Jump to content

Videoovervåkning av båthavn! Forslag/erfaringer!


strawberry

Recommended Posts

Hei, og Godt Nytt År!

 

Ser meg om etter videoovervåkingsutstyr i båthavn som kan brukes hjemmefra (se hva som skjer) og som kontinuerlig tar opp til en harddisk!

 

Trenger ikke belæring om lovverk etc. men tips og råd om godt og funksjonelt uttstyr!

 

Vi er ikke rike!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Her finnes det mye med forskjellig kvalitet.

Ofte er utfordringen lysforholdene.

Lagringsenheten vil bli plassert i båthavna.

Det må vurderes hvor mange kameraer du trenger og hva du skal se.

Oversiktsbilder og detaljbilder kan ikke kombineres i samme kamera (kun på tv:-)

Skal du gjenkjenne bilskilt og ansikt så må du vurdere hvor bil og personer kan "sluses" gjennom for å ha kameraer som kun skal identifisere bilskilt og ansikter. Øvrige kameraer kan være oversiktskameraer.

Husk skilting og god belysning også er preventivt.

 

Generelt deles det inn i analoge og ip kameraer med forskjellige egenskaper.

Husk å velg linser som kan zoomes inn etter behov.

Selv dag/natt kameraer trenger lys.

Størrelse på harddisk må også vurderes ut fra antall kameraer og type kameraer.

 

Velg ikke det billigste utstyret du finner.

Husk harddisken vil ha kontinuerlig belastning.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Kjøpte blant annet dette kamera fra dx.com som jeg følger med på min båt, 80 $ fraktfritt. Har fungert problemfritt siden i sommer,

 

 

http://dx.com/p/ip-wireless-wifi-lan-300k-cmos-waterproof-camera-with-40-led-ir-night-vision-29918?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=44329&u=29918

Jeg har akkuratt satt opp det samme kamraet på toppen av båten min :) (tilfeldig!)

 

Oppdagert hvert 10min, IR når ikke på slike avstander som den peker nå på nattestid, men konge om jeg peker den på f.eks nabobåt.

Billig og god løsning, tar live view på android tablet og bruker som ryggekamra når jeg er på sjøen

 

http://sensur.no/image

 

Har kun det kamraet på et wifinett, laster opp via FTP til en server som også arkiverer/ikke sletter gamle bilder

 

Dersom du ikke er tekniksk så er kanskje det beste alternative Logitech sitt Alert system, 3,5k

Gjør alt som sitrin nevner og med god kvalitet, china utstyret er kun ment som oversikt/sjelden lagring av bilde

Redigert av Tobby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt mere info:

Ved plassering av kameraene må man ta hensyn til om uvedkommende kan sabotere kameraene. I så tilfelle så velg vandalsikker dome kamera.

Lagringsenheten må sikres godt (låst skap i klubbhus ell.)

 

En del dag natt kameraer har IR belysning til mørket. Husk at rekkevidden på IR belysningen ofte er begrenset.

Store kostnaden er ofte å trekke kabler. Dette kan gjøres på dugnad. Hvis mulig så bør kabler skjermes (stålrør ell.)

 

Et forslag er en hybrid lagringsenhet hvor du har analoge kameraer for oversiktsbilder (disse er best i dårlig belysning) og

IP kamera for ansikt og bilskilt gjenkjenning (plasseres kanskje ved bom/vei og ved inngangen til bryggene).

 

Noen vil sikkert si at MP IP kameraer vil løse de fleste utfordringene.

Det er ikke riktig, det er mye som kan detektere kameraene for opptak i en båthavn og harddisken fort blir full med en sådan løsning.

 

Hvor skal det installeres (er ikke installatør)?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Her er løsningen du trenger:

http://www.logitech.com/no-no/product/alert750e-outdoor-master-system?crid=700

 

Kan lagre opptak på harddisken din eller i kamraets minne.

Kamraet er noe av det beste du får tak i, utrolig bra nattesyn og HD kvalitet.

Lagrer og sorterer opptak utført på bevegelse f.eks og hjelper deg å loggføre/arkivere.

Tror også den støtter kontinuelig opptak og sletting av det eldste:)

Link to post
Share on other sites

Har sett på det samme fra Logitech for å ha på hytta.. Regner med jeg bestiller dette settet, med 2 utendørs kamera og ett inne.. samt fotoceller på ekstra utelys

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kameraet er ikke det beste du får tak i. Til det trengs mere dokumentasjon og det er helt andre priser.

Bare husk at det er et tøft miljø å plasere et utendørs kamera i en båthavn og at en type kamera trolig ikke er en god nok løsning for hele havna.

Trolig greit for å få en oversikt hvis det er det man ønsker.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg leser riktig så krever Logitech kamera-systemet som det her er snakk om, en egen datamaskin (PC eller Mac) for å funke. Det er vel ikke det mest ideele i ei båthavn.
Da må det vel være bedre å se seg om etter et "frittstående" kamera som har innebygget server slik at du kan "logge" på hjemmefra og styre kamera derfra.

Bare en tanke . . .

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare skal overvåke din egen båt og har tilgang på nettverk så bare bruk det, men husk at du må ha strøm til kameraet.

Kameraet bør ikke se på andre lyskilder (lysstolper, sollys etc).

Minst mulig vidvinkel på kameraet. Da ser du klarere det du ønsker å se.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Her er løsningen du trenger:

http://www.logitech.com/no-no/product/alert750e-outdoor-master-system?crid=700

 

Kan lagre opptak på harddisken din eller i kamraets minne.

Kamraet er noe av det beste du får tak i, utrolig bra nattesyn og HD kvalitet.

