Jump to content

Erfaringer med Maritim AGM batterier?

Sanztra

Recommended Posts

Hei, jeg må bytte forbruksbatterier på båten, og vurderer å gå for AGM, ser at Maritim sine er gode på pris, har noen erfaringer med disse?

Et alternativ er jo Sønnak, men de koster jo betraktelig mye mer og siden jeg må fikse ganske mye annet også for at skuta skal bli klar til bruk så ønsker jeg å holde et lavt budsjett.

Kan vel nevne at jeg er helt ny med båt, kjøpte en Saga 27 '87 modell i fjor høst som har behov for en del oppgraderinger og ønsker å gi båtlivet en sjanse et par år for å se om det passer for oss, uten å svi av for mye kronasjer ;-)

//Sondre

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Gratulerer med ny båt.

Har selv AGM batterier og fornøyd med det, bare pass på at du har en lader som kan håndtere AGM

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei og takk for info, har blitt anbefalt Sønnak Exide dual AGM 100ah, ligger på 3700,- + mva stk.

og da blir jo forskjellen på Maritim sine 120ah AGM til snaut 1700,- inkl mva stk veldig stor.

5 100,- Maritim (3x)

13 875,- Sønnak (3x, mulig jeg kan få litt rabatt på Sønnak, men det blir ikke voldsomt mye...)

Kan den forskjellen forsvares eller er det like greit å heller bytte litt oftere, da jeg regner med at Sønnak har lengre levetid?

Eller er det andre produsenter/leverandører som anbefales?

Behovet er ca 300ah.

PS! Jeg er ingen strømekspert, men trenger strøm til å kunne ligge uten strømtilgang en helg med kjøleskap, lys, radio, lading av mobiltel og tablet, vannpumpe og dieselvarmer etc.

Redigert av Sanztra (see edit history)

Jeg er nok heller ingen strømekspert, men jeg byttet ut mine batterier i fjor. Jeg handlet "Fuli-batterier" hos: http://www.alternativenergi.no/shop/. Dette er også AGM-batterier.

I min båt var det plassen til batteriene som begrenset størrelsen. Hos Alternativ Energi fant jeg noen som utnyttet all plass og som gjorde at jeg fikk økt batterikapasiteten ganske bra. Jeg gikk for tre stk på 135 Ah v/10h - tilsvarende 137,4 Ah v/20h

Fikk Viknesen levert med 6 Sønnak AGM 90AH. 4 til forbruk og 2 til start. Etter 2 år var forbruksbatteriene helt ødelagt. Fikk 4 x 100 AH Sønnak Dual batterier på denne tiden i fjor, reklamasjon. Fungerte helt topp gjennom våren frem til mai, da var de ødelagt.

De fire første var startbatterier, skulle aldri vært levert som forbruksbatterier. Dual batteriene skulle vært ok, muligens en fabrikasjonsfeil?

Strømannlegget i Viknesen er helt på topp. 2 x 80AH dynamoer, ekstern temperaturkompensert laderegulator og en 30 AH Ladac lader. Jeg har også en Nasa batterimonitor for å overvåke batteribanken med lading og forbruk.

Nå har jeg 4 x 120AH Sønnak GEL batterier til forbruk. Disse er utrolig bra.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Her får du sikkert ulike svar, gps, men jeg mener AGM bør ha 14,7 på polene.

Dette er verdt å dobbeltsjekke. Jeg mener at jeg har sett AGM-batterier der maksimalspenningen har vært 14.5V, muligens 14.4V til og med, og der produsenten har oppgitt at batterikapasiteten svekkes fra første minutt ved overspenning. Hvis jeg skulle brukt masse penger på nye AGM-batterier ville jeg kjøpt batterier der produsenten har spesifisert disse parameterne. I tillegg er ville jeg brukt en lader som var helt klart spesifisert på tilsvarende parametre. Det at laderen har en AGM-instilling er i verste fall ikke bra nok.

Øivind

• 2 år senere...

Hei,

Jeg hører at Maritim står med sine lovnader på garanti.

