Jump to content

Egne båtsko?

Astor

Bruker du spesielle sko som kun er egnet til båtbruk?  

205 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Sitter å leser et VI menn båtekstra fra 1991 hvor en artikkel forteller meg at det finnes og kjøpes egne sko beregnet for båtbruk.

Docksiders heter dette skoparet som de skriver om og det koster flesk.

Er det vanlig at båtfolk kjøper egne sko til seg selv og familien og bruker dem kun til båtbruk?

Er dette snobberi eller en fornuftig invistering?

Selv har jeg aldri hatt egne båtsko. Bruker joggesko eller sandaler, alt ettet årstid og føreforhold.

Leser også i samme blad at det finnes 12 volts skotørkere å¨få kjøpt. I alle fall i England.

Skulle like å høre hva andre har av meninger her.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sitter å leser et VI menn båtekstra fra 1991 hvor en artikkel forteller meg at det finnes og kjøpes egne sko beregnet for båtbruk.

Er det vanlig at båtfolk kjøper egne sko til seg selv og familien og bruker dem kun til båtbruk?

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje jeg da skulle leite opp det gamle Docksides paret mitt fra 80-tallet? :lol:

Nei, hos oss er det kun minsteskipperen på 6 som har egne "båtsko". Og ikke Docksides, men tynne, lette, myke sko med god såle. Dette etter å ha glidd stygt på dollbordet for et par år tilbake.

Poenget med egne båtsko er kanskje ikke så dumt, glisikker såle er vel ikke det dummeste, men her høres :wink: det ut til at merke og pris er viktigere enn evnt. sikkerhetsfaktor.

Jeg svarte ja i den forstand at jeg har et par eller to som jeg alltid bruker i båten. Det er joggiser av bra kvalitet MED HVIT SÅLE. Jeg bytter ikke om jeg skal i land, og i ferien feks. bruker jeg de i alle 4 ukene.

Hvit såle er selvfølgelig at da unngår man merker på dekk og langs gangveier. Kona har det samme, og venner som inviteres ombord får beskjed om regelen.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Docksides er en meget bra båtsko, sannsynligvis den beste.

Topsiders er også bra.

Gir godt feste på skrått og vått dekk.

Og ser de for ille ut, tåler de vask i vaskemaskin.

Bruker alltid båtsko av et eller annet merke.

Nå for tiden går det i Dubarry.

Viktig sikkerhetsdetalj og alldeles ikke snobberi.

Store Norske Kullseilingskompani.

Ja jeg bruker sko som ikke setter svarte merker, jeg har faktisk sendt fruen hjem etter sko som ikke lager merker. Men, jeg må jo si at det må jo gå an å få besøk i båten uten at vedkommende må reise hjem etter nye sko eller forlange at vedkommende tar av seg på beina. Svarte merker kan vaskes/pusses av.

Jeg drar til og med noen fisker om bord også jeg, her blir det mye blod søl. Det tåles, men jeg vasker grundig etter hver tur.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det er et par poenger med egne båtsko, bl.a. sklisikker såle som ikke setter svarte striper(!) Og gjerne såler som ikke drar med seg alt for mye rusk og rask fra land. Det er utrolig hvor fort det samler seg bøss på et båtteppe. Men merkesko til tusevis av kronasjer? Det er da vel mer fristende ting å kjøpe til fartøyet!!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei!

Jeg har alltid hatt egne båtsko. De beste koster vel fort 1500 - 2000, men da kan du nok også ha dem i 10 - 20 år. Synes ikke dette er snobberi men heller en sikkerhetsdetalj. Meget godt feste på glatte båtdekk samt at de sitter helt utrolig på svaberg. Jeg tror en del fall i sjøen når man skal hoppe i land kunne vært unngått med skikkelige sko. Sålene er jo også konstruert slik at det er lite som fester seg under for deretter å ripe opp dekket eller forsøpple inni båten.

Kjøper hvert år et par canvas-sko (typisk på tilbud, å gjerne på lager :lol: ) med lys sole som jeg prioriterer til båtbruk. De er lett, tørker veldig fort, er sklisikker og kan også brukes når en skal i vannet ved en steinete strand.

Men det vil si at jeg IKKE bytter når jeg går om/fra bord og det er derfor at jeg svarte 'nei'.

( I tillegg har jeg gummistøvler ombord som bare brukes der og ikke på land.)

