet 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2013 Er en tråd på forumet her nå, "Best av nye påhengsmotorer?" Tenkte det kunne være vel så interessant å høre om eventuelle negative erfaringer dere har med nyere påhengsmotorer, f.eks. nyere enn 10 år. Litt interessant å høre om noen produsenter utmerker seg negativt på enkelte modeller? Og om en bør skygge unna? Kan begynne med egne erfaringer. Hadde sjøl en 115 hk Mercury Optimax, 2004/2005 modell. En helt grei motor, fornøyd med forbruk, sprek, litt mye vibrasjoner ved lavt turtall. Men hadde en negativ erfaring etter ca 2-3 år, da motor plutselig daua og ikke ville svive. Viste seg å være ei reim som hadde røket, denne drev bl.a. kompressoren til innsprøytningssystemet. Motor var kjøpt ved Sylinderservice, de mente de aldri hadde hørt om at denne reima hadde røket på andre Optimaxer. Heldigvis skjedde dette i en stille kanal på en solskinnsdag, så var ikke fare for båt eller mannskap. Bytte av reim var en enkel operasjon når fått tilsendt ny, men litt ekkelt å oppleve at en så ny motor kunne gi fullstendig motorstopp. Motor var pent kjørt. Suzuki 15 hk 4-takt. 2008/2009 modell. Fikk den inn fra en i nabolaget, lurte på om jeg kunne se på den da den ikke gikk jevnt. En kompresjonstest viste at den ene sylinderen kun hadde 75 % kompresjon. Jeg gikk ikke videre med reparasjon av motoren, så kan ikke si med sikkerhet hva dette skyldtes. Men synes det var dårlig på en så ny motor. Jeg vet jo ikke om motoren har vært misbrukt (kjørt uten kjøling / skamkjørt). Men mener å ha lest at disse motorene (9,9/15) har hatt sine problemer. Noen som har andre tvilsomme erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 har en Suzuki DF90 fra 2008 som foreløpig har vært feilfri og et behagelig bekjentskap. den har gått 500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 hadde en E-tec 40/50 2004-modell som var gått ca 200 timer. Den fungerte aldeles utmerket. har nå en Honda 90 fra 2008 som er gått hele 50 timer Håper den går prikkfritt de neste 50 timene også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 teerex skrev On 12.1.2013 at 19.11: hadde en E-tec 40/50 2004-modell som var gått ca 200 timer. Den fungerte aldeles utmerket.har nå en Honda 90 fra 2008 som er gått hele 50 timer Håper den går prikkfritt de neste 50 timene også Ja, hvis den ikke dør av kjedsomhet på båtplassen sin Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 den dør nok ikke der, men heller i hagen der den har stått to somre pga. uheldige omstendigheter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Ja ja. Sånn er det bare, båtlivet går i rykk og napp for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Ja se bare så fint den har det i hagen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 teerex skrev On 12.1.2013 at 19.25: den dør nok ikke der, men heller i hagen der den har stått to somre pga. uheldige omstendigheter Er hun dama der begynnelsen på de uheldige omstendighetene? Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Yamaha 40 hk 4 takt 2008 mod, husker ikke nøyaktig med tror den har passert 550 timer, 1 garanti rep. var noe tull med tiltinga. Yamaha 4 hk 2 takt 2001 mod, kjørt en del, har ikke peiling på hvor mange timer den ha gått, 1 garanti rep, opptrekk fjæra på startsnora knakk. Mercury 10 hk 2 takt 2007 mod, kjørt maks 20 timer, tvers igjenom drit motor. ikke noe annet en problemer. Denne motoren ble solgt etter flere verksted besøk. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 2002 Tohatsu 9,9/15. Ikkje timeteller, men jevnlig bruk. Feilfri. Hont sylindre og nye stempelringer og tetninger etter 8 år. Var slitt nok til det. 5hk Mariner 2005 modell. Suveren motor. Startes av jentungen på 10 år selv etter uker uten bruk. Gjengene til strammeskruen for svingen gikk lett i stykker. Har satt inn helicoil. Leste ein test for eit par år siden på nett om påhengser. Allerede etter 100 timer var det målbart tap i effekt på de fleste merker. Husker ikkje heilt konklusjon, men eg trur det var nermest slik at dagens påhengser er meint å resirkuleres litt raskere en kundene ønsker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vbunn Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 (redigert) Jeg leste også den testen Sæbø, mener å huske at den dreide seg om suzuki og tohatsu begge på 25 hk. Jeg tolker testen som tøvprat ettersom etter min husk lå båtene på vannet hele sesongen med dertil flere variable. Her er et eksempel på en etec kjørt i over 500 timer uten ytelses tap http://www.amsoil.com/performancetests/g2968.pdf Når det gjelder tohatsuen din må du enten ha kjørt rekord mye på 8 år eller ha misbrukt den på noe vis. Da det ikke er særlig sannsynlig at det normalt blir nok slitasje til at ytelsen går merkbart ned. Har selv en suzuki df 70 med nesten 1000 timer, den har ikke blitt noe slappere. Det er ikke snakk om motorcross her. Redigert 12.Januar.2013 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Heilt normalt med slitasje trudde eg. Men sjølvsagt kan det være bruken. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Søringen Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 De fleste nye motorer trenger ganske mange timer på å "løsne", har merka på våre Yamaha 9,9 Sport (15 hk) at de bare går bedre etter noe tids bruk. At de ikke skal tåle mange hundre timers (tusner) bruk høres rart ut. Vi har en 40 hk Yamaha 4-takt som har gått 400 timer på 2 år. Nydelig motor, går "hur bra som helst". Bruker ikke olje. Har ikke vært et feilslag, går like stille og fint som dagen den ble satt på vannet. Vannkjøling, og svært moderat effektuttak i forhold til motorvolum bør borge for moderat slitasje. F.eks. 25 hestere har ca 500 ccm volum, dvs 50 hk / liter noe som er svært lite sammenliknet med MC og bilmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.