Jump to content

Valg av seilbåt, ca 200000kr. Comfortina, Dehler, andre..?


eehgil

Recommended Posts

Da dukket opp en ny kandidat. Kombinasjonen av båttype og lokasjon gjør kanskje denne til den mes aktuelle så langt.

 

Rush 97 : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39948753

 

14_1858109940.jpg

 

Er vel kanskje litt i dyreste laget..?

 

Står ingen ting om seil, så det er vel ikke usannsynlig at de er gamle.

 

Stusser litt på motoren, Rugerini 351. Aldri hørt om. Står at den har 39hk, det virker (unødvendig) mye. Orginalt har vel disse 14hk? Noe midt i mellom hadde vel vært passelig.

 

Det mest negative er kanskje cockpiten, den virker trang. Men man kan vel ikke få alt...

 

Hvordan vurderer dere denne til seiling på "åpent hav". Det er klart at en ny 40-foter er mer egnet. Men hvis man sammenligner med klassiske mindre "havseilere", Vega, Hero, Bostrøm osv...

Link to post
Share on other sites

Rushen så pen ut men er vel ikke direkte billig i dagens marked. Ruggerini er ikke helt ukjent selv om den nok hadde vært lettere å selge med en Yanmar eller Volvo. Men trolig er motoren nyere enn båten og det er jo positivt. At den er litt stor er også bare bra. 14 hk blir i alle fall noe lite når en går mot været. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Men velger man denne Rush'en fremfor en Comfortina?

 

Thats the question! Det var vel egentlig grunnproblemstillingen til denne tråden.

 

Comfortinaen ligger vel et hakk foran når det gjelder cockpit og finnish i innredningen? Rushen ligger kanskje foran når det gjelder plass i lugarene?

 

Hva med soliditet i skrog og rigg, og "jordomseilingspotensiale"?

Link to post
Share on other sites

", det jeg er skeptisk til er sittekomfort i cockpiten, klarer ikke helt å se for meg hvordan man skal finne en sikkelig komfortabel og "henslengt" sittestilling med så mye runde hjørner og lave karmer."

 

Beklager litt kølete quoting her men det er visst alt html-editoren klarer å produsere. Anyways, hva er så attraktivt med et spisst hjørne inn i venstre nyre? vet ikke hva du egentlig er ute etter mht. sittestilling, men i en seilbåt er det viktig at cockpit fungerer ergonomisk under seiling. og hvis man skal dele inn produsentene etter om de har brukt en eller flere kalorier på å tenke ergonomi, eller ikke, så syns jeg Bavaria hører inn under den første kategorien. F.eks. Hanse har brukt null kalorier på temaet og det merkes når man seiler Hanse.

Link to post
Share on other sites

Da dukket opp en ny kandidat. Kombinasjonen av båttype og lokasjon gjør kanskje denne til den mes aktuelle så langt.

 

Rush 97 : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39948753

 

14_1858109940.jpg

 

Er vel kanskje litt i dyreste laget..?

 

Jepp, det var i dyreste laget, men det betyr bare at selger har urealistiske drømmer.

 

Jeg har hatt Rush 77 i mange år. Kan forstå at mange kaller det en motorseiler, men Rush 97 er ikke motorseiler. Det er en ren seilbåt, dog med en "konservativ" masthead-rigg. Det vil nok mange kalle en fordel med tanke på seiling på åpent hav.

 

Cockpiten på Rush 77 var også liten, men plassen under dekk var til gjengjeld fantastisk med tanke på båtstørrelsen. Syns også kvaliteten var bra på min 77, samme gjelder for ergonomien i cockpit. Med relativt høyt fribord og moderat rigg, opplevdes båten som tørr, og dermed "trygg" i dårlig vær. Regner med at Rush 97 er i samme gata. Rush'ene er dog relativt flatbunnet og til havseilas vil kanskje noen heller ønske noe med mer v-bunn og (semi)lang kjøl.

Link to post
Share on other sites

Hva med soliditet i skrog og rigg, og "jordomseilingspotensiale"?

