Jump to content

Sommerdiesel, hva tåler den av kulde før problemer ?


Ida Marie III

Recommended Posts

Vi fikk problemer ved -12 på en anleggsmaskin. Denne har common rail motor. Den startet, men kunne kun kjøres på sakte tomgang, stoppet med en gang den fikk belastning. Make maskin ved siden, samme diesel, men forrige generasjon uten common rail gikk uten problemer. Finere filter på CR motorene. Som bildet til roger-jo viser, tåler ikke sommerdiesel - 24 og -12 ligger vel i grenseland. Men det er altså tempen på dieselen vi snakker om, ikke uteluften. På en anleggsmaskin står jo tanken i luften og blir fort nedkjølt, i bunnen av båten er det vel ikke ofte - 12 ?

Link to post
Forskjellen på vinter og sommer diesel ved - 15

diesel.jpg

 

Ja, bilde sier jo sitt...

En her i havnen havarerte dieselvarmeren sin i den kalde vinteren for to år siden, tror det var pumpen som røk på den...

Han lot den gå hele natten nede i havnen for å holde tempen oppe i båten..

så det er best og ikke ta noe for gitt nei..

Link to post
Har fått det skikkelig kaldt her vest nå. Hele 7 minus i morges, det er kaldt for vasstrukne vestlendinger..

Så mitt spørsmål er.. Hva tåler sommerdieselen jeg har på tankene, før den begynner å vokse seg og lage problemer ??

Regner med det er et stykke fra 7 minus, gikk greit i dag i allefall..

 

Du kan ha som regel at sommardiesel går greitt ned til -10 gr, under -12 kan du regne med trøbbel. Det er i fitera du får trøbbel så om du har 5 my filter så kan du sette inn 10 my filter og kansje berge deg. Ville tru at det sjelden blir så kaldt i tank og motorrom i ein båt som ligg på sjøen. Ein god regel kan jau vera å toppe tankane med vinterdiesel med ei fylling i november/desember, får du blanda inn 1/3 - 1/2 tank med vinterdiesel er du berga. Det som durar av maskiner her på garden av annleggsmaskiner, traktorar og anna har som regel ikkje noko trøbbel under - 10gr. Regelen er å la maskinene gå seg varme før ein byrjar å belaste/kjøyre turtall på dei.

 

Men har du vatn i filter/vassutskiljar då slit du, men det har du vel kontroll på.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Min båt står på land. Bør jeg være bekymret for dieslen i tanken? Kan jeg risikere tanken sprenges hvis dieslen i tanken fryser.

 

Det er ikkje noko problem bare du ikkje har vatn i vassutskiljaren din, den kan sprengjast i værste fall. Men då skal du vera uheldig.

 

 

Har hørt at kravet fra noen stasjoner var at sommerdiesel skulle tåle 24 minus

 

Det medfører ikkje riktighet, men vinterdieselen som blir servert tidleg på høsten held ofte ikkje meir enn -24gr, seinare og i innlansstrøk går han ned til -30 og 35gr

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Mange marinaer får ikkje inn vinterdiesel før de fleste båter har toppa tankene og er på vei i opplag. Hvilken skade det gjør på dieselsystemet ombord når båten står i opplag uten varme veit eg ikkje.

 

Det er kun om ein har vatn i dieselen som gjer skade under opplag (korrosjon - frostsprenging), om det er sommardiesel i - 35gr det gjer ingen ting.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Klippet fra et dokument fra Statoil, riktignok fra 2003. Bekrefter erfaringene til M/B Øyfjell.

Vil tro temp.grensene er de samme i dag. ( http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=diesel%20t%C3%A5kepunkt&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Ffeed.ne.cision.com%2FCommands%2FFile.aspx%3Fid%3D251725&ei=XargUNq6J4_34QTviYHoDw&usg=AFQjCNE-SY5LigVx3WElH9d9hb2A8t88AQ&bvm=bv.1355534169,d.bGE )

 

Om sommeren leverer Statoil i Norge en dieselolje som tåler temperaturer ned til minus 11 grader C, mens vinterdieselen generelt er tilpasset 32 kuldegrader. Vår og høst er oljen tilpasset temperaturer som ligger mellom disse; normalt 24 minusgrader. Slik klimatilpasning av diesel skjer i prinsipp i alle land - med variasjon etter hvilke klimatiske forhold man kan bli utsatt for.

