Jump to content

Valg av seilbåt, ca 200000kr. Comfortina, Dehler, andre..?


eehgil

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte meg en liten og billig Hunter Sonata ifjor, og er så til de grader bitt av seilbasillen. Hunteren er en utrolig morsom, snerten, lettseilt og bekymringsfri båt, men blir for liten til lengre overnattingsturer.

 

Leker nå med tanken på å oppgradere iløpet av året, hvis det riktige objektet dukker opp.

 

Prisklasse: Helst under, men sannsynligvis litt over 200000kr

 

Prioriteringer:

-Et (etter forholdene) skikkelig toalettrom (ikke en del av forpigg).

-Minst en lukket lugar, med en dobbeltkøye som er stor nok til to voksne personer

-Relativt gode seilegenskaper, men trygg

-Stiv nok, og opplagt for at den kan seiles relativt greit alene

-Seile bra (nok) i lite vind

-Solid og enkel

-Romslig og praktisk cockpit, der man kan sitte komfortabelt.

-Mulig å bruke/utstyre for skikkelig havseilas ("jorden rundt"), kommer neppe til å bli gjort, men artig og betryggende å vite at man har muligheten

 

Min bedre halvdel er absolutt ikke like bitt av basillen som meg, men for at båten skal bli mye brukt er jeg helt avhengig av at hun vil være med (ingen barn, så vi blir bare to). Hun er da (foreløpig) svært lite opptatt av fart og seiltrim, og er enda litt skeptisk til mye krenging. Det er nok viktigere for henne med en båt som "Ikke lukter", god plass, grei bysse osv...

 

Lite båter til salgs nå, men det kommer vel til å øke jevnt frem mot sommeren. Og hva er vel bedre å bruke vinteren til, enn å drømme og planlegge båtkjøp.

 

Noen av modellene jeg har vurdert er:

 

Comfortina 32

-Ser veldig pen ut innvendig (nesten som en gammel HR).

-Er begge lugarene litt trange?

-Godt rykte, har lest mye positivt om den i andre tråder her på BP

-Kun klart å funnet en som har vært på langtur: http://www.akvanauten.no/THULE_langtur.html

 

Dehler 31

-Etter å ha sett denne videoen virker den ihvertfall solid nok:

 

Jeanneau Rush (90)

-F.eks: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39250214

-Mastheadrigg?

 

Etap 26i

-Vet ikke om denne er solgt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36673752&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true

-Vil en mindre, men mer moderne båt være like bra som en eldre større?

-Akterlugaren trang..?

-Liker prinsippet etap-båtene er bygd på, synkefri, isolert osv..

 

 

Kommentarer til disse, forslag til andre modeller og spesifikke eksemplarer mottas med takk :smiley:

 

Er klar over at i dette segmentet er tilstand og utstyrsnivå på enkelteksemplarer kanskje viktigere enn produsent og modell, men kan være greit å få snevret det inn litt.

 

 

 

Leker også med tanken om å (ca) doble budsjettet. Vil det også doble båtgleden? Og aller viktigst: Halvere bekymringene? Er innredningen så mye bedre at det er større sjanse for at jeg får med konemor oftere på tur? Er de mye bedre utstyrt for et moderne båtliv, vann, varme, strøm, instrumentering osv...?

 

Var f.eks en Etap 32s (?) tilsalgs tidligere på finn som fristet veldig. Til rundt 500000 får man også mange meget pene og "nesten nye" Bavaraer på mellom 30 og 33 fot..

 

 

Alt dette er fremdeles på drømmestadiet, og ingenting er bestemt. Men hvis det dukker opp aktuelle båter tilsalgs i nærområdet (Sunnmøre), kommer jeg nok til å ta en uforpliktende kikk.

 

 

Kommentarer og tanker om båtvalg mottas med takk.

 

:smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har selv en maxi 84, den båten er muligens noe av det største du får som er 28 fot ellers får du en

Maxi 95 med nyere motor til rundt 200 båtpenger. Drømmer om omega 36 første båt med intigrert båtplattform, tror du kan få en sånn til under 400 båtpenger luddig og vente til vår/sommer og prut.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Comfortina 32 i 5-6 år. Det er en god og trygg seiler, som takler det meste av vær og vind.

 

Aktercabinen er relativt lav og trang, mens i baugen kan det bli mye fotflørting fordi den er trang i fotenden. Vi endte derfor opp ned å ligge mor og ett barn akter, et barn foran og far i salongen. Jeg kunne ligget foran, men fikk klaus når tulla limte seg inntil meg og "jaget" meg helt inni veggen. Jeg trenger litt luft rundt nesa. ;-)

 

Bortsett fra dette har båten det meste av det man trenger. Ok toalettrom, grei kjøkkenkrok og salongen er fin.