 

Den er solid nok. Den er bygget på en finurlig måte, selv om den er sprøytestøpt. Det ligger rettede Aramidfibre fra kjølområdet og fremover til baugen for å gjøre den stiv i den retningen. Kraften overføres mellom rigg og kjøl ved hjelp av ei syrefast ramme. Som et resultat av dette har den faktisk ikke bunnstokker. Videre er den bygget uten en eneste kvadratmillimeter innlaminert treverk. Råte i balsa og finer er ett ikketema.

Båten er lett, min veier 4500, bred og har høy kjølprosent. Kjølen, som veier 1800, er av bly. Gjør at den tåler et møte med Moder Jord godt. Båten er littegrann overrigget, og må reves tidlig. Jeg fører 60 kvm. i utgangspunktet.

Den er morsom å seile og kan seiles enkelt singlehanded. Alle skjøter er ført til rormannsplass.

Men det er også mye å trimme på. Den har ikke mindre enn 12 avlastere på hyttetaket til forskjellige hal. Det er særdeles viktig med en slik båt med Ridder-Bergstrøm rigg å sette riggen korrekt etter boka. Undervant kan justeres litt etter vindforhold. Akterstaget er ei rein trimline.

Den er nesten en fot lavere enn tilsvarende nye båter fra Tyskland og Frankrike. Dette kompenseres noe ved at dørken inne ligger lavere da skroget er dypere enn på nyere båter. Båten har liksom alt inni, men alt er noen cm. for kort. Bysse, bestikk og toalett fungerer fint i sjøen. Septikkopplegget viser tenkningen bak båten. Det er laget av rør av skipskvalitet. Det er ingen slanger. Septikklukt er også et ikketema.

Arbeid på tanker og elektrisk anlegg kan være en utfordring. Det meste ble montert før dekket gikk på, og noe er montert i innerliner.

Alt av innredning står i spor i innerliner. Det er ingen laminering mellom innredning og skrog som kan gi fuktlommer med påfølgende råte.

Den fungerer meget godt i havn. Rorkulten felles opp langs akterstaget, og løygangen hektes av og legges i hanskerommet. Gir svært god plass. Jeg har cockpitkalesje på min.

Den har mye stueplass i akterplikten og i babord cockpitbenk.

 

Svake punkt:

Roret. Det sprekker mellom nedre og midtre rorlager. Kan fikses med litt arbeid.

Det originale elektriske anlegget er underdimensjonert.

Den ble levert med altfor liten motor. Det er en reinhekla seilbåt og motoren skulle kun trekke den inn og ut av havn. Jeg har 17 hk i min og med en liten kulig i trynet står den stille.

 

Det ble laget ca 900 eks. av den mellom 1982 og 1998. Fra 1984 fikk den litt høyere cockpitdørk, høyere cockpitkarmer og større akterlugar.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Lenge siden jeg har vært aktiv i denne tråden nå.

 

Tusen takk for mange gode svar!

 

Har nå fått sett på en comfortina "live", og fikk da bekreftet det jeg hadde en mistanke om: Jeg liker disse båtene veldig godt!

 

Det var en ting jeg stusset litt på: Er ankerkjettingbrønnen veldig liten? Er det mulig å montere en skikkelig ankerrulle og elektrisk vinsj på en Comfortina 32?

 

Båten jeg så på var denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41357991

 

bilde

 

Det var litt slakke i rorkulten, er dette normalt? Trodde den var direkte koblet til roret...?

Redigert av eehgil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen,

 

Tar opp igjen denne tråden litt.

 

Båtjakten er fremdeles på gang. Comfortina 32 er nok den sterkeste kandidaten. Vurderer fortløpende alle som ligger til salgs.

 

Har også sett litt på Contrast 36 (f.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=41445212). Disse ser ut for å være enda mer gjennomført i innredningen enn Comfortinaene, men bortsett fra det får man kanskje ikke så mye mer, selv om båten er en del lengre?

