Aegir Startet 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2013 (redigert) Bladt Diesel selger mariniserte dieselmotorer til en meget gunstig pris. Disse er etter hva jeg kan sse mariniserte kinesiske motorer. Ganske grove og tunge i forhold til Kubota og Mitsubishi baserte motorer. De selger også adapter for bruk på ekisisterende seildrev samt Seaprop seildrev. En 10 hk diesel kommer på ca 30000 DKK med seildrev kommer prisen på ca 48 ooo DKK. Noen her som kjenner til firmaet og motorene? Redigert 18.Januar.2013 av Aegir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aegir Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Etter litt research ser jeg at de ligner veldig på TDME motorer Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Jeg har sett en 21 Hk fra Bladt, og den var så dårlig lakkert at selv russiske motorer fra 70tallet virker som luksusvare. De små motorene minner litt om Jiangyan Xinyang motorer. Og de er jo kjent for å bygge på moderne teknologi... Eller vent..... :) Men med moderat uttak av effekt, pent stell, og oppfølging av oljeskiftintervall så kan jeg ikke skjønne annet en at den burde gi mange fine timer på sjøen. Men ville jeg hatt en? Neppe... :) Redigert 18.Januar.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
FM 8-12 Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Kan ikke noen komme med fakta om disse å ikke vås som: jeg så en engang. 100000vis av mennsker ser ufoer og..hørt de motorene er stygg bra..noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Den eneste i denne tråden som faktisk har sett en slik motor rapporterer at i hans øyne holder ikke kvaliteten mål. Og det kaller du vås.... Samtidig som du spør om erfaringer. Er det bare positive erfaringer du er ute etter? Med den type påhopp på en som faktisk rapporterer hva han har sett med egne øyne, har du vel raskt stengt denne for andre som kan ha lignende erfaringer. Hvis det bare er de som har hatt en slik motor i 2-3 år som kan uttale seg, vil nok ikke denne tråden få så mange innspill. Redigert 20.Januar.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Har sett skriver han Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Jeg har sett en 21 Hk fra Bladt, og den var så dårlig lakkert at selv russiske motorer fra 70tallet virker som luksusvare. Kan ikke noen komme med fakta om disse å ikke vås som: jeg så en engang. Den eneste i denne tråden som faktisk har sett en slik motor rapporterer at i hans øyne holder ikke kvaliteten mål. Og det kaller du vås.... Har sett skriver han Ja, det skrev også jeg.... at han skrev.... Nå er jo han den eneste hittil som "har sett" denne motoren. Hva er feil med å ha sett den? Er det nødvendig å stå og se på den i sanntid for å kunne skrive noe her? Skjønner ikke hva du er ute etter. Du kan velge å tro på at det han har sett av denne motoren er representativt for resten eller ikke, men det får nå bli opp til deg. Det han har sett har han vel sett.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Så å se på en motor avgjør om den er bra? Er jo bare slakt av noe man ikke har peil på. Blir like forbanna dumt som å si. Ford, opel, mazda, og skoda ser ut som helvette pga jeg tittet på en benz først. Ikke det at man gadd å prøve noen av de men de er dritt alltså. Kors på halsen Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Beklager at vi andre ikke lever opp til din standard om hva man kan uttale seg om, hvordan man uttaler seg, og med hvilken kompetanse man uttaler seg. Har du faktisk lest hva han skriver....? Altså alt, ikke bare at han har sett en... Det finnes sikkert en grunn til at du så ettertrykkelig føler behov for å slakte MTUs utsagn, kompetanse og sammenligningsgrunnlag. Men siden jeg ikke er noen psykoanalytiker, har jeg ingen mulighet til å matche dine krav til spisskompetanse før jeg uttaler meg. Så da setter jeg sluttstrek, da tråden begynner å handle om noe helt annet enn det trådstarter spør om. Vi kan jo bare håpe at han klarer å tolke MTUs innlegg som noe annet enn kun bevis på egen utilstrekkelighet. Her er jeg redd vi alle kommer til kort. Redigert 20.Januar.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Ser ut til å være samme motorer som har blitt solgt som TDME. Lomatec og et par andre navn her i Norge. Billig, men importører og forhandlere dukker opp og forsvinner såpass fort at deletilgang, garanti og annenhåndsverdi lett kan bli et problem. Tro ikek kvaliteten er så veldig dårlig, men vet at de har hatt litt problemer med gear, overoppheting og som nevnt dårlig lakk. Jeg for min del ville heller ha kjøpt en brukt motor av anerkjent merke, det har man mer igjen for ved salg. Båtkjøpere er konservative, og alltid skeptiske til "ukurante" motorer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Ser ut til .... Du må må ikke skriver "ser ut....", da blir du kvesta ned i knehøyde i denne tråden.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Det var streken sin det. Men at du mangler kompetanse er klart. Hvor var denne motoren prøvd? I hvilken sammenheng? Hvilken mod? Årsmod? Hvor mange timer hadde den gått? Riktig servicer? Hva? I tilfelle noe var galt med den? Får man svar på dette kan man kansje si noe om den aktuelle motor. Ellers ja da blir det synsing. Å ja du synser deg ut på isen. Kansje vintersyndromet som jeg selv lider av har smittet? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Er du like gretten mot alle rundt deg eller er det bare MTU, meg og Index som skal tas nå. Forstår ikke markeringsbehovet, og min og andres kompetanse har du ikke noe som helst oversikt over. Mener du ærlig talt at man skal ha full oversikt over "Hvor var denne motoren prøvd? I hvilken sammenheng? Hvilken mod? Årsmod? Hvor mange timer hadde den gått? Riktig servicer? Hva? I tilfelle noe var galt med den?" før man kan uttale seg om egne erfaringer og synspunkter. Vil du med hånden på hjerte si at hver gang du skriver noe på BP bestandig har tilsvarende faktagrunnlag når du uttaler deg? Jeg har nemlig ikke fått det inntrykket, men innrømmer gladelig at jeg har tatt feil hvis det er tilfelle. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Det var streken sin det. Men at du mangler kompetanse er klart. hva er din kompetanse da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
