emmis Startet 12.Januar.2013 Del på Facebook Startet 12.Januar.2013 Trenger en ny sjøvannspumpe til min aq 151,kan få den fra et firma i England for Ca 1450kr inkl frakt. Hvordan beregnes toll og moms på dette? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 25% moms på 1450,- Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Bare moms ikke tollavgift? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 De som ordner fortollingen tar en hundrelapp eller tre for jobben, så det kommer i tillegg. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
mbm Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Tror dette regnestykket skal stemme: Tollavgift blir155 kroner (10,7 % av 1450.-) Grunnlaget for beregning av merverdiavgift: 1450.- + 155.- = 1605 kroner Merverdiavgift på 25 % av 1605 kroner: 401 kroner Totalt: 2006 kroner (øreavrundet) I tillegg kommer fortollingsgebyr - les mer her Se også toll.no Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Trodde ikke det var toll på båtdeler? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
emmis Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Det vil uansett vere lønnsomt å ta den fra England. Pris på den fra Rt fritid er 4950kr Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Det er ingen toll på motordeler, så vidt jeg vet (men det er hestekraftavgift på motorblokker og komplette motorer til maritim bruk). Det du betaler for å få vannpumpa inn i Norge blir dermed 25% moms av varekost + frakt, i tillegg til tollbehandlingsgebyret til Posten, eller hvem det nå blir sendt med. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Roger jo Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Det er ingen toll på motordeler, så vidt jeg vet (men det er hestekraftavgift på motorblokker og komplette motorer til maritim bruk).Det du betaler for å få vannpumpa inn i Norge blir dermed 25% moms av varekost + frakt, i tillegg til tollbehandlingsgebyret til Posten, eller hvem det nå blir sendt med. Det samme sier denne, men kall det bildeler, http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
motor Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Tollbehandlingsgebyr varierer mye med hvem som gjør jobben. Det billigste er å gjøre jobben selv. Jeg opplevde dette da jeg fikk sendt kalesje fra Finland i sommer. DHL ville ha 1500 kroner for jobben. Dog ei pumpe vil komme med posten og deres gebyrer finner du på nett. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 (redigert) Det må betales moms på frakten også, men har aldri betalt toll på utstyr til båt. (ikke på mc heller) Som det sies så er det veldig varierende hvor mye den enkelte befrakter tar i tollbehandling... Når jeg hentet båten hjem fra Tyskland måtte jeg også betale moms på diesel jeg hadde brukt! Redigert 12.Januar.2013 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 (redigert) Avhengig av speditør kan de forskjellige postene på en importfaktura være ganske omfattende. Tok en rask titt på en av våre tollfakturaer der de gebyrbelagte postene er som følger: -Eksportklarering utland -Frakt -Kontantfortolling -Importmoms -Valuta og oljetillegg -Vareavgift -Veiskatt -Transaksjonsomkostninger ---------------------------------------- Totalbeløp momsfritt Totalbeløp MVA-pliktig ** Mva av **, sats 25% Hver enkelt post er "belønnet" med eget gebyr men importmomsen er utvilsomt den største: Men vi har også fakturaer fra andre speditører som langt fra er like omfattende. DHLs bruker å være ganske greie der det stort sett kun er et mindre handteringsgebyr samt importmoms som tilkommer. Bare småting på mindre forsendelser. Redigert 12.Januar.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 (redigert) Henvender man seg på lokalt tollkontor med faktura på varen og frakt, så får privatproner gratis hjelp. Hmmm. Ved nærmere ettertanke så kommer jeg på at det var DSV som var svindyre.. Redigert 12.Januar.2013 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Ja det var lurt, ta fri fra jobben i 2 timer og kjør milevis for å spare postens gebyr på 250 kr og likevel måte betale posten et gebyr Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 (redigert) Kjære plutonium. Det er slik at jeg har beskrevet en mulighet man har for å spare noen kroner. Har ikke foreslått at du skal gjøre det. Håper denne oppklaringen er grei for deg. Redigert 12.Januar.2013 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 (redigert) Syns jeg alltid har betalt et sted mellom 100 og 200 kroner i tollklareringsgebyr uansett hvor lite eller mye jeg har handlet for. Ingenting å tenke på altså. Har de siste 7-8 årene fått varer fra alle verdens kanter, noen hundre handler har det nok blitt. Noen ganger er man jo heldig da avsender har vært grei og sendt varen slik at den går rett gjennom systemet uten hverken moms eller gebyr. Evt. satt ned vareverdien på følgeseddelen Men slikt er jo unntaksvis da... Redigert 12.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
motor Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Dette var også min erfaring inntill faktura for moms og ekspederingsgebyr kom fra DSV.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 (redigert) Syns jeg alltid har betalt et sted mellom 100 og 200 kroner i tollklareringsgebyr uansett hvor lite eller mye jeg har handlet for.Ingenting å tenke på altså. Det pleier å ligge der for de store som også gjerne vil ha privatkunder, sånne som Posten, UPS, DHL, etc. Svindyrt blir det først når avsender finner på å bruke et mindre spedisjonsfirma som helst vil ha bedriftskunder og ser på private adressater som hår i suppa, og det finnes noen av dem. Jeg hadde bl a en dårlig erfaring med Nordisk Express for noen år siden. Redigert 12.Januar.2013 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bearded Beast Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Kjære plutonium. Det er slik at jeg har beskrevet en mulighet man har for å spare noen kroner. Har ikke foreslått at du skal gjøre det. Håper denne oppklaringen er grei for deg. Du har ikkje beskrevet noen mulighet for å spare noe som helst, heller tvert imot så har du beskrevet en mulighet til å øke kostnadene med fleire hundre prosent Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Amen plu.... Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 (redigert) Gjenstand +frakt = *25% = Sum. S堧ebyr til posten eller andre fraktere. 200,- Nok, er maks grensen for 堦堤et momsfritt. Inkludert frakt. Ikke endret siden 1976 eller noe i den duren. Du kan be de sende til noen bekjente i UK, s堫an de sende gave til deg. Da er grensen ca 5000,- for momsfritak. Redigert 12.Januar.2013 av boati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Du kan be de sende til noen bekjente i UK, s堫an de sende gave til deg. Da er grensen ca 5000,- for momsfritak. Hvor har du fått det tallet fra? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Roger jo Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Du kan be de sende til noen bekjente i UK, s堫an de sende gave til deg. Da er grensen ca 5000,- for momsfritak. Her blandes kortene svarene er. Gavesendinger under 1.000 kroner: Dersom noen i utlandet vil sende deg en gave, eller om du vil sende en gave til noen mens du selv befinner deg i utlandet, gjelder egne regler for dette. Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
oivindg Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 200,- Nok, er maks grensen for 堦堤et momsfritt. Inkludert frakt. Det er feil. Samme hva frakten koster hvis varen koster under 200. Da er det momsfritt. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
pipp Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 Godt gjort å få til 2 sider av en sånn enkel sak :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.