 

Hvis du vil, seiler båten greit opp til LYS-tallet og kan hevde seg i regatta. Comfortina 32 ble levert både med og uten lensetakler. Hvis du er i startfasen kan det være greit å velge en uten lensetakler - da er det en ting mindre å tenke på når du seiler. :-)

 

Var det forresten Sonataen LoL du kjøpte? I så fall var du heldig. Forrige eier har gjort mye med båten, til tross for ung alder.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Leker også med tanken om å (ca) doble budsjettet. Vil det også doble båtgleden? Og aller viktigst: Halvere bekymringene? Er innredningen så mye bedre at det er større sjanse for at jeg får med konemor oftere på tur? Er de mye bedre utstyrt for et moderne båtliv, vann, varme, strøm, instrumentering osv...?

Dette er slike tråder som vi liker :-)

Min oppfatning er at ca 30 fots båt til 200 K eller 400K fremdeles gir deg en båt fra forrige årtusen og ofte fra 80 tallet .Båtgleden tror jeg kan være like stor for begge alternativ. Men i det øvre prisskiktet vil du kunne finne en som gir deg mindre bekymringer da den kan ha nyere motor og nye seil og utstyr. Klarer du å strekke budsjettet enda litt slik at du finner noe fra sent nittitall eller nyere så kan du få en båt med et skikkelig bad med dusj noe som konemor vanligvis setter pris på.

Kandidatene som du har funnet er ganske forskjellig innvendig og valg av båt avhenger litt av om du foretrekker mye vedlikeholdsvennlige plastflater innvendig eller sverger til kosen som edeltre kan gi om det er velstelt. Nevnte båtlukt synes i alle fall jeg at er mere tilstede i båter med mye treinnredning selv om det også finnes mange tørre fine eksempler.

Lite utvalg på Finn nå men det har vært mye å velge i din prisklasse så her dukker det nok opp gode kandidater etterhvert.

Hold oss oppdatert og lykke til !

Link to post
Share on other sites

eehgil, er det 10fotsjuken som melder seg? :)

Husker da vi begge var i lete-fasen i fjor vår. Jeg endte opp med Comfort30, men så den Sonataen din på nettet. Jeg er glad for at jeg bykset opp en del fot. Den var jo en av få båter til salgs her i nordvest. Nå, som den gang, er det jo knapt båter til salgs på finn.no i forhold til det det blir om 3-4 måneder. Vi er jo ikke bortskjemt med stort utvalg av seilbåter til salgs her mellom Hustadvika og Stad og det var ikke mange båtene i den størrelsen du ser etter som lå ute til salgs i 2012. Jeg oppfattet det slik at du bor her i distriktet. Om du vil så kan jeg ta meg en tur ned i Ålesund seilforenings havn, Nørvevika, langs innfartveien til Ålesund sentrum, og se om det henger noen "til salgslapper" på båter i størrelsen du ser på. Kan jo fort være lettere å finne tak i båter på den måten.

 

Ellers er jeg redd det fort går 300tusen for en 32foter med ok og nyere motor og seil.

 

som kommentar til det Bergen skrev om båtlukt, så er min skarve erfaring fra renoveringen av båt med mahognyinnregning at båtlukta sitter i skrogtrekket, motorromsisolasjon og skumfyllet i salongputer og kanskje en ansamling gammelt grease som har rent av fra en smørekopp over tid.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har båt med så mye edelt treverk at byggingen i sin tid må ha finansiert et helt kompani i den burmesiske hæren, eneste gang det er antydning til lukt fra noe av dette er de dagene jeg oljer moroa. Men det finnes jo luktpotensale i fuktig treverk.

 

Mange gode båter har vært nevnt. Jeg liker meg godt i min egen, men den er kanskje ikke skarp nok seiler til å egne seg for trådstarter, i tillegg er det ikke akkurat flust av dem på markedet.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange og gode svar allerede :-)

 

 

 

Jeg hadde Comfortina 32 i 5-6 år. Det er en god og trygg seiler, som takler det meste av vær og vind.

Aktercabinen er relativt lav og trang, mens i baugen kan det bli mye fotflørting fordi den er trang i fotenden. Vi endte derfor opp ned å ligge mor og ett barn akter, et barn foran og far i salongen. Jeg kunne ligget foran, men fikk klaus når tulla limte seg inntil meg og "jaget" meg helt inni veggen. Jeg trenger litt luft rundt nesa. ;-)

Bortsett fra dette har båten det meste av det man trenger. Ok toalettrom, grei kjøkkenkrok og salongen er fin.

