Hansa666 Startet 18.Januar.2013 Del på Facebook Startet 18.Januar.2013 Hei. Er i båten nå og har følgende spørsmål.. Der akslingen går ut av båten, er det en bronse lignende stor kappe. Det var malt på denne kappen med grønt, men dette var forsvunnet. Det som skjer er at det på en del punkter kommer det er hvitfarget støv som smaker lett syre. Vasket kappen med såpevann, tørket med varmepistol og malte hele greien med hammerlakk forrige helg. I dag ser jeg spesielt på stb kappe at det er en del små blemmer under lakken. Skviser jeg på disse, kommer det ut *vann* som har sterk syresmak... Alt er jordet i båten, men har pga nevnte problemer kappet jord inn til båten. Ligger med konstant strøm. Sinker ble skiftet i nov, har ikke sjekket disse nå. Bør jeg ta vekk jordingskablene som er festet til kappen? Beklager skrivefeil, knoter dette på en liten mob :) Kan jeg måle om jeg har galv tæring og i så fall hvor Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 18.Januar.2013 Del på Facebook Svart 18.Januar.2013 Kappen du snakker om er inne i båten? Tror ikke du får galvanisk tæring til luft i noen særlig grad... Når det gjelder jordingsspørsmålet, så bør du sjekke de siste trådene om emnet her på plassen. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Hansa666 Svart 19.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Hei. Den kappen jeg snakker om, er den som er festet i skroget inne i båten der hvor akslingen går igjennom skroget. Akslingen går på skrått ned til skroget, så kommer det en gummiforing for vannkjølingen .denne kappen er en stor sak som da er skrudd ned i skroget, og den gummiforingen er bl.a skrudd til denne. Kan sende bilder når jeg kommer på en pc.... Kappen har flere jordledninger på seg som går rett til sinkfestet som ligger ca 20 cm fra. Har skarpt vekk hammerlakken og koblet fra disse jordledninger i går. I dag sjekket jeg, og det var da fuktighet i bronse /messing kappen, der jeg hadde skarpt vekk. Og denne fuktigheten kommer ikke fra en lekkasje fra pakninger, men kommer fra selve kappen...... Vasket med aseton da jeg hadde pusset ferdig sist helg, men jeg kan ikke se at det skulle ha noe med dette å gjøre... Svarte, dette er litt X file aktig for meg Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 20.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Hei!Postet tidligere en tråd om dette emnet, men forklarte meg dårlig... Kommentar fra moderator: slått sammen trådeneMen som dere ser at bildene, har jeg en utfordring. Problemet er at det trekket saltvann inn akslingkappen, og dette er ikke bra... Det svarte på bildet er hammerlakk, men dette fungerte ikke bra, ettersom fuktigheten kommer inn under malingen. Det lekker ikke vann inn i båten, men det blir store saltansamlinger på akslingkappen.Har banket på kappen, men kan ikke se at den er tynn... har skiftet Sinker, fjernet jording, men problemet vedvarer.Noen gode forslag på hva som skjer her???Her er et nærbildet av akslingen hvor det hvite på bildet er saltkrystallerAntar kappen er av messing, ligger konstant på med strøm da båten brukes hele vinteren. Men kan messing trekke inn vann på denne måten? Banket hardt på kappen og den gav "heldigvis" ikke etter, hører ingen forskjell i lyd når jeg dunker på den, contra den andre siden hvor akslingkappen er mindre angrepet. Dvs samme skjer der men i vesentlig mindre omfang. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hvis jeg forstår deg riktig har du en lekkasje i innstøpningen mellom hylserøret og skroget? Jeg ville tatt båten på land og utbedret dette fra utsiden ved å slipe rent så mye som mulig og legge på duk og epoxy for å få best mulig bindig mellom hylserøret og plasten og en sterkest mulig sammneføyning. Forresten, er du sikker på at det er messing i hylserøret? Jeg trodde det vanligvis var av bronse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hei! Er faktisk usikker på om det er messing eller Bronse, skal ikke se bort i fra at det er det siste :) Det som er saken er at det trekker saltvann rett igjennom dette hylserøret som du skriver. Om jeg fjerner de avleiringene du ser på bildet, tar det ikke lang tid før de kommer igjen. Spm er jo OM jeg må ta båten på land for å få dette utbedret, samt om noen har sett tilsvarende tilfeller før. Har nemlig aldri hørt at metall kan trekke vann på denne måten... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Syntes metallet hadde en " rødlig farge" som vel kan tyde på galvanisk korrosjon. Her på forumet er der jo mange fagfolk på dette området, så etter bildene å tyde får du nok flere korekte svar ang. dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Det som er saken er at det trekker saltvann rett igjennom dette hylserøret som du skriver. .... Spm er jo OM jeg må ta båten på land for å få dette utbedret, samt om noen har sett tilsvarende tilfeller før. Har nemlig aldri hørt at metall kan trekke vann på denne måten... Messing/ bronse trekker ikke vann såsant det ikke er støpte detaljer med støpefeil og porer, men dette er jo ikke støpegods så det kan du se bort fra. Det eneste måtte være at du har tæring tvers gjennom godset. Da er det bare en ting du kan gjøre, og det er å bytte hylserøret Båten må nok opp for utbedring enten røret er tæret istykker eller om det er dårlig binding mellom røret og plasten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Disisel Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Med den rødfargen må metallet bør du skifte skroggjenomføring, unngå å slå på metallet nå du ligger på sjøen. Denne rødfargen er tegn på at metallet begynner å bli sprøtt og bør skiftes før den taes i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Jepp, enig med forrige innlegg. Bronse er vel en legering av kobber og tinn i hovedsak, så her holder nok tinnet på å forsvinne og det får kobberfarge og blir svakere. Skift ut hele greia, og ikke bank for hard på det, da kan det sprekke som flattbrød. Redigert 21.Januar.2013 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Hei! Er på reise, derfor sen tilbakemelding :) Vel, har fryktet dette med at båten måtte på land... Da jeg kjøpte båten, var sinken på denne siden borte, men dette ble på en måte forklart ved at den hele tiden hadde ligget ved siden av en stållekter. Satte på ny sink, men problemene har bare fortsatt. har IKKE lyst til å oppleve at disse hylsene gir etter... Problemet er at det er en skikkelig jobb med å skifte disse hylsene, da hylsen er som på bildet, men de videreføres til neste skott. Der er det ingen tæring, kun på de punktene som man ser på bildet :( Er det noen som har peiling på hvor man får tak i slike akslinghylser?? Redigert 21.Januar.