 

I områder der det kan ventes mer ekstrem kulde, kan det leveres en vinterdiesel som tåler enda lavere temperaturer. Lettdiesel (identisk med Statoils "Diesel Pluss") kan anvendes ned mot 50 kuldegrader. Innen landet er det selvfølgelig også variasjoner, slik at dieseloljen som selges på Tynset om vinteren tåler mer kulde enn den oljen som samtidig selges i Kristiansand.

 

Tåkepunktet angir den temperaturen der diesel begynner å bli matt/tåket, mens blokkeringspunktet angir den temperaturen der man risikerer at drivstoffiltrene tilstoppes. Dette er den teoretisk laveste brukstemperatur for dieseloljen.

 

dieseldata.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  1. fyll på 1 liter med westfrost til 200 l diesel.

 

Med fare for å bli stempla for å kverulere her, så vil er påstå at ved å tilsette westfrost, flytter du vassproblema inn i drivstoffpumpa og dyser.

 

Dette fordi westfrost og andre kondensfjerneprodukt ikkje fjernar kondensen, men gjer at kondens og vatn blandar seg med drivstoffet og går forbi vassutskiljar og filter. Vidare går igjennom pumpe og dyser for å bli forbrent tilslutt.

 

Resultat med ein motor som er tilsatt westfrost er at det kan ligge vassrestar att i høgtrykksdelen og korrodere, det har eg sett fleire eksempel på. Eg har aldri til dags dato brukt eller hatt bruk for westfrost på nokon av maskinene mine p.g.a. kondens.

 

Det handlar kun om dieselhygiene, som ein her tidlegare sa det.

 

Westfrost er vel også eigentleg spesielt tenkt brukt til kondensproblematikk i trykkluftsystem.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Med fare for å bli stempla for å kverulere her, så vil er påstå at ved å tilsette westfrost, flytter du vassproblema inn i drivstoffpumpa og dyser.

Dette fordi westfrost og andre kondensfjerneprodukt ikkje fjernar kondensen, men gjer at kondens og vatn blandar seg med drivstoffet og går forbi vassutskiljar og filter. Vidare går igjennom pumpe og dyser for å bli forbrent tilslutt.

Resultat med ein motor som er tilsatt westfrost er at det kan ligge vassrestar att i høgtrykksdelen og korrodere, det har eg sett fleire eksempel på. Eg har aldri til dags dato brukt eller hatt bruk for westfrost på nokon av maskinene mine p.g.a. kondens.

Henger meg på den :thumbsup: Og den suppa og common rail :thumbsdown:

Og siden det ble henvist til en annen tråd om parafin innblanding.

Det er over 10 år siden at det ble forbudt å blande inn parafin i dieselen, P..G.A. for høyt svovelinnhold og så vil svovelinnhold i parafinen ødelegge katalysatoren på nye dieselbiler.

 

For å få tråden på sporet, Sommer diesel ikke bra om vinteren.

Sakset fra Jæren oil

1.09.2012 Nå er vinterdieselen klar for levering

I denne tid hvor vi nesten regner bort er tiden kommet for å forberede vinteren med og fylle tankene med vinterdiesel.

Frem til ca. 1 oktober er kvaliteten -24

Etter ca. 1 oktober blir kvaliteten -32

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
For å få tråden på sporet, Sommer diesel ikke bra om vinteren.

Sakset fra Jæren oil

1.09.2012 Nå er vinterdieselen klar for levering

I denne tid hvor vi nesten regner bort er tiden kommet for å forberede vinteren med og fylle tankene med vinterdiesel.