 

Over Comfortina 32 i pris er egentlig den eneste båttypen jeg har funnet som jeg virkelig liker X-362 (f.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41345434 ). Hva mener dere om disse? Blir mye opp i pris da, så spørs om det er verdt det.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Roret er direkte koblet i roret ja. det kan være foringen i skroggjennomføringen som er problemet.

 

(uten å ha lest tråden kan jeg nevne at du må forøre deg om roret hvis du vurderer comfortina. De pleier å gå litt fra hverandre i toppen, akkurat der skjøten er. De fleste har fikset dette, og det tar ikke mer en en dag å gjøre.

 

For å trives i disse båtene må det være gode seil. Det storseilet her fra 95 er utgått på dato! (ihvertfall nesten helt sikkert! )

 

Jeg har fundert på dette med ankervinsj i baugen på min.. tipper du må sette en vinsj rett bak ankerkassen på dekk.. Mulig det går å få den ned i kassen og men tror det blir knot og trangt.

Ankerrullen tror jeg det skal være plass til. Dette har jeg begynt å fundere på å montere på min.



Jeg synes Contrasten er veldig fin også.. på linje med Comfortinaen.. Seiler endel raskere også, siden den er lengre. (de er like brede)

 

Generelt er det MYE bedre plass i en Contrast.

 

Cockpiten er bra på begge, men synes avstanden mellom ror og storseilskjøte er noe langt på contrasten (er med luken)

 

Begge båtene seiler bra og er gode båter i sjøen..

 

X- 362 er i en annen liga, men er meget smukke :D og mye gode seil, som vanlig på x-yachts..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Super Gnisten:

Takk for svar. Hvordan er det å bytte denne rorforingen? Når det gjelder ankerbrønn, er det slik at denne har dobbel bunn, med gassflasken nederst? Kanskje det er mulig å flytte gassflasken bak? Da får man vel en stor og dyp brønn? Kanskje en ankervinsj da kan monteres på bakskottet i brønnen (hvis dette er solid nok?), og la kjettingen gå helt i bunn?

Er virkelig Contrast 36 mye mer romslig enn Comfortinaen? På bilder ser det egentlig ikke slik ut. Jeg synes cockpiten på Comfortinaen ser bedre ut, med rorkult og løygangen lenger bak.

 

Framtia:

Sikkert en knall-artig båt, men den blir nok litt for hard-core for min del. Denne har vel lensetakler som brukes også?

 

 

Noen som vet om det er mulig å montere en skikkelig autopilot på Comfortina 32? Fantaserer om at det kanskje kan være mulig å montere enn opp-ned i stuerommet bak? Festet i dekket? Evnt festet i fremskottet av stuerommet bak? Slik at drivenheten står tørt og fint, og man kan slå opp rørkulten når den er i bruk?

Link to post
Share on other sites

eehgil: Jeg har en CB 33 jeg vurderer å selge da vi begynner å tenke oss en større båt. Denne er et meget godt alternativ til både Comfortina og Contrast.

Båten er velholdt og mye påkostet.

Dersom det er interessant med mer info om båten kan du sende en IM.

Link to post
Share on other sites

I Comfortina 32 er det i utgangspunktet ingen logiske steder hvor man kan sette en fastmontert autopilot. Rorkulten er festet rett i rorstammen som går rett ned i roret, så det er ingen rorkvadrant, hydraulikk eller noen wirer du kan koble deg innpå. Løsningen måtte i så fall være å få montert en liten arm på rorstammen nede i stuerommet akter og feste autopiloten til den. Det vil være teknisk mulig, men denne armen må være avtagbar så du kan ta av roret hvis det behovet melder seg.

 

Har eid Comfortina 32 i 5-6 år og har seilt både regattaer og familieferieturer med den. Det er en knallbåt i den klassen. Vi solgte vår fordi den begynte å bære preg av at vårt fokus hadde vært regatta de siste årene, så hver gang vi måtte velge mellom konfort eller regatta så valgte vi regatta. Vekk med genoarulle, varmeren kuttet ut og ble aldri fikset, det lakk litt ved røstjernene osv. Ikke optimalt ved toukers familieferie i regnvær...