Hvis du vil, seiler båten greit opp til LYS-tallet og kan hevde seg i regatta. Comfortina 32 ble levert både med og uten lensetakler. Hvis du er i startfasen kan det være greit å velge en uten lensetakler - da er det en ting mindre å tenke på når du seiler. :-)

Var det forresten Sonataen LoL du kjøpte? I så fall var du heldig. Forrige eier har gjort mye med båten, til tross for ung alder.

Var det jeg var redd for, at ingen av lugarene i Comfortina 32 egentlig er store nok til to voksne. Men vil ikke helt slå fra meg Comfortinaen likevel, da jeg syns den er så fin ellers. Får satse på det kommer en til salgs i nærområdet, så vi får prøveligge litt :wink:

Nei, tror ikke det var den Sonataen jeg kjøpte. Min har, så vidt jeg vet, ikke noe navn.

 

 

 

Kandidatene som du har funnet er ganske forskjellig innvendig og valg av båt avhenger litt av om du foretrekker mye vedlikeholdsvennlige plastflater innvendig eller sverger til kosen som edeltre kan gi om det er velstelt. Nevnte båtlukt synes i alle fall jeg at er mere tilstede i båter med mye treinnredning selv om det også finnes mange tørre fine eksempler.

Lite utvalg på Finn nå men det har vært mye å velge i din prisklasse så her dukker det nok opp gode kandidater etterhvert.

Hold oss oppdatert og lykke til !

Jeg er forløpig ganske åpen, men tror jeg liker enten glatte plastflater eller edeltre. Laminat, eller andre tre-etterligninger, eller bare glassfiberoverflater er jeg mere skeptisk til.

 

eehgil, er det 10fotsjuken som melder seg? :)

Jeg oppfattet det slik at du bor her i distriktet. Om du vil så kan jeg ta meg en tur ned i Ålesund seilforenings havn, Nørvevika, langs innfartveien til Ålesund sentrum, og se om det henger noen "til salgslapper" på båter i størrelsen du ser på. Kan jo fort være lettere å finne tak i båter på den måten.

Ja, er nok 10+ fots sjuken :wink:

Tips til båter som er tilsalgs, men ikke er annonsert på finn.no, mottas med takk. Men det er ingen stress. I år har jeg båt fra før, og har goood tid.

Vi er ikke bortskjemt med alt for mange båter til salgs i området nei, men jeg er åpen for en litt lengre hentetur hvis det blir handel. Håper likevel at det kommer noen (gode) kandidater i nærheten, så jeg får litt sammenligningsgrunnlag.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser du nevner Rush 90. Vår Rush 97 har alt du ber om (men den er ikke til salgs, he, he).

 

Momentene dine er forbausende like de vi selv satte opp i fjor da vi handlet vår nest siste båt i livet. Etter å ha vurdert mange objekter og svært nøye befart 9 av dem, landet vi på Rush´n. Det blir som nevnt, vår nest siste båt og vi kommer til å ha den i mange år. Ikke for omfattende å manøvrere og stor nok til flere ukers langtursferie for en familie (ligger blogger på nettet fra folk som har vært på langtur med tilsvarende i måneder).

Link to post
Share on other sites

Hadde Rush 77 i mange år. Kvalitetsinntrykket var bra, synes jeg. Fin innredningsløsning. Byttet opp fordi jeg ville ha lengre rekkevidde. Mastheadrigg - eller egentlig stor genoa - kan være litt mer knot å håndtere på kryss, men man klarer det fint alene. Ellers er det vel litt opp til en selv hvaslags rigg man vil ha. Brøkdelsrigg gir litt mer trimmingsmuligheter. Masthead går for å være litt mer bombesikkert på langtur.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Targa 96 : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39481482

 

Hva tror dere om denne?

 

Kan ikke si den vekker "må ha" bejæret umiddelbart. Cockpiten virker veldig trang og hele båten har vel litt motorseilerpreg. Men Targa som merke har vel vertfall et veldig godt rykte, og innredningsmessig er det ihvertfall ikke noe å klage på.

Link to post
Share on other sites

Jepp, 80-tallsbåter frister i utgangspunktet mer enn 70-tallsbåter. Men etter litt googling og ser at Targa 96 får egentlig ganske mye skryt.

 

artikkel fra et svensk seilblad:

 

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=targa%2096&source=web&cd=8&cad=rja&ved=0CFgQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.maringuiden.se%2Ffiles%2Fbatguiden%2Fpdf_70tal%2Ftarga.pdf&ei=mCcCUYrCJe3U4QShzIDgAw&usg=AFQjCNF5c6UicP0ZsJAqtcbvd4KX1cW_LQ&bvm=bv.41524429,d.bGE

 

Her står det at Targa 96 ikke ble designet for å følge IOR-regler.