Frem til ca. 1 oktober er kvaliteten -24

Etter ca. 1 oktober blir kvaliteten -32

 

Så det vil si at når jeg har bunkret på en marina i november, så har jeg intet å frykte ang. voks av diesel i filter ?

Link to post
Så det vil si at når jeg har bunkret på en marina i november, så har jeg intet å frykte ang. voks av diesel i filter ?

Det burde hvert slik.

NEI. Her må en spørre marina eieren, marinaen kan ha tanken full av sommer diesel, eller en blanding.

Fyll der fiskerne fyller, pleier jeg å si.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Klippet fra et dokument fra Statoil, riktignok fra 2003. Bekrefter erfaringene til M/B Øyfjell.

Vil tro temp.grensene er de samme i dag. ( http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=diesel%20t%C3%A5kepunkt&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Ffeed.ne.cision.com%2FCommands%2FFile.aspx%3Fid%3D251725&ei=XargUNq6J4_34QTviYHoDw&usg=AFQjCNE-SY5LigVx3WElH9d9hb2A8t88AQ&bvm=bv.1355534169,d.bGE )

 

Om sommeren leverer Statoil i Norge en dieselolje som tåler temperaturer ned til minus 11 grader C, mens vinterdieselen generelt er tilpasset 32 kuldegrader. Vår og høst er oljen tilpasset temperaturer som ligger mellom disse; normalt 24 minusgrader. Slik klimatilpasning av diesel skjer i prinsipp i alle land - med variasjon etter hvilke klimatiske forhold man kan bli utsatt for.

 

I områder der det kan ventes mer ekstrem kulde, kan det leveres en vinterdiesel som tåler enda lavere temperaturer. Lettdiesel (identisk med Statoils "Diesel Pluss") kan anvendes ned mot 50 kuldegrader. Innen landet er det selvfølgelig også variasjoner, slik at dieseloljen som selges på Tynset om vinteren tåler mer kulde enn den oljen som samtidig selges i Kristiansand.

 

Tåkepunktet angir den temperaturen der diesel begynner å bli matt/tåket, mens blokkeringspunktet angir den temperaturen der man risikerer at drivstoffiltrene tilstoppes. Dette er den teoretisk laveste brukstemperatur for dieseloljen.

 

dieseldata.jpg

 

Veldig bra Jens_P, veldig viktig med god og rektig info om akkurat dette, fordi feil info og for mange "tvilsomme kjerringråd" her kan få fortvila konsekvensar for dei som kansje ikkje har dette i " blodet".

 

Kan også referere til ei sjølvopplevd historie som "kunne" ha blitt ein del timar med "brrrrr" sjølv om vi alltid har med varmedressar og sovepose i bilen på fjellovergangane.

 

Det var for eit par år sidan då det var på det kaldaste den vinteren gradestokken låg stadig å vippa rundt - 30 - 35 her heime, kona og eg var på veg heim att over Haukeli etter ein begravelse oppi Florø. Det var midt på natta og nedover bakkane forbi Botn skyss stasjon byrja utetempen å krabbe under -37 gr. det var bare delar av frontruta som var opptint på Oktavia`n. Då kjende eg at motoren lugga ein gong, eg kjøyrde inn til sida og stappa ei papp plate framom radiatoren og let han stå på rask tomgang til varmen frå motoren hadde fått smelta voksen i filteret att. Det var på det berømte håret som me seier. Turen fint vidare ca 6-7 mil heim att i -36gr, men det det er eit eksempel på at vi er i nærheten av grensene.

 

PS. Ja då, eg tok utatt papp plata frå rediatoren. :giggle::giggle::yesnod:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Det burde hvert slik.

NEI. Her må en spørre marina eieren, marinaen kan ha tanken full av sommer diesel, eller en blanding.

Fyll der fiskerne fyller, pleier jeg å si.

 

Eit veldig bra råd :thumbsup: , det er veldig veldig lurt å spørje seg føre. :yesnod::yesnod::thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...