Jump to content

Valg av seilbåt, ca 200000kr. Comfortina, Dehler, andre..?


eehgil

Recommended Posts

Da har jeg vært på dagstur å sett på Targa 96'en ( http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39481482 ) .

 

Må presisere at jeg ikke er så veldig erfaren, men for meg så fremsto den som et veldig godt kjøp til prisen. Dog ikke helt den båttypen som jeg er ute etter. Hvis man vil ha en båt for langtur må den være midt i blinken. Men for en inspirerende seiltur på fjorden tror jeg kanskje ikke det er rette båten. Kun skjøter som var trekt til cockpit, ingen spinnaker osv. Cockpiten var veldig dyp og trygg, men det resulterer også at man får lit "lite kontakt med vannet". Cokpiten var ikke direkte trang, men klarer heller ikke å se for meg at jeg klarer å finne en skikkelig komfortabel sitte/ligge-posisjon for mange timer seilas.

 

Motoren er ferskvannskjølt, men eier viste ikke om det var orginalt. Noen som har noen tanker om den kanskje har vært saltvannskjølt en gang, eller om den var ferskvannskjølt fra fabrikk? Motoren er vel en VP MD11C. Hvis den har gått hele sit liv med ferskvannskjøling så ligger vel alt til rette for at den kan vare i mange år til.

 

Seilmessig var alle seil orginale. Det er skinne for selvslåer på båten, men forseilet som står på nå mente eier var for stort for å bruke på denne (han hadde aldri brukt den). Det optimle her hadde vel kanskje vært å hatt to forstag, ett litt lengre inn med en fokke som går selvslåeren, så et slags medvinnsseil på den rullen som er der nå.

 

img_0034.jpg

 

img_0030.jpg

 

img_0032.jpg

 

img_0031.jpg

 

 

img_0035.jpg

 

img_0011.jpg

Redigert av eehgil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten så jo bra ut på foto, men..men. Er seilene originale er det beste tatt ut av dem for mange år siden, det er det liten tvil om...sjekk prisen på en ny seilgarderobe dersom du ikke bare vil reke rundt om på fjorden. Er MD11en original noe den sikkert er, så er det beste tatt ut av den også, men du kan selvfølgelig ha flaks med at den har et ekstra langt liv. Jeg kjenner motortypen nokså godt, og det beste jeg kan si er at det er primitiv motor. I alle fall bør disse tingene være sterke argument ved en evnt. prisforhandling.

 

Jeg ønsker ikke å ta motet fra deg, men vær klar over at motor og seil er nok det viktigste å ha blikket på når en kjøper en 70/80-talls båt. Det koster svært mye å skifte ut i forhold til båtverdien.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel ikke grunn til å tro at seil og motor er i dårligere forfatning her enn hva som er vanlig på såpass gamle båter. Men det er viktig å passe på, så man vet hva man kjøper. Seil, motor, løpende og stående rigg må sjekkes.

 

Hadde vært mer skeptisk til selve båttypen. Lys på 1.08 er ikke håpløst, men Comfortina 32 har 1.14, stor cockpit (hvor det er plass og ergonomi til å seile), men likevel dobbelkøye akter, og er generelt mer seilbåt, med mer moderne rigg. Targa'en heller mot motorseiler. Her må man tenke litt gjennom om dette er riktig valg. Båten, som sådan, kan være et godt kompromiss, den seiler sikkert bedre enn mange andre tilsvarende, og når det er plass under dekk som er prioritert på bekostning av uteplass, så er det vel sannsynlig at det er akkurat det man får også, spørsmålet er mer om det er det man vil ha...

 

Hvis man har en slik båt, ville jeg prioritert gode seil, gjerne genoa I + kryssfokk, samt en genakker, så den ikke blir kjedelig å seile i lite vind.

Link to post
Share on other sites

quanttumduck, hva tenker du ? Hva skal man tro om seil og motor som er orginale, dvs rundt 32 år? Normalt vil motor ha vært skiftet ut, og seil skiftet ut minst en gang, men nokså sansynlig to ganger. Det er nok enda noe som har gamle MD11er men de felste er skiftet ut. Når det gjelder seil så kan en selvfølgelig sige rundt med hva som helst, men det er liten grunn til å tenke på lystall. Jeg er enig i at Comfortina er mere seilebåt, en bedre seiler, men ett litt annet konsept.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Denne Targaen var vår forrige båt.