 

 

Også ganske mye skryt her:

http://www.sailguide.com/synpunkter/synpvisa2.asp?Modelltyp=Targa%2096

 

 

Utseendemessig så er de kanskje ikke så aller værst likevel:

targa_96.jpg

 

 

targa_96_2.jpg

 

targa_96_3.jpg

 

 

Siden det ikke står noe spesielt om seil og motor på den i finn-annonsen, så må jeg vel gå ut ifra at seilene er gamle og at motoren er orginal og sjøvannskjølt.

 

Er nok mest ute etter noe som er klart til bruk. Det må ihvertfall være et godt utganspunkt. Noen totalrenovering er jeg ikke interesert i. Har også erfaring med at hvis man kjøper noe der "alt" må byttes så blir totalprisen høyere enn den kanskje hadde blitt ved å kjøpe noe som var bra i utgangspunktet. Men jeg synes ikke targaen i annonsen ser ut til å være et storprosjekt. Så det jeg fremdeles synes virker mest negativt med disse (ut ifra bilder) er at cockpiten virker trang.

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på hva bruksområdet. Targa 96 ser ut til å være en fin turbåt, men med moderate kryssegenskaper. Men så krysser en ikke så mye på tur. Comfortina har ett godt rykte, rask og velseilende. Det er i hovedsak to mulige stor utgiftsposter ved kjøp av brukt båt..motor og seil. Her rusler kronasjen raskt om en må fornye seilgarderobe og/eller gjøre store ting med motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikker også på båter i denne prisklassen,mest med tanke på drømmen om langtur, men dog i første omgang skal den fungere best mulig i den norske skjærgården før evt. avreise. Håper det er greitt å servere dette i denne tråden, da jeg har budsjett tilsvarende trådstarter:

 

Jeg tenker at langkjølt er beste kompromiss mellom retningsstabilitet/og dypgående, og har inntil videre definert maks dypgående til 160 cm.

Da blir det Monsun, Najad 34D, Hallberg Rassey 29, Hallberg Rassey Rasmus ketch som virker mest attraktive, for å nevne noen. Jeg tror også det blir greiere å ferdes i norsk skjærgård med maks 160 cm dypgående. Enig, dere som har praktisk erfaring? Hvor mye ekstra bryderi/bekymriinger får de som stikker mer enn 180-200 cm dypt?

 

Man vil vel da måtte finne ankringsplasser lenger fra land utenfor Norge som nesten ikke har tidevannsforskjeller, og faren for å grunnstøte i skjærgården her hjemme eller på et rev i Stillehavet øker vel også. (Eller bedre formulert: Man må være mer forsiktig. Så er vel unødige kommentarer om "hvorfor folk går på grunn" unngått...)

 

Det ligger en Hero 101 på Finn.no som passer bedre til mitt budsjett. Den er uten motor riktignok, men det kan jeg fikse selv. Jeg liker det meste med Hero 101, bortsett fra at den altså har finnekjøl og stikker 190 cm dypt.

 

Hva mener erfarne seilere om kompromisset mellom finnekjøl/dybde og maks trygghet/styringsegenskaper når man seiler i uvær alene, er sliten og sjøen er slik at man må unngå broatsjing også det neste døgnet. Jeg har foreløpig null erfaringer med dette selv, men har lest meg opp så mye nå i vinter, at jeg tror det er en seriøs problemstilling?

 

Har forstått det slik at finnekjøl gir en raskere, livligere seilopplevelse som kanskje er morsommere å seile aktivt/regatta, mens på langtur bør man prioritere bedre retningsstabilitet med en langkjølt. -Men hvis man kan få seg en Hero 101 på et begrenset budsjett, er det kanskje like greitt å akseptere den dypere finnekjølen, totalt sett?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

En bra Hero 101 er kanskje mest båt for pengene på markedet dersom en er opptatt av gode seil- og sjøegenskaper samt langturskapasitet. Men da skal en ikke være for høy! og også være heldig å finne en båt med ordentlig innredning, bra motor og seil. Den stikker forresten 1,80 og har blykjøl.

Link to post
Share on other sites

Leser at du har vært inne på Comfortina 32, men hva med Comfort 32?

Bortsett fra at de ser like ut er de svært forskjellige.

Comforten har en konservativ mastheadrigg, mens Comfortinaen har en høy, svært trimbar brøkdelsrigg med mye seil.

Comforten har en trang akterlugar med inngang gjennom ei luke akterut, mens Comfortinaen har akterlugar med dør fra salong.

Comforten har ei teit rattstyring som tar halve sittebrønnen, mens Comfortinaen har rorkult som felles opp langs akterstaget i havn.

Comfortinaen seiler i valgfri størrelse ringer rundt Comforten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...