Det er jo betryggende. Da det vanligvis er en fordel å kjøpe batterier fra fullblods batteriforhandlere, som kan dette 100%.

I fjor kjøpte jeg 3 stk. Maritim 120A batteri, 1 for start og 2 for forbruk. (hadde før syrebatterier)

Forbruksbatteriene har dårlig futt, ved 30% belastning så synker spenningen til 11.97 volt.

Batteriene har en spec. på  240Ah i 10 timer med 100%. Man skal aldri lade ut batteriene mer en kanskje 50%. Regnestykket skulle allikevel tilsi at jeg hadde 192Ah igjen. Men saken er at batteriene var tomme etter 68Ah av totalt 240Ah = 30% forbruk.

Har sannsynligvis vært uheldig og får vel bytte dem.

Startbatteriet som også er et Maritim 120A AGM, var heller ikke noe bra, kinnet litt tregere en med syrebatteriene. Som startbatteri skal det kunne gi 960A i 5s.

Er noen år siden jeg startet denne, men kan for de som har interesse av det informere om hva jeg endte opp med.

Batterikassen i Sagaen har begrenset plass og Maritim sine 120AH AGM ble for store til å få plass til 3, mens Ritar 120AH DeepCycle AGM fra Seatronics var akkurat små nik til å få plass til 3 stykker. Har et eget startbatteri på 55AH Exide AGM.

Erfaringen etter 2 sesonger og atarten på den 3. er at det er strøm nok til vårt forbruk for en helg fre. til søn netter uten at vi kommer under 50%  tar vi en natt til er vi nok på grensen til å bikke 50%, men ikke mer. Nå skal også disse batterien tåle å gå en god del under 50% også uten å ta skade, men jeg tester ikke det uten at jeg er nødt ;-)

Var ute torsdag til lørdag 16. mai og da kjørte vi i tillegg Eber'n MYE og hadde da etter 2 netter og snaut 3 dager en hvilespenning på 12,5V, kan ikke si annet enn at jeg er så langt meget fornøyd med 360AH fra Ritar DeepCycle AGM batteriene fra Seatronics. 

Lades på landstrøm (og selvfølgelig av dynamo ved kjøring) av Ladac 30A lader og er koblet til 1 til 2 uker i strekk når vi ikke bruker båten.

Elsi_160.jpg

Hei,

Jeg kjøpte de samme batteriene som deg hos Seatronic og har tilsvarende erfaring som deg. Litt dyrere en Maritim, et kjent varemerke. men samtidig vesentlig billigere en de beste. Tror nok disse vil gi en god batteriøkonomi. Så får man heller bytte litt før om det trengs. Generelt når det gjelder AGM så sjekk spec'en på batteriene vedrørende ladespenning, da dette kan variere. Hører at du skriver at du er svært fornøyd med 12,5 volt etter 3 døgn. Og dette er sikkert bra, men husk at de fleste AGM batteriene er stivere på å holde spenningen oppe tidlig I ladeforløpet en et standard bly/syre. Det betyr at et bly syre batterier på 12,5 Volt har flere ampertimer igjen enn et tilsvarende AGM batteri.

Og så et veldig godt råd til alle med alle slags batterier. Det er en kjent sak at batterier er en varetype med høy feilrate. Om man skal reklamere, så vil de fleste leverandørene etterspørre dokumentasjon på lading problmer osv. Den beste doumentasjonen du kan gi, er å foreta en utladningstest når du kjøper de, og så en gang I året. Men pass igjen på at utladningstesten er I henhold til det batterileverandøren anbefalinger.

Nå hørte jeg positive ting om Biltema sine men er det slik at det kan være en dårlig idé

Når det gjelder kapasitet og batterier så bør de forøvrig sammenliknes på like vilkår.

Jeg bemerker meg i dag at flere oppgir Ah gjerne ut i fra 100 timers utladning uten å gjøre et stort nummer ut av det.

Det i seg selv er greit nok da det gjerne er en langt mer reell belastning enn 10h, men det blir da kunstig større.

