P. K. Startet 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2013 Expressen har en sliten luke bestående av to finerbrett og en karm samt en skyveluke i plexi øverst. Det ser slitent og trist ut, og trenger en oppussing i vår. Luken med ødelagt finer er vel ikke lett å fin. Noen forslag til forbedring? Er tilsvarende materiale lett å få tak i? Jeg har også lurt på å få kuttet tilsvarende luker i plexi. Det vil gi utsyn fra salongen og kanskje et litt "hi tech" utseende i cockpiten? Låsen skal jeg nok uansett klare å flytte. Sitér dette innlegget Link to post
Seewolf Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Har tenkt tanken med plexi og men siden køyene er i salongen så får jeg da jo ennå mer lys inn... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Bytt evt kun en av de to platene med plexiglass, eller fell inn en stripe plexiglass i en av bordene. Merk at det er lett å se inn i båten på kveldstid hvis du bytter fra tre til plexi og bruker lys nede i båten. Da bør du vurdere en gardin foran døra... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Copernicus Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Hvordan har det gått med oppussingen av luken? Ser de selger SAN (Presset styren-akrylnitril) på bilema. Har såvidt testet det til noen andre formål, men er det noen som har erfaringer med hvordan dette plastglasset tåler UV-sråler og hvor ripesikkert er det? Det kan jo eventuelt sotes og klarlakkes slik som bilglass. Redigert 15.Februar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
RSL Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Det er helt vanlig å ha Pleksiglass som luke. Det er std på min gamle svenske dame og veldig mange andre båter. Både nye og gamle. Vinterstid har jeg et ullteppe hengende over luken for å isolere på de kaldeste dagene/nettene og om jeg ikke er tekkelig kledd og har hekken inn mot brygga. Skjær eller bor hull i luken, så får du ventilasjon i tilegg. Pleksiglass kan man få i sotet versjon også og det er vel det mest vanlige. Da slipper det litt lys inn i "kjelleren" (som motorbåtfolket kaller det) og hindrer innsyn det meste av døgnet sommerstid. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hakkannen Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 I min båt har jeg pleksi, men var plaget med innsyn. Fikk tak i "frostet" selvklebende film på Jula, overraskende lett å legge på. I alle fall i forhold til vanlig sotefilm til biler, der er det vanskligere å få lagt filmen på uten skjemmende luftbobler. Passet på å kutte filmen til slik at den kommer 2-3mm på inniden av karmene, så unngås slitasje og avflassing av film. Har hatt filmen på siden i sommer og bruker luka flere ganger daglig, filmen ser fremdeles ut som ny og fungerer bra til formålet. Dagslys inn, men ikke innsyn på kveldstid Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 På båten min er det en todelt luke som trees ned i ett spor. På sommeren brukes bare den nederste på natta, og jeg stuer bort den andre. På høsten,vinteren og våren brukes begge, og jeg synes det er upraktisk. Nå lager jeg vanlige dører, og bygger om åpningen endel. Har sett bilder av dette før, og det tiltaler meg. Skal prøve å lage noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.