Ida Marie III Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Snakket med eieren av marinaen der jeg pleier fylle i dag. Han sa at det var såkalt gassolje de solgte på marinaene, og den aldri var levert som vinterdiesel. Holdt maks 11 minus.. Skulle en ha vinter diesel, måtte en fylle auto diesel sa han... men med 8,77 kr på marine diesel, og 13 til 14 kr på autodiesel, så blir vel ikke det aktuelt he he... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Et du i tvil, så tapp en skvett fra pumpa i et lite beger og la stå ute i et par minutte (bare en skvett for da blir den rakere utetemperatur). Er den da klar, er alt greit, men blir sen suppete, ville jeg ikke brukt den. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Eller sett den i fryseboksen, men ha en god forklaring klar når kona oppdager den Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Eller sett den i fryseboksen, Jo, jo, men jeg tenkte mer på når man er på en marina og lurer på dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Snakket med eieren av marinaen der jeg pleier fylle i dag. Han sa at det var såkalt gassolje de solgte på marinaene, og den aldri var levert som vinterdiesel. Holdt maks 11 minus.. Skulle en ha vinter diesel, måtte en fylle auto diesel sa han... men med 8,77 kr på marine diesel, og 13 til 14 kr på autodiesel, så blir vel ikke det aktuelt he he... Det var ny opplysning for min del. Men om eg tenkjer etter på plassering av tankane på Westcraften min så ligg alt i midtseksjonen på båten. Under styrehuset, ein tank på utsida av kvar motor mot skrogsida men med luft imellom, står det på varme i maskinrommet eller motorane går, så vil jau dette ikkje vera nokon problematikk i det heile. Men no er vel Westcraften bygd opp som ein yrkesbåt og med tanke på denne problematikken, kva andre har av konstruksjon må ein nesten sjekke sjølve det kan jau hende at ein konstruerar seg problem som ikkje finst. Ligg tanken i botn på båten som den gjer på Mørebasane mine vil det jau heller ikkje vera problem så så lenge båten ligg på sjøen. Skal vel godt gjerast at det blir under -10gr i sjøen vel, elles får ein montere tempmålar i tanken då. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Fjellbonden Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Hvis temperaturen rundt dieseltankene (og motorer/sjøvannsinntak) er så lav over tid at dieselen krystalliserer seg (kaldere enn -11°C), ville jeg hatt helt andre bekymringer enn hvorvidt filtrene vokser seg. Utetemperaturen i øyeblikket har ingen betydning, ikke engang på landgående redskaper. Har ofte hatt problemer med traktor med vinterdiesel ved varmere utetemperatur enn -11°C, da dieselen på tanken ikke har "aklimatisert" seg ennå. Løsningen var iblandt å sette ei jerrykanne med diesel i varmt vann og helle på. Det hjalp alltid. Hvis jeg hadde kommet meg hjemmefra ble løsningen å pakke filteret inn i hansker og helle på med kaffe, kjøre med høy belastning og lavt turtall til den blokkmonterte fødepumpa og rørene fikk tilstrekkelig varme fra blokka. Kan ikke huske å ha gitt opp noen gang. Nå har jeg montert varmere på begge traktorer og problem løst. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Gassolje eller GEO som er forkortelsen, er diesel. Det kan leveres GEO 16, GEO 22 osv. tallet er et mål på kuldegenskapene. Men det er mange marinaer som ikke kjøper annet enn sommerkvalitet. Årsaken er så enkel at de ikke trenger det... Mange marinaer har også marin gassolje som er en litt tyngre dieselkvalitet, denne leveres også med ulike kuldeegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 (redigert) Snakket med eieren av marinaen der jeg pleier fylle i dag. Han sa at det var såkalt gassolje de solgte på marinaene, og den aldri var levert som vinterdiesel. Holdt maks 11 minus.. Skulle en ha vinter diesel, måtte en fylle auto diesel sa han... men med 8,77 kr på marine diesel, og 13 til 14 kr på autodiesel, så blir vel ikke det aktuelt he he... Høres ut som han selger Gassolje (MGO) og ikke "marine diesel" til lystbåtflåten. Alle seriøse marinaer og de stasjoner som selger, Farget diesel til båter, anleggsmaskiner, motorredskap, stasjonærmotorer og andre kjøretøy som ikke er ment for vegtrafikk kan benytte avgiftsfri diesel. Så er den tilpasset etter årstiden. og er vel prisen er vel ca. 10 / 11 kr. litt billigere om sommeren, da vinterdieselen er dyrere å fremstille. (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc. Når en ser på Driftstoffbørsen og at det stadig kommer opp BILLI diesel på vestlandet kan en lure på om de fyller. MGO (Marine GassOlje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne"små" båtmotorer. Redigert 13.Januar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/B Nordheim Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 (redigert) Hvis jeg hadde kommet meg hjemmefra ble løsningen å pakke filteret inn i hansker og helle på med kaffe, kjøre med høy belastning og lavt turtall til den blokkmonterte fødepumpa og rørene fikk tilstrekkelig varme fra blokka. Nesten misbruk av kaffe, men men må man så må man. Godt råd. Nøden lærer nøgen kvinde at spi..... Brrrr Nesten litt trist å kle på dama når kleda fyrst var av.... Redigert 13.Januar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Mix Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 (redigert) Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne"små" båtmotorer. Pussig, har vel stort sett ikke kjørt på noe annet enn MGO i alle båter vi har hatt. Redigert 13.Januar.