 

Contrast 36 virker mer forseggjort under dekk enn en Comfortina 32, og seiler også bedre. Båtene hadde vel LYS 1,14/1,12 (Comfortina 32) vs 1,20/1,17 (Contrast 36) etter det gamle systemet hvis jeg ikke husker helt feil. Slik jeg ser det så er rattet Contrastens svake punkt. Skal man først ha ratt burde det være større for effektiv regattaseiling, men selv det lille rattet stjeler plass i cockpit.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Her er iallefall en løsning for ankervinsj (fra annonse, ikke egen båt):

bilde

(Fra http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=41813596 )

 

Ikke helt optimal synest jeg dog.. Må nok ofre skapet i forpiggen, pluss en stor klump metall for å ødelegge små og stores tær på dekk.

Redigert av Vestafor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Iwrig2:

Internmelding sendt. CB33 kan være interesant. Vi blir til stadighet fraseilt av en CB36 i regatta... :lol:

 

Popeye:

Tanken var å lage en rorkvadrant / arm på rorstammen for autopilot. Men jeg vet ikke om det er praktisk mulig..? Kanskje det går an å bruke kraftige rørklammer rundt rorstammen, slik at det er lett avtagbart? Trodde kanskje rorhylsen(?) gikk så høyt at dette isåfall måtte monteres øverst i stuerommet?

Lekkasje ved Røstjernene? Er dette et vanlig problem på Comfortina? Mulig å forbedre?

 

Vestafor:

Har sett denne. Her brukte de i praksis bare vinsjen på tau. For kjetting må det vel isåfall gøres endinger på luken, og lages en slags renne?

Link to post
Share on other sites

I ankerbrønnen er det feste til gassflasken ja, den er mulig å fjerne, dvs bygge om gassanlegget til en kasse i aktre stuerom...

 

Angående contrasten: Den har bedre ståhøyde generelt, litt bredere køye i forpiggen (ved beina), masta står i fremre del av bordet. og jeg tror det er bedre plass i akterlugaren. Alt dette kommer av at båten er 36 fot mot 32.

Jeg er enig med at cockpiten på comfortinaen er bedre.

 

At båten seiler bedre er naturlig, den er lengre!

 

Når det gjelder autopilot fastmontert, driver jeg å snuser på samme tanke. Driver å forsker på hvordan jeg skal få til å montere fast, og problemet er som kjent drivarmen. Det er mulig å legge den under platene i aktre stuerom, men må finne en måte å få til dette med feste til rorstammen.

 

Pakningen til til rorstammen tror jeg ikke det er så vanskelig å skifte. Roret må av, men det er ikke mer jobbe en at en klarer det fint. Jeg betalte ca 2000 kr for å få det gjort i vinter.. Da monterte de en hylse som brukes til propellakslingen, den er helt tett.

 

 

Lekkasjen langs røstjernene er kjent.Det er bare å bruke nok sikaflex en gang i året, så er det stort sett tett. Jeg har en søppelsekk teipet over røstjernene under putene, slik at det lille vannet som kommer inn ikke skal ta putene.

Problemet er at røstjernene går gjennom dekket på skrå, altså er det litt mer utfordrende å tette, men det er mulig.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Popeye:

Tanken var å lage en rorkvadrant / arm på rorstammen for autopilot. Men jeg vet ikke om det er praktisk mulig..? Kanskje det går an å bruke kraftige rørklammer rundt rorstammen, slik at det er lett avtagbart? Trodde kanskje rorhylsen(?) gikk så høyt at dette isåfall måtte monteres øverst i stuerommet?

Lekkasje ved Røstjernene? Er dette et vanlig problem på Comfortina? Mulig å forbedre?

 

Som SuperGnisten er inne på så går røstjernene på skrå, men det er ikke noe problem å holde det tett ved å sørge for sikaflex under plata som ligger mot dekket der røstjernene går gjennom skroget. Grunnen til at vår lakk litt var nettopp at vi var litt slappe fordi båten var ren regattabåt i noen år, så våte puter var ikke så nøye. I retrospekt en ganske tåpelig holdning...

