Jump to content

Pusse opp nedgangsluke på seilbåt

P. K.

Recommended Posts

Expressen har en sliten luke bestående av to finerbrett og en karm samt en skyveluke i plexi øverst. Det ser slitent og trist ut, og trenger en oppussing i vår. Luken med ødelagt finer er vel ikke lett å fin.

Noen forslag til forbedring? Er tilsvarende materiale lett å få tak i?

Jeg har også lurt på å få kuttet tilsvarende luker i plexi. Det vil gi utsyn fra salongen og kanskje et litt "hi tech" utseende i cockpiten? Låsen skal jeg nok uansett klare å flytte.

bilde-12.jpg

• 1 måned senere...

Hvordan har det gått med oppussingen av luken?

Ser de selger SAN (Presset styren-akrylnitril) på bilema. Har såvidt testet det til noen andre formål, men er det noen som har erfaringer med hvordan dette plastglasset tåler UV-sråler og hvor ripesikkert er det? Det kan jo eventuelt sotes og klarlakkes slik som bilglass.

Redigert av Copernicus (see edit history)

fort tiden båtløs seiler

Det er helt vanlig å ha Pleksiglass som luke. Det er std på min gamle svenske dame og veldig mange andre båter. Både nye og gamle.

Vinterstid har jeg et ullteppe hengende over luken for å isolere på de kaldeste dagene/nettene og om jeg ikke er tekkelig kledd og har hekken inn mot brygga.

Skjær eller bor hull i luken, så får du ventilasjon i tilegg. Pleksiglass kan man få i sotet versjon også og det er vel det mest vanlige. Da slipper det litt lys inn i "kjelleren" (som motorbåtfolket kaller det) og hindrer innsyn det meste av døgnet sommerstid.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

I min båt har jeg pleksi, men var plaget med innsyn. Fikk tak i "frostet" selvklebende film på Jula, overraskende lett å legge på. I alle fall i forhold til vanlig sotefilm til biler, der er det vanskligere å få lagt filmen på uten skjemmende luftbobler. Passet på å kutte filmen til slik at den kommer 2-3mm på inniden av karmene, så unngås slitasje og avflassing av film. Har hatt filmen på siden i sommer og bruker luka flere ganger daglig, filmen ser fremdeles ut som ny og fungerer bra til formålet. Dagslys inn, men ikke innsyn på kveldstid :thumbsup:

På båten min er det en todelt luke som trees ned i ett spor. På sommeren brukes bare den nederste på natta, og jeg stuer bort den andre. På høsten,vinteren og våren brukes begge, og jeg synes det er upraktisk. Nå lager jeg vanlige dører, og bygger om åpningen endel. Har sett bilder av dette før, og det tiltaler meg. Skal prøve å lage noen bilder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...