Lagrer og sorterer opptak utført på bevegelse f.eks og hjelper deg å loggføre/arkivere.

Tror også den støtter kontinuelig opptak og sletting av det eldste:)

her prater vi gutteroms kamera. Ikke dette han skal ha vett!
Link to post
Share on other sites

For å gi deg noe mer anbefalinger, må du komme med flere opplysninger. Hva er formålet? Hva skal vises? Hvor langt unna skal kamera stå? Hvor mange båter skal overvåkes? Lysforhold? Kostnadsramme? Hvem skal sette dette opp og drifte det? Ser at flere anbefaler det jeg kaller gutteromskamera. Og i enkelte tilfeller kan det sikt fungere. Spørs hva formålet ditt er. En anbefaler Axis, som er et godt merke. Men her også finnes en lang rekke modeller ut ifra behov og miljø.

Billige løsninger blir fort dyre. En god løsning for en båthavn, kan være å montere ét PTZ kamera. Via web browser, så kan medlemmene (med egen login) få zoomet rett inn på sin båtplass.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er egen båt men hele båthavna som skal overvåkes, bør man vurdere et PTZ kamera i toppsjiktet.

Det svenske merket "Axis" er blant de beste på markedet, og jeg har vært med å satt på et "Axis Q6032-E" webkamera i to av småbåthavnene her i byen. Dette kamera er i toppsjiktet på markedet. Er fantastisk lyssterkt, har egen webserver innebygd, og zoomer fantastisk.

Kameraene er satt opp til å "sveipe" kontinuerlig 24-7 over alle båtene i hver av de to havnene, oppstillingsplassen og området rundt båthavnene. Pluss noen oversiktsbilder. Hver av disse to båtforeningene har egne websider (hjemmesider) hvor det er lagt link til kameraet, slik at alle medlemmer (og andre) kan ta en titt på sin båt.

Her oppe i Narvik er det ennå mørketid (17. jan) og stup mørk etter kl. 18. Men begge kameraene viser fine bilder hvor du fint klarer å overvåke båten din hvis behov. Selv i mørket.

Har laget en webside (for morro skyld) som viser begge havnene og kameraene på en og samme webside. (kameraene sender levende bilder her). Ta en titt:
http://frv.funn.no/baathavn

Eller hjemmesiden til min båtforening, hvor linken til kameraet ligger i menyen til venstre "Webkamera Båthavna":
http://ankenes-baatforening.no

HUSK: Hvis du bruker "Internet Explorer" til å surfe på nettet, vil kamera sende deg en liten "plugins" som du må installere for å kunne se "video" fra kamera.
Hvis du bruker annen programvare (browser) vil du ikke ha behov for denne plugins.

Redigert av Flybridge (see edit history)

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Et Axis kamera til vel 20.000 passer vel ikke med setningen "Vi er ikke rike!" som er ett av kriteriene i start innlegget .. En vurderer ikke på Rolls Royce om en kun har penger til en BMW

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

viltkamera=) ha på innsida av vinduet ut mot dekk, tar bilde hver gang det er bevegelse og er slik nattgreie så er ikke blittz som avslører det. kan vel også velge om det skal ta opp video når det er aktivitet, kjekkt og ha dersom man vil avsløre diesel tyver osv, fks eg fekk tømt tanken min hindagen, da kom eg på ideen om og bruke slikt kamera man vandeligvis henger i skogen for og fange dyr på bilde/film.

men får jo ikke sett på det heime da, men må ta ut minnekorte og se på det etterpå fks om man ser det mangler diesel så har man tyven på bilde

Link to post
Share on other sites

Et Axis kamera til vel 20.000 passer vel ikke med setningen "Vi er ikke rike!" som er ett av kriteriene i start innlegget .. En vurderer ikke på Rolls Royce om en kun har penger til en BMW

 

Er helt enig i det du sier, men du får ha meg unnskyldt. Ville bare fortelle hva vi har gjort her "oppe-i-nord". Ingen behøver selvfølgelig å følge vårt opplegg.

 

Begge havnene her har over 200 båter liggende. Begge båtforeningene vurdere at for under kr. 100,- pr båtplass var det en topp investering og kunne sitte hjemme og følge med om f.eks. kalesjen har fått mye snø som må fjernes.

Ha en god kveld.

 

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Vil bare dele en liten erfaring ang kameraovervåkning i havn. Jeg hadde innbrudd i båten for noen år siden i Sandefjord, vedkommene ble fanget på film. Jeg anmeldte forholdet og krevde erstatning. Vedkommende ble tatt, og ble dømt i rettsak om å betale erstatning. Det hadde ikke skjedd om det ikke hadde vært videoopptak av hendelsen. At Statens innkrevingssentral ikke har kunne kreve inn erstatningssummen pga hans økonomiske situasjon er bare en liten bagatell.. :-/

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hei, hvilke regelverk må en følge når en har video overvåking av et småbåtanlegg?

  • Vi har opptak som slettes etter en uke
  • Lagringsenheten er innelåst
  • Området er skiltet som forteller om video overvåking
  • Vi har innlogging for å se bildene og dette er kun distribuert til medlemmer i hava
  • Hvem kan forlange opptak utlevert? 

+598214865_Skjermbilde2020-11-05091349.png.d2d8484a21322d5206963a0f6904350a.png

Link to post
Share on other sites

Tio67 skrev 17 minutter siden:

Hei, hvilke regelverk må en følge når en har video overvåking av et småbåtanlegg

 

Kort oppsummering fra Datilsynets veileder om kameraovervåkning.
Veilederen finnes her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/
Merk også krav i Personvernslovgivningen/GDPR om innsyn, retting og sletting av egne persondata osv.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...