Mix Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Det var en snedig løsning, jeg må medgi at jeg hele tiden trodde du hadde ett vanlig innstøpt bronsehylserør med flens Fikk du sett noe materialsertifikat på denne dingsen ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Den der har ikke jeg sett før heller. Glem det jeg sa om at det ikke er støpt Er dette en amerikansk løsning? Jeg er også litt nysgjerrig på legeringen i den saken der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hansa666 Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 (redigert) Hei. Når det gjelder legering, skal det være messing, men det var ingen sertifikater med. Frydenbø hadde kjøpt de inn for lenge siden for skifte noen gummibelger de kommer med som standard. Derfor hadde de disse liggende. Mine belger er jo bra, så de bruker jeg videre. Men ja, det var en god løsning, så det blir nok meg som kommer til å bytte dem, ettersom jobben stort sett består av å pirke de av, rense flatene for så sette de på. Rodman er jo fra Spania, så det er en "Spansk :)" løsning... hehehe MEN skal ta bilder av jobben, samt dere skal få se tverrsnittet på de gamle :) Nå gjenstår det å se hva disse hylsene skal koste, da Frydenbø ikke hadde prisen på dem... Redigert 22.Januar.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Regner med at Hulda jobber offshore. Ta og send en IM til jernbåten. Da får du nok svar:) Kjedelig sak, og spesielt med usikkerheten rundt dette. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hansa666 Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Hei. Ja det hadde vært greit om enn eller annen her på BP kunne si at "ja, dette har jeg sett før, det er...". Men forstår ut i fra diverse samtaler med folk i bransjen at denne saken er litt i X-files klassen. Uansett, hylsene må byttes, men jeg er usikker på om jeg skal gjøre det ASAP. En fra Bjordal % Madsen skal ta en tur innom båten i Norheimsund og sjekke hvordan det ser ut. Det er jo ikke jord inn i båten nå da den er fjernet. Har kjøpt Sterling galvanisk skille, men denne er ikke montert enda. Når vannet pipler inn, renner det ikke inne i båten, men det kondenserer på hylsen og etterlater disse saltkrystallene. Slik har det vært lenge og for ca 2 uker siden ( da jeg ikke viste bedre...) banket jeg med et skrujern ned i hylsen og dette gikk jo bra, så den er ikke pt så porøs at den ryker hvert øyeblikk. SÅ jeg sover delvis godt om natten :) Da jeg skrapte med skrujernet på hylsen, var godset blankt under, og dette er jo skikkelig rart... Egentlig skulle det vært rødt fra kobberen, så igjen, litt X-Files om dagen. Han jernbåten du henviser til, har han peiling på slik korrusjon jeg sliter med? Har sendt en IM til Huldra, men han er nok offshore som en her sier. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Tror etter hvert mer og mer på at problemet er porer og feil i støpegods. Dersom det er tilfelle har jeg liten tro på at båten din er i umiddelbar fare. Jeg vlle sovet godt om natten og tatt båten på land for å fikse det når det er mer belilig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
baatsman Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Lag en ny tråd og kall den "mulig" galvanisk tæring e l. Da får du nok mange svar. Nå står det lekkasje:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hansa666 Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hei! Dette med feil i støpegodset er det flere andre som også tror. Ettersom det ikke er skader på propeller eller ror, er dette den mest "naturlige" forklaringen. Men vi får se når den kommer på land, da kommer fasiten :) Jepp, kanskje skulle jeg ha skrevet det annerledes, men da jeg startet tråden var det eneste jeg tenkte på, denne lekkasjen av vann igjennom hylsen :) Men jeg kommer til å bruke denne tråden når jeg setter i gang med jobben, ettersom en da kan følge diskusjon rundt et underlig problem til et resultat og svar foreligger :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hei!Dette med feil i støpegodset er det flere andre som også tror. Ettersom det ikke er skader på propeller eller ror, er dette den mest "naturlige" forklaringen. Men vi får se når den kommer på land, da kommer fasiten :) Nå er det vel ikke sikkert at aksel og rorannlegg har noe " elektrisk " kontakt med hylserøret, hvis disse ikke har noe form for tæring. Er vel antakelig også et annet metall her (rustfritt), separate anoder etc. Kan jo også ha noe betydning ang. tæringen med alle de kablene som er koblet til hylsa. Ser jo ellers ut som den nye hylsa som er avbildet er av messing.? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Den der har ikke jeg sett før heller. Glem det jeg sa om at det ikke er støpt Er dette en amerikansk løsning? Jeg er også litt nysgjerrig på legeringen i den saken der. Hei! Løsningen blir ofte brukt i USA, men også her i landet. Utvalget er stort og til rimelige priser i statene. Her har jeg handlet selv : https://www.boatdesigns.com/Shaft-Log-for-1-3_4-Hose/products/628/ Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hansa666 Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hei! Amalie 36, DER var jo det bilder av hylsene jo .... og til DEN prisen :) Hummm, lurer på om jeg kan bruke en av de på bildet..... MEN så var det dette med at skruehull skal passe, vinkelen skal være rett osv... Ang det du skriver med kablene du ser på bildet, så har dette ikke noe med tæringen å gjøre. Jeg har nettopp lagt til flere av de kablene du ser, og de går kun fra hylsen og til sink, samt en kabel til en skroggjennomføring. Det er ikke kontakt til andre deler av båten, ei heller strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 og de går kun fra hylsen og til sink, samt en kabel til en skroggjennomføring. Hva er den skroggjennomføringen til ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hei! Skroggjennomføringen ligger rett utenfor bildet og går til generatoren. Det går en kabel som er festet i slangeklemen og til sinken. En ting... er det smart å bytte foringen for gjennomføringen nå som akslingenene uansett skal ut? Hva er estimert levetid på slike foringer? Har aldri hatt aksling båt før.... trodde dette var mye enklere enn drev men... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Du bør som jeg sa i ett annet innlegg få sjekket aggregatet/generatoren din for lekkasjestrøm, dette kan jo være synderen. Men jeg tror du faktisk trodde jeg mente hekkaggregat i det innlegget. Hvis du mener cutlasslageret i akselbraketten, er jo det enkelt å sjekke når aksling er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Jeg la merke til at de hylserørene i linken til Amalie 36 var av aluminium eller bronse, mens de hos Frydenbø var i messing... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kire Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 støtter MIX her, det aggregatet eller generatoren bør sjekkes. Dette kan vel måles vel? En kompis hadde en tilsvarende feil for mange år siden Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Hei! Det går en vanlig vannledning fra denne gjennomføringen og til generatoren som står i et annet rom akter. Så det skal ikke være noe som helst forbindelse mellom generator og hylsen via jord kabel. MEN skal sjekke en gang til om den vann ledningen har spiralfjærer som da kan lede strøm.... MEN feilen jeg har er jo på begge hylsene, men på hylse 2 , STB side er mindre angrepet og der går oså det en jordkabel til maskinen. Så at de hylsene som Amalie 36 sendte en link til var av aluminium og bronse, mens de fra Frydenbø var av messing. Skal sende dem en mail for å høre om de har hylser til Rodman OG i messing :) Hvordan sjekker man en cutlass pakning??? Der hvor akslingen går inn mot pakningen, kommer det enkelt ut vann om jeg skyver litt på denne. Det går videre en vannledning fra denne pakningen og til motor som skal fungere som en kjøling. Ikke spør meg hvordan dette prinsippet fungerer, trodde en måtte ha sirkulasjon, men de har vel funnet en måte å designe dette på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 ... høre om de har hylser til Rodman OG i messing :) Hvordan sjekker man en cutlass pakning??? Der hvor akslingen går inn mot pakningen, kommer det enkelt ut vann om jeg skyver litt på denne. Det går videre en vannledning fra denne pakningen og til motor som skal fungere som en kjøling. Hvorfor messing? Det er bronse du vil ha Tror forøvrig du blander begrepene litt her. Cutlesslageret er ikke en pakning, du tenker nok på pakkboksen som sitter på hylserøret med en slangebit. Cutlesslageret sitter antagelig i en egen brakett under båten mellom hylserøret og propellen. Cutlesslageret kan du sjekke med akselen i. Dersom det er slitt kan du måle klaringen/ glappet mellom aksel og gummi. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 (redigert) Hei!Det går en vanlig vannledning fra denne gjennomføringen og til generatoren som står i et annet rom akter. Så det skal ikke være noe som helst forbindelse mellom generator og hylsen via jord kabel Den vannslangen er nok den, Den har forbindelse mellom aggregat og skroggjennomføringen som igjen er koplet sammen med hylserøret via sinkanoden. Så aggregatet/generatoren bør sjekkes ut. Hvis det er pakkboksen du snakker om i innlegget over blir jo dette bare ren gjetning da det finnes mange typer og med forskjellige tetninger. Får du ikke tak i bronsehylserør som passer, ville jeg heller støpt inn ett standard seratert bronsehylserør, det er min mening. Messing er noe dritt. Den kan avsinkes, noe vi ser så altfor godt med ditt problem. Redigert 23.Januar.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 (redigert) Hei! Vel, legger meg flat hva angår Bronse eller messing, da jeg trodde messing var best.. men men. OG ja, der er pakkboksen jeg mente, godt dere viser tolmodighet med min uvitenhet ang aksling Det cutless lageret ligger vel rett før propellen, men når den blir tatt på land, skal alt sjekkes nøye, slik at jobben kun blir gjort en gang... Var var nemlig i den tro at pakkbokser levde evig, men presser jeg min litt bakover på akslingen, kommer det vann ut. Aner ikke om dette er som det skal være, men det fungerer så vidt jeg kan se. Uansett bør jeg nok skifte denne også ettersom alt uansett skal av. Tusen takk for gode svar og ønske om å belyse mitt problem, nå er det egentlig bare opp til meg å få orden på sakene Redigert 23.Januar.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Litt vanskelig å se fra bildene dine hvilken pakkboks du har, siden vi bare ser ene enden. Men om den er helt av gummi er det sikkert en sk. Volvokondom, disse skal uansett byttes med 5-6 års intervaller. Og smøres og luftes hver gang båten har vært på land... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christel III Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Den hylsen du har vist bilder av er ingen heksekunst å få laget i syrefast stål. Det er jo bare snakk om en firkantet flens, med et påsveist rør i riktig vinkel. En smal sak å få laget på mål hos et mekanisk verksted. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Miss Amalie Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Vi har flere byggeprosjekter på gang og er ikke i tvil. Hylse i messing eller syrefast tvers i gjennom skroget, ingen flenser, kun faststøpt i epoxy! Utrolig praktisk holdbart og enkelt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hansa666 Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Ser den amalie 36, men jeg er ikke helt den som setter i gang med egne støpeprosesser... Kan garantere deg at min neste tråd hadde vært "satan båten gikk ned" tråd Ære vere de som kan lage slike ting selv, jeg hører inn under kategorien som kjøper en tilpasset hylse og pakkboks, monterer dette selv, men får proffe til å ta ut akslingen samt rette denne opp etterpå :) På denne måten lærer jeg etter hvert, sparer noen båtlapper MEN sover godt Ante ikke at en pakkboks skulle luftes, men dette er jo ganske så naturlig, ettersom det kommer luft oppunder boksen når båten sjøsettes.MEN, jeg har kun EN vann ledning som går inn i pakkboksen, hvilket vil si at vannet som kommer inn der fra maskinen må ut ett eller annet sted??? Hvordan dette systemet smøres aner jeg ikke. På nyere Rodman modeller går ledningen ikke til maskinen, men til en eget skroggjennomføring rett ved siden av pakk boksen. MÅ jeg følge originalt opplegg, eller er det mulig å legge opp sitt eget? Tenker på å legge inn med oljekjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 .MEN, jeg har kun EN vann ledning som går inn i pakkboksen, hvilket vil si at vannet som kommer inn der fra maskinen må ut ett eller annet sted??? Hvordan dette systemet smøres aner jeg ikke. På nyere Rodman modeller går ledningen ikke til maskinen, men til en eget skroggjennomføring rett ved siden av pakk boksen. MÅ jeg følge originalt opplegg, eller er det mulig å legge opp sitt eget? Tenker på å legge inn med oljekjøling? Vannet går ut mellom hylsen og akslingen, og tilbake til havet Selv ville jeg ikke satt in en ekstra skrog gjennomføring som ikke er nødvendig. Hull i bunnen av båten bør holdes til et minimum Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.