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Pussig, har vel stort sett ikke kjørt på noe annet enn MGO i alle båter vi har hatt. Og de går også etter at de er solgt? MGO sliter også på pumper og dyser på gamle stein-knuser motorer. Dårlig dieselkvalitet har kostet mange dyrt i form av høye verkstedregninger etter bytte av kostbare dieselkomponenter. I tillegg kommer tapt tid, som kanskje er den viktigste faktoren! 3. ESSO Anleggsdiesel, eller offroad/farget/avgiftsfri DIESEL ESSO Anleggsdiesel standard er en avgiftsfri diesel som brukes til spesielle formål som anleggsmaskiner, traktorer etc. Produktet er farget grønt og vil fra 1. september 2008 være svovelfritt. EN590 kvalitet 6. ESSO MARINE GASSOLJE (MGO) ESSO MARINE GASSOLJE ER en gassolje med gode tennegenskaper velegnet til bruk i marine hurtiggående og "medium speed" dieselmotorer. Riktig drivstoffkvalitet er nødvendig for å ivareta et driftsikkert og velfungerende common rail-system. Bruker man feil drivstoffkvalitet vil høyttrykkspumpen og dyser ta skade. I en common rail-motor blir høyttrykkspumpen og injektorene kun smurt av drivstoffet. Det betyr i praksis at mangelfullt smørende drivstoff fører til skjæring i drivstoffpumpe, og metallpartikler vil medføre følgeskader på injektorer. Det er derfor essensielt å unngå: Kravet til dieselkvalitet kan variere fra motormerke til motormerke og er beskrevet i motorens instruksjonsbok. Vær også oppmerksom på at de fleste motorfabrikanter IKKE godkjenner bruk av additiver(tilsetninger) i dieselen. Dette skyldes spesielt to saker, smøreegenskaper og antenningstidspunkt.(Railtrykket på 1.850 bar kan med visse typer tilsetninger medføre selvantenning). Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 (redigert) Motorene lever selvfølgelig i beste velgående. De er ikke kjørt på tørr lavsvovel farget autodiesel. I tillegg til rett suppe, brukes det også Hammerdown, den virker og smørende på pumpe og dyser. Redigert 13.Januar.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Håper at du bruker båten hele året og ikke har en common rail-motor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Kjørte min forrige båt med 236 Styer 600 timer på den såkalte gass oljen, funket fint.... Er dere sikker på at det er forskjellig type diesel på de forskjellige marinaene ?? Noen her inne som er leverandør/eier av marina, som vet med sikkerhet ?? Kjørt mine 2 nåværende Yanmar motorer snart 1000 timer, går ennå, men har jo ikke comon rail... Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Her kjøres 2 stk iveco common rail og 1 VP 41P på gassolje. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Det var for eit par år sidan då det var på det kaldaste den vinteren gradestokken låg stadig å vippa rundt - 30 - 35 her heime, kona og eg var på veg heim att over Haukeli etter ein begravelse oppi Florø. Det var midt på natta og nedover bakkane forbi Botn skyss stasjon byrja utetempen å krabbe under -37 gr. det var bare delar av frontruta som var opptint på Oktavia`n. Pendler ofte over Haukelifjell og er nede i -38 i ny og ne i samme område. Null problem med hverken start eller kjøring med min Transporter i den kulda, men det blir bikkjekaldt i kupèen selv med full fart på webasto`n og bilen på høyt turtall. Var nede i - 42 vinteren for to år siden over til Hovden uten problem. Traktoren min er lite i bruk og diesel blir ikke tanket så ofte, slik at det er ikke uvanlig å ha sommerdiesel langt ut på vinteren. Har kjørt med sommerdiesel i -15 uten problem. Har observert litt snodig farge (voksing) på dieselen i vannutskilleren i blandt, men den knakker og går likevel Hvilke dieselfilter som er montert aner jeg ikke, og de er sikkert 15 år gamle Har noen ganger spedd ut sommerdieselen med inntil 50% parafin for å være sikker. Traktoren min har ikke commonrail, det er heeelt sikkert Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Dette er ikke så veldig vanskelig: Når dieselen når frem til filteret, må den være være klar. At utetemperaturen er lavere enn grumsepunket på dieselen er ikke så interessant. Spørsmålet er hvilken temperatur den har når den når punktene i systemet der den kan skape problemer. I en båt vil temeraturen ved filter og motor normalt ikke bli i nærheten av teoretisk utetemperatur pga varmegjennomgangen fra vannet. Når motoren er i gang, vil varmen fra denne også være en del av sikkerheten. Utfordringen kommer i de tilfeller der grumset diesel når frem til et filter som har lavere temperatur enn grumsepunktet til dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Ja grumsepunktet er sterkt undervurdert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.