Jump to content

Tegn på at Pakkboks burde byttes i seilbåt


audunfr

Recommended Posts

Hei alle sammen..

 

Jeg er ganske ny med båt, men har brukt mye av tiden min her på denne siden (lest, ikke deltatt).

 

Nå som våren nærmer seg sitter jeg å lurer på bytte av pakkboks, hylserør etc på min båt.

Alderen på dette er jeg litt i tvil om, men antar det kanskje er originalt, altså 1982 (31år).

Det er ikke noe lekasje eller synlig drypping under bruk og akselen går veldig lett og fint om jeg roterer den for hånd.

 

Hva er det jeg må se etter uten å ta den i fra hverandre for og finne statusen og evt om noe må byttes?

Om det hjelper så legger jeg ved et bilde (dårlig kvalitet). Har hatt båten i 1 år og det er en Maxi 95 med Vetus M3.09. Kvitering for motor og aksel lå sammen fra 2001, men det ble da ikke byttet noe pakkboks.

 

Tusen takk for all hjelp.

 

Mvh Audun

2013-01-05_13.10.23.jpg

 

Redigert av audunfr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra bilde dette her! Pakkboksen ser ut til å være av bra kvalitet, oljesmurt med zimmeringer. Ingen grunn til å bytte en slik pakkboks før den begynner å lekke. Enten lekker tetningsoljen ut i sjøen, eller så lekker den inn i båten. Hvis nivået i beholderen er tilnærmet stabilt, så er det et godt tegn på at den er tett.

Link to post
Share on other sites

Oi, takker for kjappe svar..

 

Den beholderen til oljen røk så det var olje utover halve gulvet og nedi kjølsvinne.

Klarte ikke å gjøre skikkelig rent før vinteren satt inn så det er frossent nedi da gulvet ble prioritert :-).

 

Til våren så blir det full rengjøring med vann, zalo og muligens noe kjølsvinnvask som jeg så maritim hadde, men Zalo er vel like greit.

Det var siden denne beholderen røk at jeg lurte på om hele pakkboksen burde byttes eller om jeg bare skal investere i beholder.

Jeg tenker uansett at sålenge det er tett så er det ingen fordel at jeg demonterer noe :-).

 

Siden dere mener at pakkboksen ser grei ut og jeg også føler den er tipp topp med unntak av oljeboksen kjøper jeg nok heller ny beholder.

Så på maritim at de hadde denne: http://www.maritim.no/motor-styring/propell-og-akselutstyr/hylseror-lager-pakkboks/oljebeholder-m-slange-for-pakkboks, men her går det en oljeslange og en lufteslange ned til et ledd av en form. Jeg har bare en ledning med olje som går innpå.

 

Er denne beregnet til noen andre type pakkbokser?

 

Takk.

Redigert av audunfr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål, audunfr! Kjøpte seilbåt med strak aksel og pakkboks selv i fjor. Vanskelig å få gode svar på om og når slike bør byttes. Vår gummihylse er gammel, men lekker ikke. Kommer den plutselig til å sprekke eller vil den bare gradvis lekke mer og mer som et tegn på at den må byttes? Tja...

Link to post
Share on other sites

If it works, dont fix it.

 

Det er normalt at oljestanden synker litt i løpet av sesongen i en slik oljebeholder, men synker det veldig fort, er det en av Zimringene som ikke lengre holder tett og du må bytte ved neste løft av båten.

Øker nivået i beholderen, så blir oljen gulaktig og det er da lekkasje utenifra og inn. Da er det den helt aktre Zimringen som er utett.

Det er tre Zimringer på en slik. 2 i aktre del og en foran, Den fremste og den midtre skal holde oljen inne i boksen, mens den helt aktre skal holde vann ute fra boksen.

 

Det ser ut som du har samme pakkboks som jeg hadde i snekka og jeg klarte også å søle en del olje før jeg tok dette bildet ser jeg hehe..

 

pakkboks_4web.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar..

 

Tror jeg kjører litt på den linjen "If you touch it, you gonna break it".

Jeg er litt i tvil om det går mye olje siden det har vært lekk på boksen og det er det som gjør meg usikker.

De første månedene jeg hadde båten så brukte den kanskje (Veldig grovt talt) 1/10 del av oljen.

Det er ved ca 80-100 timers bruk og jeg anser ikke det som mye selv om det kanskje er litt mer enn 1/10 del. :-).

 

Jeg kjøper ny beholder og ser hvordan oljenivået går denne sesongen.

 

Takk for hjelpen og ønsker dere alle en forhåpentligvis pen og flott sommer på sjøen!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei audunfr! Jeg har samme som deg, en slange som jeg fyller olje i gjennom en selvmekket trakt som er teipet fast til veggen i lasterommet. Litt uprofesjonelt, kan man si...

 

Jeg er på jakt etter oljebeholder til dette, men finner bare den til Sleipner på Maritim med to slanger som de nevner. Hvor fant du riktig oljebeholder?

Link to post
Share on other sites

Hei Goodwill..

 

Jeg fikk tak i en ny oljebeholder på Maritronic & Kristiansand Båtservice AS som har funket veldig fint.

De er Univa forhandlere så de har nok ett utsalg rett ved deg en plass. Husker dessverre ikke navn eller noe varenummer, men om du trenger så gi beskjed så skal jeg ta ett bilde neste gang jeg er i båten.

 

Mvh Audun

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...