Jump to content

Hvordan beregne toll og moms på reservedeler fra England?


emmis

Recommended Posts

Det er ingen toll på motordeler, så vidt jeg vet (men det er hestekraftavgift på motorblokker og komplette motorer til maritim bruk).

Det du betaler for å få vannpumpa inn i Norge blir dermed 25% moms av varekost + frakt, i tillegg til tollbehandlingsgebyret til Posten, eller hvem det nå blir sendt med.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Det er ingen toll på motordeler, så vidt jeg vet (men det er hestekraftavgift på motorblokker og komplette motorer til maritim bruk).

Det du betaler for å få vannpumpa inn i Norge blir dermed 25% moms av varekost + frakt, i tillegg til tollbehandlingsgebyret til Posten, eller hvem det nå blir sendt med.

 

Det samme sier denne, men kall det bildeler,

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Tollbehandlingsgebyr varierer mye med hvem som gjør jobben. Det billigste er å gjøre jobben selv. Jeg opplevde dette da jeg fikk sendt kalesje fra Finland i sommer. DHL ville ha 1500 kroner for jobben. Dog ei pumpe vil komme med posten og deres gebyrer finner du på nett.

Link to post

Det må betales moms på frakten også, men har aldri betalt toll på utstyr til båt. (ikke på mc heller)

Som det sies så er det veldig varierende hvor mye den enkelte befrakter tar i tollbehandling...

Når jeg hentet båten hjem fra Tyskland måtte jeg også betale moms på diesel jeg hadde brukt!

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post

Avhengig av speditør kan de forskjellige postene på en importfaktura være ganske omfattende. Tok en rask titt på en av våre tollfakturaer der de gebyrbelagte postene er som følger:

 

-Eksportklarering utland

-Frakt

-Kontantfortolling

-Importmoms

-Valuta og oljetillegg

-Vareavgift

-Veiskatt

-Transaksjonsomkostninger

----------------------------------------

Totalbeløp momsfritt

Totalbeløp MVA-pliktig **

Mva av **, sats 25%

 

Hver enkelt post er "belønnet" med eget gebyr men importmomsen er utvilsomt den største:

 

Men vi har også fakturaer fra andre speditører som langt fra er like omfattende. DHLs bruker å være ganske greie der det stort sett kun er et mindre handteringsgebyr samt importmoms som tilkommer. Bare småting på mindre forsendelser.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Syns jeg alltid har betalt et sted mellom 100 og 200 kroner i tollklareringsgebyr uansett hvor lite eller mye jeg har handlet for.

Ingenting å tenke på altså.

Har de siste 7-8 årene fått varer fra alle verdens kanter, noen hundre handler har det nok blitt.

Noen ganger er man jo heldig da avsender har vært grei og sendt varen slik at den går rett gjennom systemet uten hverken moms eller gebyr. Evt. satt ned vareverdien på følgeseddelen :giggle: Men slikt er jo unntaksvis da...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Syns jeg alltid har betalt et sted mellom 100 og 200 kroner i tollklareringsgebyr uansett hvor lite eller mye jeg har handlet for.

Ingenting å tenke på altså.

 

Det pleier å ligge der for de store som også gjerne vil ha privatkunder, sånne som Posten, UPS, DHL, etc. Svindyrt blir det først når avsender finner på å bruke et mindre spedisjonsfirma som helst vil ha bedriftskunder og ser på private adressater som hår i suppa, og det finnes noen av dem. Jeg hadde bl a en dårlig erfaring med Nordisk Express for noen år siden.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Kjære plutonium. Det er slik at jeg har beskrevet en mulighet man har for å spare noen kroner. Har ikke foreslått at du skal gjøre det. Håper denne oppklaringen er grei for deg.

 

 

Du har ikkje beskrevet noen mulighet for å spare noe som helst, heller tvert imot så har du beskrevet en mulighet til å øke kostnadene med fleire hundre prosent

Link to post

Gjenstand +frakt = *25% = Sum.

S堧ebyr til posten eller andre fraktere.

 

200,- Nok, er maks grensen for 堦堤et momsfritt. Inkludert frakt. Ikke endret siden 1976 eller noe i den duren.

 

Du kan be de sende til noen bekjente i UK, s堫an de sende gave til deg. Da er grensen ca 5000,- for momsfritak.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Du kan be de sende til noen bekjente i UK, s堫an de sende gave til deg. Da er grensen ca 5000,- for momsfritak.

 

Hvor har du fått det tallet fra?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

 

Du kan be de sende til noen bekjente i UK, s堫an de sende gave til deg. Da er grensen ca 5000,- for momsfritak.

 

Her blandes kortene svarene er.

 

Gavesendinger under 1.000 kroner:

Dersom noen i utlandet vil sende deg en gave, eller om du vil sende en gave til noen mens du selv befinner deg i utlandet, gjelder egne regler for dette. Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge.

 

Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...