Jump to content

Hvordan beregne toll og moms på reservedeler fra England?

emmis

Recommended Posts

Det er ingen toll på motordeler, så vidt jeg vet (men det er hestekraftavgift på motorblokker og komplette motorer til maritim bruk).

Det du betaler for å få vannpumpa inn i Norge blir dermed 25% moms av varekost + frakt, i tillegg til tollbehandlingsgebyret til Posten, eller hvem det nå blir sendt med.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Det er ingen toll på motordeler, så vidt jeg vet (men det er hestekraftavgift på motorblokker og komplette motorer til maritim bruk).

Det du betaler for å få vannpumpa inn i Norge blir dermed 25% moms av varekost + frakt, i tillegg til tollbehandlingsgebyret til Posten, eller hvem det nå blir sendt med.

Det samme sier denne, men kall det bildeler,

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Avhengig av speditør kan de forskjellige postene på en importfaktura være ganske omfattende. Tok en rask titt på en av våre tollfakturaer der de gebyrbelagte postene er som følger:

-Eksportklarering utland

-Frakt

-Kontantfortolling

-Importmoms

-Valuta og oljetillegg

-Vareavgift

-Veiskatt

-Transaksjonsomkostninger

----------------------------------------

Totalbeløp momsfritt

Totalbeløp MVA-pliktig **

Mva av **, sats 25%

Hver enkelt post er "belønnet" med eget gebyr men importmomsen er utvilsomt den største:

Men vi har også fakturaer fra andre speditører som langt fra er like omfattende. DHLs bruker å være ganske greie der det stort sett kun er et mindre handteringsgebyr samt importmoms som tilkommer. Bare småting på mindre forsendelser.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Syns jeg alltid har betalt et sted mellom 100 og 200 kroner i tollklareringsgebyr uansett hvor lite eller mye jeg har handlet for.

Ingenting å tenke på altså.

Har de siste 7-8 årene fått varer fra alle verdens kanter, noen hundre handler har det nok blitt.

Noen ganger er man jo heldig da avsender har vært grei og sendt varen slik at den går rett gjennom systemet uten hverken moms eller gebyr. Evt. satt ned vareverdien på følgeseddelen :giggle: Men slikt er jo unntaksvis da...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Syns jeg alltid har betalt et sted mellom 100 og 200 kroner i tollklareringsgebyr uansett hvor lite eller mye jeg har handlet for.

Ingenting å tenke på altså.

Det pleier å ligge der for de store som også gjerne vil ha privatkunder, sånne som Posten, UPS, DHL, etc. Svindyrt blir det først når avsender finner på å bruke et mindre spedisjonsfirma som helst vil ha bedriftskunder og ser på private adressater som hår i suppa, og det finnes noen av dem. Jeg hadde bl a en dårlig erfaring med Nordisk Express for noen år siden.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Kjære plutonium. Det er slik at jeg har beskrevet en mulighet man har for å spare noen kroner. Har ikke foreslått at du skal gjøre det. Håper denne oppklaringen er grei for deg.

Du har ikkje beskrevet noen mulighet for å spare noe som helst, heller tvert imot så har du beskrevet en mulighet til å øke kostnadene med fleire hundre prosent

Du kan be de sende til noen bekjente i UK, s堫an de sende gave til deg. Da er grensen ca 5000,- for momsfritak.

Her blandes kortene svarene er.

Gavesendinger under 1.000 kroner:

Dersom noen i utlandet vil sende deg en gave, eller om du vil sende en gave til noen mens du selv befinner deg i utlandet, gjelder egne regler for dette. Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge.

Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...