Eureka Startet 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2013 (redigert) Enkelt spørsmål: Hvilken vajert skal man velge? Denne: http://seasea.no/Segling/Riggdetaljer/VAJERT_4-6MM_M%c3%84TARE til ca 400 kr eller denne: http://www.benns.se/wirespanningsmatare-pt-2-p-735.aspx til ca 1500 kr eller gjør den billigste nytta like godt som den dyreste. -ja, jeg vet man kan måle spenningen med tommestokk,tape og skyvelære, men nå har jeg lyst til å gjøre det enkelt. og for motorbåtfolket, så kan det opplyses om at dette er for å måle forspenningen, strammingen, av vanta på en seilbåt. -og vant er de wiregreiene som holder masta på plass. :) Redigert 15.Januar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Er det ingen som har erfaring med vajert? - har en bestilling inne hos seasea på en del utstyr, men lurte på å legge en slik inn i forsendelsen. De har kun den rimeligste. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg har vajert. Brukes flittig. Ikke verdens mest nøyaktige måleinstrument, men bra nok. Pass på at den er stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg har også vajert sin. Fungerer bra den. Pass på at den dekker dine wire dimensjoner. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sjøtunga Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg har den fra Loos (PT2M) og den fungerer veldig bra for meg. Du kan spare en del kroner om du kjøper den fra UK, f eks via eBay. Det er tre modeller som dekker forskjellige wiredimensjoner. PT2M dekker 4, 5 og 6mm. Være også obs på at modellene med typebetgnelser uten M til slutt er beregnet på wire i tommedimensjoner og skalaene reflekterer også dette... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Erik Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg har noe ala den første i linken din. Jeg måtte ha 2, da det er ulik dim på de ulike stag ombord. Det er overlappende diameter skala på de jeg har , den med høyest skala sine laveste diametere er de samme som de høyeste dimensjonene på den andre. Måler jeg samme stag i begge vajerter får jeg ulikt utslag, så kjempe nøyaktige er de ikke. Men de er nøyaktige nok til mitt tur bruk. og bruker du samme vajert på hver side så er de noenlunde like stramme ihvertfall. Pass på å sikte langs maste sporet underveis så du ikke vår bøy på masta, men at den holder seg rank og fin, det gjorde ikke jeg på første forsøk, og seilte plutselig betydelig bedre på ene halsen enn den andre, samt at skuta dro litt mot ene siden, og det ble vanskelig å holde ren kurs, Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 takk for innspillene. jeg får ta en vurdering i løpet av kvelden. Følger det med tabeller og veiledning, eller er tabellene noe jeg må få fra masteprodusenten? -ikke sikkert det er så lett når mast og rigg er 30 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Tabellene følger med. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg har den fra Loos (PT2M) og den fungerer veldig bra for meg. Du kan spare en del kroner om du kjøper den fra UK, f eks via eBay.Det er tre modeller som dekker forskjellige wiredimensjoner. PT2M dekker 4, 5 og 6mm. Være også obs på at modellene med typebetgnelser uten M til slutt er beregnet på wire i tommedimensjoner og skalaene reflekterer også dette... OBS: Loos PT2M er beregnet for 5, 6 og 7mm wire: Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Sjøtunga Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 OBS: Loos PT2M er beregnet for 5, 6 og 7mm wire: Ooops... det der tok jeg fra husken, og den skal man som kjent ikke stole på i min alder... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lucky Silver Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 http://nf.broach.se/var-nf/instruktionsboecker/2005-vajert-bruksanvisning-4-6-mm.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Og her er bruksanvisning for Loos Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Enzo Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Jeg har en Loos av den som nok er større og dekker vel 7-10 eller 12mm og har brukt den endel, veldig enkel å bruke. Tror jeg betalte 1500.- for den om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.