Redigert av Sjuren (see edit history)

Jeg er ingen avansert batteribruker, men da jeg kjøpte båten i oktober 2013 var det et AGM-batteri fra Biltema om bord på 70 Ah. Det har fungert uten problemer så langt, selv etter en forglemmelse der det ble helt utladet (glemte å slå av Webastoen...).

Nå brukes det kun til å starte motoren, driver lanterner og ankervinsj, Webastoen og lading av mobiler og pader via sigaretttenneruttaket, samt innimellom til et bærbart kjøleskap.

Jeg har en lader om bord, men har ikke brukt den så langt, batteriet har bare blitt ladet via dynamoen når jeg har kjørt rundt med båten.

Nå hørte jeg positive ting om Biltema sine men er det slik at det kan være en dårlig idé

Når det gjelder kapasitet og batterier så bør de forøvrig sammenliknes på like vilkår.

Jeg bemerker meg i dag at flere oppgir Ah gjerne ut i fra 100 timers utladning uten å gjøre et stort nummer ut av det.

Det i seg selv er greit nok da det gjerne er en langt mer reell belastning enn 10h, men det blir da kunstig større.

Ja Sjuren,

De forskjellige merkene har ulike utladningforløp på antall timer og strømforbruk. Derfor må det være viktig å kjenne sin båt og måle varigheten på et vist strømforbruk. Og så hente datablad på de batteriene som er aktuelle og sammenligne utladningkurven. Tilsvarende med opplading av batteri; Lade spenning og  varighet for å lade batteriet til et ønsket nivå.

Som forbruker hadde dette vært ønskedrømmen å få slike opplysninger, så enkelt alt hadde vært da, med både kjøp og eventuell reklamasjon.

MEN så enkelt er det ikke, for alle produsenter tviholder på disse dataene, og det er nemlig ikke alle som gir dette ut,

Ja Sjuren,

De forskjellige merkene har ulike utladningforløp på antall timer og strømforbruk. Derfor må det være viktig å kjenne sin båt og måle varigheten på et vist strømforbruk. Og så hente datablad på de batteriene som er aktuelle og sammenligne utladningkurven. Tilsvarende med opplading av batteri; Lade spenning og  varighet for å lade batteriet til et ønsket nivå.

Som forbruker hadde dette vært ønskedrømmen å få slike opplysninger, så enkelt alt hadde vært da, med både kjøp og eventuell reklamasjon.

MEN så enkelt er det ikke, for alle produsenter tviholder på disse dataene, og det er nemlig ikke alle som gir dette ut,

Ja he he

Jeg lagde for en god til tilbake opplading(utlading)salgoritmer for forskjellige typer batterier.

Det var ikke barebare å få opplysninger, nå var det riktignok heller ikke essensielt, men felles for

veldig mange produkter var at de var alt annet enn konservative mht kapasitet og oppgitt nytteeffekt/tid

• 1 måned senere...

Her får du sikkert ulike svar, gps, men jeg mener AGM bør ha 14,7 på polene.

Noen gode råd angående AGM.

Man kan ikke etterfylle væske på disse batteriene!  Dette gjelde også mange andre lukkede batteri typer.. Men de har en ventil som slepper ut overtrykk, dersom batteriene f.eks. blir veldig varme i motorrom. Derfor er det lurt at batteriene får mye luft rundt seg og blir avkjølt. På vanlig væskefylte batterier sirkulerer væsken rundt i batteriet og fordeler varmen. På AGM batterier står væsken "stille" i matter som er mettet med syre.

Det er også viktig å ikke ha for høy ladespenning . Før var det vanlig å anbefale 14.7V ladespenning, dette har nå mange fabrikanter gått tilbake på, da dette OGSÅ tørker ut batteriene. Nå anbefaler mange 14.4V ladespenning på AGM batterier.

Angående Maritim butikken, så har jeg gode erfaringer med dem.

Man kan være uheldig, jeg dokumenterte situasjonen på en faktabasert måte og fikk nye batterier på reklamasjon.

Maritim har begynt å selge en helt ny serie AGM batterier fra en Norsk Produsent og Distributør til meget fordelaktige priser.

Vanligvis har jeg mine batterier fra 7 til 10 år!

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...