 

Når det gjelder å feste en drivarm til rorstammen så bør det la seg gjøre, men det er mulig du må lage noe spesielt for din båt i stedet for å kjøpe hyllevare. Jeg ville sett på muligheten til å lage et par "styrehakk" i selve rorstammen med tilsvarende forhøyninger i drivarmen, så du ikke bare baserer deg på friksjonen mellom rorstamme og drivarm for å hindre at drivarmen sklir på rorstammen. Noe ala dette (disclaimer: Jeg er ingen artist/tegner):

 

bilde

 

Selve kraven rundt rorstammen er delt i to (typisk langs forlengelsen av den svarte linjen som viser rorstammen), og de to delene kan f.eks. skrus sammen hvis man gjenger opp hull gjennom de to delene. Alternativt bruker du slangeklemmer eller tilsvarende, men da ville jeg sjekket ofte og grundig at ikke noe slipper...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har tettet med gaffateip foreløpig rundt et røstjern, men tar nok av platen og sikaflexer etter neste (første) vinteropplag.

Ellers så har jeg også lyst på anker fremme, men regner med at jeg holder meg til rullen bak som jeg fester fremme om jeg ligger på svai. Det er mye strømsaker som må på plass under dekk også for å få en ankervinsj fremme.

 

Jeg kommer nok til å slite med pilot på rorkult, selv om det høres interessant ut å gjemme hele stasen under dekk. Det blir dog mye større press på en pilot under dekk dog, da svingarmradius blir mye mindre. Et alternativ kan være å ha en slags dobbeltleddet rorkult, der øverste og lengste delen kan vippes opp, mens selve piloten er festet til en mindre svingarm som ligger igjen når øverste vippes opp? Da slipper man å krype inn i stuerommet bak for å koble av også.

 

 

Ellers ser jeg dette blir mer og mer en Comfortina diskusjon... og det er jo kjekt :-) Har du egentlig bestemt deg? Jeg fikk mye den samme følselsen da jeg så på båter, og syntest den hadde det beste kompromisset med plass inne og ute + akterlugar med dør. Akterlugar med dør finner jeg ikke i andre båter i samme størrelse/prisklasse.

 

Det er også mange fine eksemplarer til salgs nå - og prisene har falt jevnt og trutt utover våren ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er mulig å montere en skikkelig autopilot på Comfortina 32? Fantaserer om at det kanskje kan være mulig å montere enn opp-ned i stuerommet bak? Festet i dekket? Evnt festet i fremskottet av stuerommet bak? Slik at drivenheten står tørt og fint, og man kan slå opp rørkulten når den er i bruk?

 

Det går, men litt lenger nede på rorakslingen. Der finner du et spor til kile.Årsaken til det er at båten kunne leveres med rattstyring som opsjon. svjv er det kun 6-7 stykker av totalt 900 bygget som ble levert med det.

 

Roret tar du av ved opptak mens båten henger i stroppene. Ta av rorkulten først, og så skrur du ut boltene til det nedre rorlageret. Det er ingen muttere på innsiden. Det ligger ei syrefast plate med gjenger innlaminert i skroget. Tetningene er standard simerringer som du kjøper i jernvareforretning. De skal ha syrefast fjær. De to nederste skal monteres med fjæra opp, og den øverste med fjæra ned.

 

Hylla til gassflaska sitter i forkant av ankerbrønnen. Grunnen til at den sitter der er at det rommet er drenert nederst slik at en eventuell gasslekkasje renner ut der og ikke inn i båten. Lekkasjevarsleren sitter vanligvis inne i skapet i forkant av forpiggen på styrbord side.

Den hylla er en av to steder i båten man finner innlaminert treverk. Det andre er ramma under dørken i akterplikten. De er vanligvis pillråttne.Ellers er båten trefri, noe som gjør at den varer svært lenge.

 

Ta av dekslene over røstjerna og gjør alt godt rent. Legg ei god larve Sikaflex 291 rundt stålet, og skru det sammen igjen. Nok en finurlig Comfortina detalj. De røstjerna er syrefaste helt ned til kjølen.