Redigert av Andreas (see edit history)

Er dette god sjømanskap da?  :nono:  :wink: Kanskje du sitter også i en ørelappstol når du styrer?  :lol:

Om det er godt sjømannsskap er et åpent spørsmål, men toflene har to gode sider: sålene er oljebestandige, noe som er en stor fordel i maskinrommet der vanlige gummisåler har en tendens til å gå i oppløsning. Det andre er at toflene er av kategori "vernesko" og derfor både sklisikre og solide.

Når det gjelder ørelappstol i styrehuset så kan jeg garantere at det ikke er tilfelle! Kall meg gjerne gammeldags, men jeg er av den sorten som står oppreist når jeg styrer; og jeg må innrømme at jeg har hatt fordel av det - man våkner nemlig brått når man faller sammen over knaggene på rattet :wink:

mvh

Poseidon

(Som nå går ombord for å nyte en fin ettermiddag på sjøen!)

Med vennlig hilsen POSEIDON

For noe tull og tøys! Hvite såler for å unngå merker på dekk? Hørt om såpe og vann? Kanskje jeg skulle tatt hvite frottesokker på labbene til skipshunden før han fikk komme ombord? Nei, i Trudelutt tråkker vi ombord med det som måtte være på beina når vi kommer fra land. Og sitteplassen i uterommet er et utmerket sted å bruke som trapp! Men fuktig klut ligger alltid klar. Og blir det for mye gjørme på dekk etter skipshundens 4 møkkede labber, er det bare å trekke frem slangen for sjøvannspyling. Vel ombord er mitt vanlige fottøy tøfler! Og de er de tøflene som ikke er pene nok til å ha hjemme. Tøffelhelten får nemlig vanligvis et par i året av rederinnen. Og jeg tar gjerne en tur på bryggen med dem på når det er tørre brygger.

"Snobben"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg svarte ja. Ikke fordi jeg har sko som bare brukes til båt, men jeg bruker ikke "hva som helst ombord". Jeg kjøper Docksides når jeg kommer over slike på tilbud. Har derfor gjerne 2-3 "generasjoner" liggende, de gamleste brukes gjerne til det meste, også utevendig veldikehold av hus og hage. De nyeste kan fint også brukes som "pensko" når man skal kle seg sommerlig men ordentlig. Dette er altså mine "båtsko" men de brukes til alt annet også om sommeren.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Vi var på båtmessen i Bergen og kikket litt på ny motor, i en diskusjon i etterkant bet jeg meg merke i en kommntar:

Er det virkelig kommet så langt nå at hvis man ikke har en Vp eller Yanmar motor i båten, så får du betydelig mindre for den?

Eller er det noen som har tatt munnen for full?

Har ikke egne båtsko, og forerekker i størst mulig grad å gå barbeint i båten hvis det ikke er for kaldt. Tar på meg sko når jeg skal fortøye. Forsøker å unngå sko som setter sorte merker.

Egne båtsko har jeg ikke... Men som ihuga bruker av sportsandaler i den tørre årstiden trenger jeg ikke det, kjøper slike av god kvalitet. De sitter som støpt på båt og svaberg (Svaberg på Mjøsa ???)

Svarte soler har de også men setter ikke merker, små "spor" under gjør at lite møkk dras om bord... Er forøvrig tilhenger av å være barbeint når temperaturen tilater det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Er dette snobberi eller en fornuftig invistering?

Selv har jeg aldri hatt egne båtsko. Bruker joggesko eller sandaler, alt ettet årstid og føreforhold.

Leser også i samme blad at det finnes 12 volts skotørkere å¨få kjøpt. I alle fall i England.

Skulle like å høre hva andre har av meninger her.

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert bare noen som skal "sko" seg!!!

Denne ekstra utgiften kan vi vel være foruten?

Tar heller på meg polvottene og polskoene og går meg en tur på polet!

:lol:

Skjønna ikke hvor jeg tar det ifra........

Er vel svært brukeravhengig.

Selv kunne jeg ikke drømme om å gå frem på et fordekk som er vått og skrått og i tillegg i mye bevegelse uten å være skikkelig skodd, les Docksides, Topsiders, Dubarry e.l.

Jeg er aktiv motstander av å ramle på r--- .

Er det skikkelig drittvær bruker jeg også harness.

Ved sløkk innaskjærsseilas går jeg barbeint.

Og det blir stort sett til at jeg går i slike sko fra snøen går, til den legger seg igjen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...