Jump to content

Lekkasje gjennom akslingkappe med bilder, trenger forslag.

Hansa666

Recommended Posts

Hei. Er i båten nå og har følgende spørsmål..

Der akslingen går ut av båten, er det en bronse lignende stor kappe. Det var malt på denne kappen med grønt, men dette var forsvunnet. Det som skjer er at det på en del punkter kommer det er hvitfarget støv som smaker lett syre. Vasket kappen med såpevann, tørket med varmepistol og malte hele greien med hammerlakk forrige helg. I dag ser jeg spesielt på stb kappe at det er en del små blemmer under lakken. Skviser jeg på disse, kommer det ut *vann* som har sterk syresmak... Alt er jordet i båten, men har pga nevnte problemer kappet jord inn til båten. Ligger med konstant strøm. Sinker ble skiftet i nov, har ikke sjekket disse nå.

Bør jeg ta vekk jordingskablene som er festet til kappen?

Beklager skrivefeil, knoter dette på en liten mob :)

Kan jeg måle om jeg har galv tæring og i så fall hvor

Kappen du snakker om er inne i båten? Tror ikke du får galvanisk tæring til luft i noen særlig grad...

Når det gjelder jordingsspørsmålet, så bør du sjekke de siste trådene om emnet her på plassen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hei.

Den kappen jeg snakker om, er den som er festet i skroget inne i båten der hvor akslingen går igjennom skroget. Akslingen går på skrått ned til skroget, så kommer det en gummiforing for vannkjølingen .denne kappen er en stor sak som da er skrudd ned i skroget, og den gummiforingen er bl.a skrudd til denne. Kan sende bilder når jeg kommer på en pc....

Kappen har flere jordledninger på seg som går rett til sinkfestet som ligger ca 20 cm fra. Har skarpt vekk hammerlakken og koblet fra disse jordledninger i går. I dag sjekket jeg, og det var da fuktighet i bronse /messing kappen, der jeg hadde skarpt vekk. Og denne fuktigheten kommer ikke fra en lekkasje fra pakninger, men kommer fra selve kappen...... Vasket med aseton da jeg hadde pusset ferdig sist helg, men jeg kan ikke se at det skulle ha noe med dette å gjøre...

Svarte, dette er litt X file aktig for meg

Hei!
Postet tidligere en tråd om dette emnet, men forklarte meg dårlig...

Kommentar fra moderator: slått sammen trådene
Men som dere ser at bildene, har jeg en utfordring. Problemet er at det trekket saltvann inn akslingkappen, og dette er ikke bra... Det svarte på bildet er hammerlakk, men dette fungerte ikke bra, ettersom fuktigheten kommer inn under malingen. Det lekker ikke vann inn i båten, men det blir store saltansamlinger på akslingkappen.
Har banket på kappen, men kan ikke se at den er tynn... har skiftet Sinker, fjernet jording, men problemet vedvarer.

Noen gode forslag på hva som skjer her???

20130120_094329.jpg

Her er et nærbildet av akslingen hvor det hvite på bildet er saltkrystaller

20130120_094453.jpg

20130120_094441.jpg

Antar kappen er av messing, ligger konstant på med strøm da båten brukes hele vinteren. Men kan messing trekke inn vann på denne måten?
Banket hardt på kappen og den gav "heldigvis" ikke etter, hører ingen forskjell i lyd når jeg dunker på den, contra den andre siden hvor akslingkappen er mindre angrepet. Dvs samme skjer der men i vesentlig mindre omfang.

Hvis jeg forstår deg riktig har du en lekkasje i innstøpningen mellom hylserøret og skroget?

Jeg ville tatt båten på land og utbedret dette fra utsiden ved å slipe rent så mye som mulig og legge på duk og epoxy for å få best mulig bindig mellom hylserøret og plasten og en sterkest mulig sammneføyning.

Forresten, er du sikker på at det er messing i hylserøret? Jeg trodde det vanligvis var av bronse.

Hei!

Er faktisk usikker på om det er messing eller Bronse, skal ikke se bort i fra at det er det siste :)

Det som er saken er at det trekker saltvann rett igjennom dette hylserøret som du skriver. Om jeg fjerner de avleiringene du ser på bildet, tar det ikke lang tid før de kommer igjen. Spm er jo OM jeg må ta båten på land for å få dette utbedret, samt om noen har sett tilsvarende tilfeller før. Har nemlig aldri hørt at metall kan trekke vann på denne måten...

Det som er saken er at det trekker saltvann rett igjennom dette hylserøret som du skriver. .... Spm er jo OM jeg må ta båten på land for å få dette utbedret, samt om noen har sett tilsvarende tilfeller før. Har nemlig aldri hørt at metall kan trekke vann på denne måten...