FM 8-12 Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Enkelt. ikke prøvd den å da uttaler jeg meg heller ikke...kunne jeg sett på en motor for så å gi den en pekepinn på hvor bra den er uten start eller noe kunne man jo kalt meg supermann. han hadde vel røntgensyn? men vist kan man støtte en slik uttalelse om man vil. er ikke hårsår Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Ett søk på lomatec her på baatplassen, så dukker det opp flere tråder om den motoren, men det er kanskje ikke helt de samme motorene. TDME ble solgt av noe som kalte seg telemark trading eller noe i den retningen, men om det firmaet eksisterer enda vet jeg ikke. Prisene var veldig lave hos begge disse. Når det gjelder kinamotorer tror jeg (understreker tror ) at det er eldre japser eller andre motorprdusenter som har solgt produksjonslinjen til kina fordi motorene holder ikke mål pga utslipp,forbruk osv for den moderne bilproduksjon. Til båtmotorer er de sikkert greie nok. Spørsmålet er bare om kinerserene har klart å beholde samme kvalitet som da japsene støpte godset og skrudde dem sammen. Kanskje det er japan som fremdeles lager motoren, mens kina marineserer dem, hva vet jeg. Det er jo solgt noen lomatec og tdme etter hvert her i landet , så noen sitter nok med erfaring også. Spørmålet er vel bare om de er her på baatplassen og vil dele erfaringen? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Jeg beklager at mitt innlegg om en dårlig lakkert motor har skapt så mye debatt utenom motoren. det var ikke meningen. Min oppfatting av Bladt-motoren er subjektiv, utvilsomt, dog vil jeg påstå at når en motorfabrikant bruker så lite tid og krefter på overflatebeskyttelse, så misstenker jeg at resten neppe kan være i toppklasse. Dog er jeg åpen for å bli overbevist om at Jiangyan Xinyang lager kvalitetsmotorer. Etter mer en tretti år som dieselmotormekaniker vil jeg i det minste påberope meg litt magefølelse, og den sier meg at selv om jeg har stort sett bare har kikket på en Bladt, "Dette kan ikke være i verdensklasse". Redigert 20.Januar.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Nidelv 1874 Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Disse motorene er i lengre tid også blitt solgt av Polarprod AB i Sverige: http://www.rrun.se/empty_6.html Noe som faktisk er litt underholdende, siden lakkeringen av motorene blir fremhevet som spesielt dårlig, er følgende: "Motorerna är också lackerade med Jotun motorfärg av absolut högsta klass." Redigert 21.Januar.2013 av Nidelv 1874 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Lakken kan jo være så dyr og bra den bare vil, men er det ikke gjort sikkelig grunnarbeid og avfetting så vil den jo ikke sitte uansett! Man kan sikkert være heldig med kjøp av en billig produsert motorkonstruksjon ved lett bruk. Personlig har jeg sansen for kjente motormerker med ferdig oppbygget servicenett. Motorer som er bygget for maritimt bruk, med sikkelig materialer og legeringer. Det er også stor forskjell på interne tolleranser på de forskjellige motorprodusenter. Mange kan sikkert mene at Toroa hadde et lit upassende innlegg, men han har faktisk drevet med motorer en god stund og vet hva han snakker om.. så hvis dere vil diskutere byggekvalitet på en billigmotor kontra en sikkelig marinemotor så er han den rette å diskutere med.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
FM 8-12 Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Morten vi er innpå at frem til noen peller i en å bruker den vet vi INGENTING om kvaliteten Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Svaret er vel kansje ikke så sort hvitt!! man kan ha en rekke kvalitetskomponenter og bygge en sikkelig god motor.. men kan også ha en rekke kvalitetsprodukter og sette sammen motoren med feil tolleranser og pasninger og slurvete gjenomføring og få en dårlig motor.. Jeg står på mitt standpunkt om at motorer det er solgt mange av og der mange er fornøyde samt at servicenettverket er godt og bra oppbygget er den beste motoren du kan sette inn i din båt! I de aller fleste tilfeller henger også pris og kvalitet sammen, selv om det nødvendigvis ikke stemmer 100% Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Morten vi er innpå at frem til noen peller i en å bruker den vet vi INGENTING om kvaliteten Joda, man vet at en erfaren dieselmekanikker anser at overflate/korrosjons-behandlingen av motoren er særdeles dårlig i hans øyne basert på den motoren han har erfaring med. Da er det to nye spørsmål som reiser seg. 1. Er dette et engangstilfelle, eller er det representativt for alle. Det kan ikke han svare på, her må det komme flere tilbakemeldinger. 2. Er elendig korrosjons-behandling representativt for kvaliteten på motorene, eller ikke. Her må man også ha flere innspill. Men i øyeblikket vet vi litt mer en ingenting, som du påstår. Selv om det ikke er nok til å danne seg et klart bilde. Svært få klarer å gi en full oversikt slik du krever, så i mellomtiden får man pusle i sammen de bitene man får og se når man for sin egen del er i stand til å ta en avgjørelse. Verdsett alle puslebitene. Redigert 21.Januar.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mix Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Send IM til eierne av TDME motorer i denne tråden og spør dem om erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.