Me selde den til noverande eigar i 2004. Han var ein hyggeleg og ok mann å handla med.

 

Me hadde båten i ca. to år, og selde den fordi me ville ha ein cat.

 

Me segla ma. til Shetland med båten.

 

Genoaen var det me som kjøpte. Storseglet er originalt, men det kostar ikkje all verda å kjøpa eit nytt.

Motoren er ein MD7B. Ferskvasskjølinga var på båten når me kjøpte den. Det same sa tidlegare eigar til meg.

Eg opplevde at motoren kunne bli litt varm, om

 

Båten er tørr, god og trygg. Me hadde segla på langtur med den, om ikkje vår noverande cat. hadde dukka opp.

 

Båten har mange ettermonterte syrefaste greier, som er fint laga og kjekke og ha. Baugspryd, badeplatform davitar m.m.

 

Det er eg som har montert batteria, stereoen m.m.

 

Båten er større innvendig enn ein Hero

 

Løp og kjøp.

 

Ta kontakt offlist for meir info, om du vil.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Valet av båt er avhengig av bruksområdet ditt. Dersom du tenker regatta og aktiv seiling, er det vel båtar som er meir aktuelle enn Targaen. Tenker du derimot mest tursegling, så er targaen meir aktuell. Må nok innrømme at det er ein del kalde og våte dagar på vestlandet. Då kan bruksverdien av fast vindskjerm og kalesje vere stor. Ser sjølv føre meg ein liknande båt ein gong i framtida, gjerne ca 35-36 fot stor. Lystal på 1,08 er ikkje så gale. Nyare bavaria o.l i same storleiken ligg ikkje så mykje høgare. Motoren er vel største usikkerheita her, men får du båten til rett pris så kan det sikkert vere verdt risikoen. Er ikkje så mange åra sidan denne båttypen gjekk for godt over 300,-

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange og gode svar. Spesiell takk til Ask. Ingen ting er bedre enn å få god info fra tidligere eiere.

 

Sunnmøre: Det var litt av poenget mitt også, at det kan virke som båten ikke seiler så dårlig som det kan se ut til, som du sier har ikke nyere turbåter så mye høyere lystall. Synes det virker litt rart da, for riggen virket veldig lav i forhold til båtstørrelsen.

 

Men jeg tror nok jeg legger Targaen litt på is foreløpig, og ser hva som dukker opp utover våren.

Redigert av eehgil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fornuftig å vente litt. Det vil heilt sikkert dukke opp fleire aktuelle båtar etterkvart. Generellt så synes eg at det har vore lite båtar til sals i prisklassa rundt 200000 i vinter som har vore gode kjøp. I det heile har det vore lite seilbåtar som har vore til sals, om ein ser vekk frå nyare båtar, dvs nyare enn år 2000.

Link to post
Share on other sites

På samme tid i fjor, var det 400 seilbåter til salgs. I dag er det 325. Det er god grunn til å ikke stresse, selv om man fort blir hekta av å bla i Finn.no flere ganger om dagen. Der var jeg i fjor på denne tiden.

Jeg tror også det er svært viktig å faktisk komme seg på visning og se på ulike båter. Da jeg skulle kjøpe seilbåt på denne tiden i fjor, hadde jeg knapt nok vært ombord i seilbåt før. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg kunne forvente meg av tilstand. Alle ord og uttrykk var ukjente. Gode tips om hva jeg måtte kontrollere hadde jeg med meg på en lapp, men jeg visste vel knapt hva jeg skulle se etter. Jeg var ombord i 4 båter og lærte mer og mer hvor hver gang. Endte opp med den siste båten.

 

Det er en stor ulempe at det er generelt få båter til salgs mellom Trondheim og Stad. Å se på båter utenfor dette området, fører både til lang reise for å se på båt samt en organisering av hentetur. Min hentetur var på 45 minutter og jeg kunne se hjemmehavnen fra der jeg hentet båten :)

Link to post
Share on other sites

Hei og hå! Kom ein Maxi 999 på finn i dag.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39595550

Ser ikkje så galen ut. Prisen er litt over det du har satt opp, men du kan kanskje likevel vurdere noko slikt som denne?