Link to post
Share on other sites

Alle sammen:

Tusen takk for gode svar angående røstjern og feste av styrearm til autopilot.

 

SuperGnisten:

Tro om det er trygt å ha gssflasken i et av stuerommene bak? Disse rommene er vel ikke tette inn til innredningen. Gassflasker står vel "alltid" i helt utvendige rom?

 

Vestafor:

Ankervinsj forut: Er det veldig vanskelig å trekke kabler frem? Det er vel ulemper med innerliner.. Hva med oppunder dekk?

Autopilot:Et av mange poenger med en skikkelig autopilot er vel at man slipper å koble den av når den ikke er i bruk? De kobler seg vel automatisk fri når man slår de av? Skikkelige autopiloter er vel mye sterkere en rorkultpiloter også, og bergenet for kort arm og store krefter. Om det blir en ren elektrisk eller en elektrohydraulisk drivenhet er vel et spørsmål som vil dukke opp på et senere tidspunkt

Jeg er svært åpen for andre båttyper, men klarer liksom ikke å finne noen aktuelle alternativer (som er til salgs).

 

Mulligan:

Tusen takk for gode svar.

Tror du det er forsvarlig å flytt gassflasken til et annet sted i båten? Tror du eventuelt det er plass til både gassflaske og kjetting (og kanskje ankervinsj) i stureommet foran?

Disse to stedene du beskriver med innlaminert treverk er vel lurt å sjekke før kjøp. Skjønner den forut. Men hva mener du med " ramma under dørken i akterplikten", er det en ramme under gulvet i det bakerste stuerommet?

 

Igjen: Tusen takk for mange, raske og gode svar! :-)

Link to post
Share on other sites

Ankervinsj forut.

Trenger du det? Jeg har brukt ankeret forut to ganger. Det sitter der kun som en nødbrems dersom alt går til h-------. Jeg bruker genuavinsjen for å få det opp igjen. Dessuten er det vekt på et sted du ikke ønsker noen vekt. Når det gjelder kabler så er det lett i denne båten. Det er masse plass bak de skråstilte himlingene på hver side.

 

Gassflaske.

Du kan sette den der du vil, sålenge den står i et tett rom over vannlinja med drenering til friluft. Den havner vanligvis i kjettingkassa fordi det er tett og med drenering. Pluss at røret til gass er lagt der. Det er montert før båten er satt sammen. Etterpå får du det ikke i.

 

Autopilot. Du bør huske på at en rorkult pilot er mye enklere og mye billigere enn en fastmontert. Det finnes rorkultpiloter som er mer enn sterke nok til denne båten.

 

Treverk.

Hylla til gassflaska er ei innplasta tynn finerplate. Den i akterplikten er ei finerplate som er plasta fast på tvers bak rorakslingen. Den bærer dørken i akterplikten. Begge er fjernet og erstattet med plastkonstruksjoner i min båt.

Link to post
Share on other sites

..Jeg kommer nok til å slite med pilot på rorkult, selv om det høres interessant ut å gjemme hele stasen under dekk. Det blir dog mye større press på en pilot under dekk dog, da svingarmradius blir mye mindre. Et alternativ kan være å ha en slags dobbeltleddet rorkult, der øverste og lengste delen kan vippes opp, mens selve piloten er festet til en mindre svingarm som ligger igjen når øverste vippes opp? Da slipper man å krype inn i stuerommet bak for å koble av også...

*snip*

 

Akkurat denne løsningen har vi i en Linjett 32, og det fungerer helt utmerket!

 

Svinger rorkulten opp og ut av veien, og vrir ned syrefaste armen til AP (ca. 50cm. lang fra hukommelsen). Rorakslingen har en bolt på tvers øverst som både braketten til rorkult og autopilot er festet i.

Enden av 'AP-rorkulten' har en kulebolt som armen på AP settes ned på, skulle det skje noe, er det gjort på 0,3 sekunder å sneppe av autopiloten, og styre manuelt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...