Messing/ bronse trekker ikke vann såsant det ikke er støpte detaljer med støpefeil og porer, men dette er jo ikke støpegods så det kan du se bort fra. Det eneste måtte være at du har tæring tvers gjennom godset. Da er det bare en ting du kan gjøre, og det er å bytte hylserøret :sweat:

Båten må nok opp for utbedring enten røret er tæret istykker eller om det er dårlig binding mellom røret og plasten.

Hei!

Er på reise, derfor sen tilbakemelding :) Vel, har fryktet dette med at båten måtte på land... Da jeg kjøpte båten, var sinken på denne siden borte, men dette ble på en måte forklart ved at den hele tiden hadde ligget ved siden av en stållekter. Satte på ny sink, men problemene har bare fortsatt. har IKKE lyst til å oppleve at disse hylsene gir etter...

Problemet er at det er en skikkelig jobb med å skifte disse hylsene, da hylsen er som på bildet, men de videreføres til neste skott. Der er det ingen tæring, kun på de punktene som man ser på bildet :(

Er det noen som har peiling på hvor man får tak i slike akslinghylser??

Redigert av Hansa666 (see edit history)

De fleste båtutstyrsforhandlere skaffer vel dette . Det er vel Sleipner som har størst utvalg i slikt propeller annlegg og tilleggsutstyr både i tykkelser og lengder.. Maritim-forhandlere rundt om i landet har vel også en god del lagervare liggende. Det er vel bare og kontakte nærmeste båtutstyrs-butikk i nærleiken.

Dette lignet veldig på salpeter. smak på dette saltet du beskriver.. er det salt og syrlig er det salpeter om ikke syrlig er det vanlig salt. Et slikt utslag på mur og puss er ikke uvanlig, men at dette eventuellt skulle forkomme i båt har jeg ikke hørt om eller forstår noe av i tilfelle.. det skulle ikke tilfeldigvis være betong i båten?

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Ser på bildene dine at det er uhorvelig mange jordledninger festet til hylsa.... tror det er noe av årsaken til problemene. Det er greit å feste sink til propellaksling og til hylsa utvendig, men hvorfor det skal knyttes sammen med det elektriske systemet skjønner jeg ikke, det er jo bare å be om trøbbel?

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Hvis jordledning bare er en ledning koplet til en utvendig offeranode er det bra, men det forutsetter at det virkelig er

en anode til stede da.

Kan jo være dårlig materialvalg hos produsent.

Sleipner leverer hylserør i skikkelig bronse kvalitet, også spesiallaget med flens for recess.

Her er det nok å gå igang med vinkelsliperen og kappe vekk, og støpe inn nytt.

Ref en annen tråd, så får vi vel håpe at det ikke er Landjord som her har funnet korteste vei ut i sjøen.

I innlegg #6 skriver du at det ikke tar lang tid før dette kommer tilbake etter at du har tørket det bort.

Kunne du forsøkt å koble fra landstrømskabelen helt og latt båten stå uten at jord fra land er i kontakt med jord i båten?

Har du vifteovn ombord, kan du jo bare trekke inn en skjøteledning til denne uten å koble den til landstrømsannlegget.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei.

Beklager sent svar, er på Gardermoen og på vei hjem :)

Skal svare på spm, og for det første er alle ledningene dere ser, koblet rett til en stor sink. Det er ikke koblet noe EL nett inn på denne sinken, kun denne hilsen og bunnuttak til generator.

Hvordan det smaker?? Faktisk ikke bare salt men litt syrete..... Da jeg hadde malt over, kom det blemmer under malingen som jeg stakk hull på. Smaken på vesken var mye kraftigere enn kun saltvann.. Det er ikke betong i båten.

Salpeter på bronse? Er det mulig ?

Har testet å ligge uten strøm og med strøm, resultatet er det samme.

Da jeg kjøpte båten i november, hadde den ligget vedsiden av en stållekter i 2 år. Sinkene var borte så den ble tatt på land og nye sinker ble montert. Jeg så da dette saltet på hylsene, men trodde det kom fra smøringen som er saltvann. Tenker nå at båten har ligget i for lang tid uten sinker vedsiden av denne lekteren og galvanisk tæring har oppstått.

Har kappet jord inn til båten for å minimere risiko, men det hjalp lite.

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Hei. Er i båten nå og har følgende spørsmål..

Der akslingen går ut av båten, er det en bronse lignende stor kappe. Det var malt på denne kappen med grønt, men dette var forsvunnet.

Det er vel ikke en vanlig prosedyre å male hylserøret med "et eller annet"(grønnmaling)? Kunne nesten tro at denne malingen var malt for å skjule noe?

Jeg ville ikke gå i gang med å skifte noe som helst før jeg visste hva dette er og om hylserøret egentlig er defekt. Kan det være sink som avsetter seg på overflaten. Egentlig høres det litt usannsynlig ut at sinken skulle avsette seg på utsiden.

Dersom hylserøret er av støpt bronse kan det muligens ha porer som det svetter saltvann gjennom? Porer i støpegods lar seg som regel tette uten store problemer.

Kanskje Hulda har en teori?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...