 

Flott båt, egentlig akkurat den typen båt jeg kan tenke meg. Noen som har erfaring med disse? Etter litt kjapp googling ser jeg at enkelte mener skroget/overbygget er svakt, og at man får probelmer med skuffer og dører hvis riggen settes stramt, og at den hadde kjølproblemer som stort sett ble løst på garanti.

 

Hvordan er den samenlignet med f.eks Comfortina 32, Dehler 31 osv?

 

Hvordan er akterlugaren, god plass til to voksne?

 

Absolutt en flott båt, synes den var meget pen i forhold til andre maxi-modeller. Bare synd den er så langt unna.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale maxi 999. Har selv seilt et par sesonger i en Maxi 1000 som er nesten identisk, bare nyere. God planløsning og funksjonell og fin båt. Akterlugaren er grei til to voksne (192 cm + 175 cm). Mener svakt å huske at noen av de har hatt problemer med roret, kan være greit å sjekke.

 

Personlig liker jeg godt at den ikke har ratt, da ender du opp med en ganske stor og romslig cockpit. Hadde vi ikke ventet barn nummer tre i mai, så hadde jeg kanskje tatt meg en tur til Karmøy... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes at Maxi 999 er av dei bedre båtane frå 80-talet. Meir moderne skrogform med god breidde bakover. Dette gjer og at akterlugaren blir bra. Konstruksjonsmessig kjenner eg ikkje til båten så godt. Båten har i alle fall bra seilegenskaper. Volvomotoren kan vel kanskje vere så som så. Ser også ut til at båten mangler st-vinsjer, noko som er kjekt å ha. Elles er mykje fornuftig utstyr på plass. Du får ta ein tur å kike. Fine påsketur å seile heim til sunnmøre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen som har tanker om denne? : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34723949

 

Dett er vel kanskje heller ikke akkurat noen skarpseiler? Men tror dere den seiler greit nok?

 

Stusser litt på vekten, over 6 tonn (ca 2,8t i kjøl) mot den tidligere omtalte Targaens 4,2t (1,5t kjøl). Contesten er bare 10cm lenger.

 

53_1500390344_xl.jpg

 

53_1067023674_xl.jpg

 

53_1817898813_xl.jpg

 

53_1837034385_xl.jpg

Link to post
Share on other sites

til den prisen får man mye annet: ny motor i 2001, 6 fot større. Lettseilt med selvslående fokk. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39776477

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39761000 motorseiler med ny motor i 2008

Og for 70K ekstra får du plutselig http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39651383 nye seil og resten fra 2001 i bavaria kvalitet

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, utvalget øker betraktelig når vi kommer opp i denne prisklassen. Sirenaen er kanskje litt stor (men trang under dekk), og aloen har for mye motorbåtpreg. Men nyere Bavaria blir seriøst vurdert. Uten å ha sett eller prøvd i praksis virker disse bortimot perfekt for våre behov, det jeg er skeptisk til er sittekomfort i cockpiten, klarer ikke helt å se for meg hvordan man skal finne en sikkelig komfortabel og "henslengt" sittestilling med så mye runde hjørner og lave karmer. Men hvis det kommer en tilsalgs i nærområdet skal jeg ihvertfall benytte sjansen for å prøvesitte ;-)

 

Det må presiseres at budsjettet fremdeles egentlig er ca 200k, men jeg tar også dyrere båter med i vurderingen for å se hvor mye mer man får (eventuelt mindre bekymringer).

Link to post
Share on other sites

Lørdag var jeg på tur å så på Contesten. Veldig flott båt. I mine øyne en perfekt cockpit, med brede, lange og gode benker og rette hjørner. Flott innredning, med relativt store lugarer og etter foholdene veldig romslig bad. Hele båten ga generelt sett et solid og gedigent inntrykk. Det som trekker ned for min del er først og fremst prisen, at det er en ketch og at den kanskje er litt lite "inspirerende" å seile.

 

Nå er det komt en Gib Sea 31 på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39231114

 

91_571704062_xl.jpg

 

Noen tanker om denne?

Link to post
Share on other sites

Umiddelbart mye båt for pengene, men siden seilene ikke er nevnt, hva med de? En stor fordel at båten ikke har Volvo ;-) Aloen er markedets mest velseilende motorseiler, men innredingen så litt hjemmsnekret ut. Sirena er en gedigen kvalitesbåt og det beste kjøpet for tiden på Finn etter min mening.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...