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 De fleste båtutstyrsforhandlere skaffer vel dette . Det er vel Sleipner som har størst utvalg i slikt propeller annlegg og tilleggsutstyr både i tykkelser og lengder.. Maritim-forhandlere rundt om i landet har vel også en god del lagervare liggende. Det er vel bare og kontakte nærmeste båtutstyrs-butikk i nærleiken. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Har snakket med Frydenbø, og denne hylsen er støpt inn i båten, dvs at dette mest sannsynlig er er større jobb som kommer til å koste en masse kroner. Må skifte på begge sider, så jeg kjenner svetten komme her jeg sitter på Arlanda og banner .... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Det er nok klart en mere omfattende jobb siden hylsa er støpt inn, kontra der hylserøret er skruet inn i en flens akter og festet med to bolter gjennom stevnen. Normalt så holder jo disse hylsene i maaaange år, så der må jo være en eller annen feil som gjør at denne hylsa har tæret veldig mye? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Dette lignet veldig på salpeter. smak på dette saltet du beskriver.. er det salt og syrlig er det salpeter om ikke syrlig er det vanlig salt. Et slikt utslag på mur og puss er ikke uvanlig, men at dette eventuellt skulle forkomme i båt har jeg ikke hørt om eller forstår noe av i tilfelle.. det skulle ikke tilfeldigvis være betong i båten? Redigert 21.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
egilwh Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Ser på bildene dine at det er uhorvelig mange jordledninger festet til hylsa.... tror det er noe av årsaken til problemene. Det er greit å feste sink til propellaksling og til hylsa utvendig, men hvorfor det skal knyttes sammen med det elektriske systemet skjønner jeg ikke, det er jo bare å be om trøbbel? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Mix Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hvis jordledning bare er en ledning koplet til en utvendig offeranode er det bra, men det forutsetter at det virkelig er en anode til stede da. Kan jo være dårlig materialvalg hos produsent. Sleipner leverer hylserør i skikkelig bronse kvalitet, også spesiallaget med flens for recess. Her er det nok å gå igang med vinkelsliperen og kappe vekk, og støpe inn nytt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Ref en annen tråd, så får vi vel håpe at det ikke er Landjord som her har funnet korteste vei ut i sjøen. I innlegg #6 skriver du at det ikke tar lang tid før dette kommer tilbake etter at du har tørket det bort. Kunne du forsøkt å koble fra landstrømskabelen helt og latt båten stå uten at jord fra land er i kontakt med jord i båten? Har du vifteovn ombord, kan du jo bare trekke inn en skjøteledning til denne uten å koble den til landstrømsannlegget. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Hei. Beklager sent svar, er på Gardermoen og på vei hjem :) Skal svare på spm, og for det første er alle ledningene dere ser, koblet rett til en stor sink. Det er ikke koblet noe EL nett inn på denne sinken, kun denne hilsen og bunnuttak til generator. Hvordan det smaker?? Faktisk ikke bare salt men litt syrete..... Da jeg hadde malt over, kom det blemmer under malingen som jeg stakk hull på. Smaken på vesken var mye kraftigere enn kun saltvann.. Det er ikke betong i båten. Salpeter på bronse? Er det mulig ? Har testet å ligge uten strøm og med strøm, resultatet er det samme. Da jeg kjøpte båten i november, hadde den ligget vedsiden av en stållekter i 2 år. Sinkene var borte så den ble tatt på land og nye sinker ble montert. Jeg så da dette saltet på hylsene, men trodde det kom fra smøringen som er saltvann. Tenker nå at båten har ligget i for lang tid uten sinker vedsiden av denne lekteren og galvanisk tæring har oppstått. Har kappet jord inn til båten for å minimere risiko, men det hjalp lite. Redigert 21.Januar.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hvor lenge har du hatt båten ? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Da jeg kjøpte båten i november, Hvor lenge har du hatt båten ? Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mix Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Trist sak. Jeg hadde kontaktet selger umiddelbart. Dette blir dyrt Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hatt båten i 2 mnd... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hei. Er i båten nå og har følgende spørsmål..Der akslingen går ut av båten, er det en bronse lignende stor kappe. Det var malt på denne kappen med grønt, men dette var forsvunnet. Det er vel ikke en vanlig prosedyre å male hylserøret med "et eller annet"(grønnmaling)? Kunne nesten tro at denne malingen var malt for å skjule noe? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Jeg ville ikke gå i gang med å skifte noe som helst før jeg visste hva dette er og om hylserøret egentlig er defekt. Kan det være sink som avsetter seg på overflaten. Egentlig høres det litt usannsynlig ut at sinken skulle avsette seg på utsiden. Dersom hylserøret er av støpt bronse kan det muligens ha porer som det svetter saltvann gjennom? Porer i støpegods lar seg som regel tette uten store problemer. Kanskje Hulda har en teori? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.