Jump to content

valg av vajert, anbefalinger. (måler spenning i rigg 'vaier')

Eureka

Recommended Posts

Enkelt spørsmål:

Hvilken vajert skal man velge?

Denne:

http://seasea.no/Segling/Riggdetaljer/VAJERT_4-6MM_M%c3%84TARE

til ca 400 kr

eller denne:

http://www.benns.se/wirespanningsmatare-pt-2-p-735.aspx

til ca 1500 kr

eller gjør den billigste nytta like godt som den dyreste.

-ja, jeg vet man kan måle spenningen med tommestokk,tape og skyvelære, men nå har jeg lyst til å gjøre det enkelt.

og for motorbåtfolket, så kan det opplyses om at dette er for å måle forspenningen, strammingen, av vanta på en seilbåt. -og vant er de wiregreiene som holder masta på plass. :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg har den fra Loos (PT2M) og den fungerer veldig bra for meg. Du kan spare en del kroner om du kjøper den fra UK, f eks via eBay.

Det er tre modeller som dekker forskjellige wiredimensjoner. PT2M dekker 4, 5 og 6mm. Være også obs på at modellene med typebetgnelser uten M til slutt er beregnet på wire i tommedimensjoner og skalaene reflekterer også dette...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg har noe ala den første i linken din.

Jeg måtte ha 2, da det er ulik dim på de ulike stag ombord.

Det er overlappende diameter skala på de jeg har , den med høyest skala sine laveste diametere er de samme som de høyeste dimensjonene på den andre.

Måler jeg samme stag i begge vajerter får jeg ulikt utslag, så kjempe nøyaktige er de ikke.

Men de er nøyaktige nok til mitt tur bruk. og bruker du samme vajert på hver side så er de noenlunde like stramme ihvertfall.

Pass på å sikte langs maste sporet underveis så du ikke vår bøy på masta, men at den holder seg rank og fin, det gjorde ikke jeg på første forsøk, og seilte plutselig betydelig bedre på ene halsen enn den andre, samt at skuta dro litt mot ene siden, og det ble vanskelig å holde ren kurs,

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg har den fra Loos (PT2M) og den fungerer veldig bra for meg. Du kan spare en del kroner om du kjøper den fra UK, f eks via eBay.

Det er tre modeller som dekker forskjellige wiredimensjoner. PT2M dekker 4, 5 og 6mm. Være også obs på at modellene med typebetgnelser uten M til slutt er beregnet på wire i tommedimensjoner og skalaene reflekterer også dette...

OBS: Loos PT2M er beregnet for 5, 6 og 7mm wire:

1368482.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...