Jump to content

Få salongbordet fint.

Gespen

Recommended Posts

Det ser ut som finer, og da skal du pusse svært forsiktig for å unngå og pusse gjennom det øverste laget. Gjør du det blir det aldri helt bra igjen. Tok jobben på mitt finerbord og det ble ikke helt bra. Hadde en ring etter en kopp tilsvarende den du har nederst i høyre hjørne. Der slipte jeg for hardt og det øverste laget ble borte. Dermed må jeg alltid ha en duk som dekker fadesen :sad:

Alternativt kan du lime på en tynn kunstfiberplate oppå eksisterende bordplate og liste rundt kantene for å skjule dette. "Dusjvegg" eller noe annet kan fungere. Det forutsetter at du finner en plate som matcher i farge/mønster, selvfølgelig, men en offwhite plate med diskrete spetter kan kanskje fungere...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Normalt er det 1-1,5 mm med finer. Det du bør gjøre her er å fjerne listene som er løs og de listene som går på tvers av finer'en. Om det er svartsopp så prøv gjerne å bleke teaken litt med sitronsyre eller annet middel. (For meg ser det ikke ut som det er svartsopp her). Puss laminatet men den stor kloss, slik at du unngår punkt pussing, det er ofte dfa du går igjennom. Husk at listene kan du pusse mye mer så her kan man godt pusse med bare hender. Det du skal tenke litt på er at du kanskje ikke skal forventa at bordet blir helt perfekt når det gjelder fargenyanser i teaken. Det er nettopp da det er lett å pusse for mye. Når du skal lime listene på plass vil jeg anbefale polurethan lim da dette ekspanderer (Nesten som fugeskum) og du er ikke avhengig av 100 % rette limflater.

Dette bordet klarer du å fikse!

Jeg hadde ett nesten "omvendt" problem: Med båten jeg kjøpte ifjor fulgte med ett nytt bord, med stramme linjer og skarpe kanter, stilmessig brudd med resten av interiøret. Jeg satte igang med 60-sandpapir og avrundett kanter, og finslipte så med 160. Lakkerte så med 2 strøk RESPECT. Ble meget bra! (Bildet ETTER mangler, men slik var det før:

890108_0.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Dersom en ikke klarer å fjerne all gammel lakk, blir det bare som så. Da gjelder varmeblåser og sikling til det er rent for gammel lakk. Er bordet av finer, sorry det er vanskelig. Da kan en evnt. bare slipe brutalt ned og finere bordet opp igjen, og så lakke det med ørten strøk. Ja, en kan gjøre det enklere som noen beskriver,men resultatet?

Har ingen erfaring med dette selv, men har sett at flere har anbefalt å lakke med 2-3 strøk først, og deretter slipe. Da har man mer å gå på før man går gjennom ytterste laget av fineren.

Det kan være verdt å teste dette. Samtidig kan du blande inn litt (ikke for mye på første strøket) mahognybeis i lakken, slik at du får jevnet ut fargeforskjellene. Første strøket bør være godt tynnet med white spirit slik at det trekker godt ned og under der det er sprukket.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Erfaringsmessig er det svært tynn finér i mange innredningsplater. Meranti er vel den værste jeg har vært borte i, der mener jeg det er 0,2mm finér. Da kan du nærmest bare dra pusseklossen fram, men ikke tilbake, før du er igjennom.

Selv pusset jeg opp interiøret i ei Polar-snekke, og her har du ca 0,5mm finér hvis jeg husker korrekt. Ikke akkurat tykk, men noe bedre.

Jeg sverger til varmluftspistol og en eller annen skrape-variant. Selv synes jeg det er enkelt å jobbe med et halvskarpt stemjern, men sikling etc er sikkert også greit. Når all lakk var fjernet, pusset jeg forsiktig med 240-400 papir. Deretter mahognybeis i et par strøk slik at jeg fikk fargen jeg ønsket. Deretter lakkering med Epifanes blank lakk. Første to strøkene tynnet med 50% balsamterpentin (Biltema), neste tre strøkene med 25%, og de siste tre strøkene mer eller mindre ufortynnet. Pusset lett med papir og rengjort med "klibbduk" mellom strøkene(ikke de to første). Brukte kost samt skumfordriver fra Maritime (West Systems)

Ble bra nok for meg...

Utgangspunktet...

img_5680.jpg

Midt i beiseprosessen...

Husk at Mahogny blir gul etterhvert, så man skal gjerne beise den noe mørkere enn man vil ha den. I løpet av et par sesonger vil den bli lysere. Etterhvert holder man ønsket farge ved å blande inn mahogny-beis i lakken.

img_5748.jpg

Tada....

img_6457.jpg

img_6471.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...