Jump to content

Hvordan beregne toll og moms på reservedeler fra England?

emmis

Recommended Posts

Som nevnt, det er ikke toll på slike varer. Men det må betales et gebyr for papirmølla og beregning/innkreving av mva.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Eg har bestilt traktordeler, pcskjerm,rele, mobildeksel ol . Summer frå 56kr inkl frakt til 7000kr. Eg har aldri sett eller høyrt noko frå toll eller mva. Levert på døra eller hentelapp i posten og ferdig med det. Det vert nok tilfeldig trur eg. Men eg har alltid kalkulert med mva og mva på mva osv i planlegging.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her blandes kortene svarene er.

Gavesendinger under 1.000 kroner:

Dersom noen i utlandet vil sende deg en gave, eller om du vil sende en gave til noen mens du selv befinner deg i utlandet, gjelder egne regler for dette. Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge.

Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene.

Ja stemmer på en prikk det :)

Bestilte deler til skyvedøra i båten fra Uk, og på ordrebekreftelsen, hadde de ført opp VAT. Ringte dem og sa at jeg nødig ville betale moms til Uk og Norge. Den engelske momsen ble slettet, og jeg fikk heller ikke noe krav om Norsk da jeg fikk delene.Flaks, eller er dette vanlig?

Har bare erfaringer med egenimport av deler til maskiner i landbruket fra Danmark, så skrives normalt faktura uten dansk mva når det dreier seg om eksport. Dette gjelder når jeg selv er nede og henter delene. Kommer til Oslo med båt og går da innom tollen for å betale norsk mva.

Samme sak med tysk Mwst, vet ikke hvor vanlig det er at de trekker det fra.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Har bare erfaringer med egenimport av deler til maskiner i landbruket fra Danmark, så skrives normalt faktura uten dansk mva når det dreier seg om eksport. Dette gjelder når jeg selv er nede og henter delene. Kommer til Oslo med båt og går da innom tollen for å betale norsk mva.

Når du henter varene selv, så blir du avkrevd mva. Du skulle kunne be om refusjon av betalt dansk mva i ettertid ved å vise til utførsel og betalt norsk mva, men det er vel ikke alle som gir denne servicen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Blir alltid lettere oppgitt når jeg leser slike fortollingtråder (eller holde på med moms og gebyrer selv). Dette burde vært unødvendig i 2013. Jeg bestiller ofte ting og tang her og der i Europa så sender jeg de til slekt i Tyskland og ta de med derifra når jeg er der...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Mye hadde vært enklere om den snart 100 år gamle regelen om toll/momsfritt inntil kr 200 hadde blitt økt til f.eks. kr 1000.

Men da taper jo staten (vi) så mye så det går jo ikke før evt. etter regjeringsskifte.

Jeg tror nok du bør lete i den norske handelsstandens medlemmer for å finne de iherdigste motstanderne av det der. Og da er nok ikke regjeringsskifte noen genistrek for å få til en endring heller... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Både Frp og AP har i mange år vært for å heve denne 200-kroners grensa som stammer fra 1975 !!!

Men ingenting er gjort med det.

Etter at netthandel ble vanlig ble det naturlignok mere skummelt å heve grensa, det mener nok Høyre.

Men man får uansett ikke mye for 200 kroner idag så en heving til f.eks 500 hadde vært rett og rimelig.

Mye av det jeg handler i utlandet er gjerne spesielle ting som er vanskelig å få tak i her til lands, eller prisforskjellen er så stor at jeg uansett ikke hadde kjøpt varen i Norge.

Redigert av teerex (see edit history)

Mye hadde vært enklere om den snart 100 år gamle regelen om toll/momsfritt inntil kr 200 hadde blitt økt til f.eks. kr 1000.

Men da taper jo staten (vi) så mye så det går jo ikke før evt. etter regjeringsskifte.

Har ingen problemer med å skulle svare norsk mva på det jeg kjøper utenlands. Ønsker meg bare ett enklere system... Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

vi trenger vel hverken båt eller bil, vi kan gå tilbake til fortiden. Det er nok det beste for klimaet og verdens økologiske system ;-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...