index Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Da har du ett vannkjølt/smurt opplegg. Veldig bra det egentlig. Et slikt opplegg krever heller ikke lufting. Vannet går ut via hylsen, så når motoren går har du kontinuerlig gjennomløp av kjølevann her. Hvis pakkboksen lekker kan du sikkert kjøpe nye tetninger til den fra forhandler til en billig penge. Ingen grunn til å skifte til olje. Og du, den er vannkjølt uansett. Oljen er i hovedsak for smøring... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Miss Amalie Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Enig med index! Jeg lufter aldri min pakkboks, og den båten er opp og ned hele sommeren. Vannet kommer fra motoren et t-stykke rett etter sjøvannspumpen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
NilsPils Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 (redigert) Vi har flere byggeprosjekter på gang og er ikke i tvil. Hylse i messing eller syrefast tvers i gjennom skroget, ingen flenser, kun faststøpt i epoxy! Er det ikke nå på tide at vi avskriver messing i saltvann! Den hylsen du har vist bilder av er ingen heksekunst å få laget i syrefast stål. Det er jo bare snakk om en firkantet flens, med et påsveist rør i riktig vinkel.En smal sak å få laget på mål hos et mekanisk verksted. Den løsningen ville jeg gått for dersom du ikke kan være 100% sikker på at den du kjøper ferdig er i maritim bronse. Dessuten: med støpt bronse har du alltid en risiko for støpefeil. Syrefast rør er garantert ingen risiko i så måte. Men sveisen må gjøres med riktig elektrode for å få den syrefast. Redigert 24.Januar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Miss Amalie Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 (redigert) Mente selvfølgelig legering som holder mål. Regner med at Sleipner leverte meg ok produkter http://www.sleipner.no/index.php?s=produkter&artid=25600R Redigert 24.Januar.2013 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mix Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Sleipner leverer i marine bronsekvalitet ja, ikke messing. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Hei! For meg som stavrer igjennom begreper som bronse, messing kobber, hvor de ligger på de forskjellige skalaene, ja så blir en litt svett... Jeg vil anta og tro at det jeg kjøper fra eks Frydenbø fungerer til mitt bruk og i den tid jeg eier båten. Har enda ikke fått pris på hylsene, men ble svett da jeg så hva Sleipner skulle ha for sine vannavkjølte pakkbokser... Godt ikke fruen ser på de samme sidene som meg, hvordan skal jeg da kunne forklare at vi ikke kan kjøpe de tingene hun mener vi virkelig trenger.... Ligger messing like lavt på næringskjeden som mauren på bakken?? Er det bare tull å ha dette i båten?? Hva snakker vi om levetid om dette blir montert?? De andre som har dette i sine båter, har ikke noen form for tæring og da snakker vi 10 år, så er dette virkelig SÅ ille??? Nå er det snart klar for avgang til Italia, noen dager på ski og bort fra hylse problemene mine skal bli godt for en svett sjel Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Fortell henne at det har med sikkerhet å gjøre, da går det mye lettere igjennom. Taler av erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Er det ikke nå på tide at vi avskriver messing i saltvann! Så så Nils, ikke vær så streng mot Mr. Amalie! Det er ikke sikkert han har fulgt med i alle trådene om skroggjennomføringer Jeg vil anta og tro at det jeg kjøper fra eks Frydenbø fungerer til mitt bruk og i den tid jeg eier båten. Ligger messing like lavt på næringskjeden som mauren på bakken?? Er det bare tull å ha dette i båten?? Hva snakker vi om levetid om dette blir montert?? De andre som har dette i sine båter, har ikke noen form for tæring og da snakker vi 10 år, så er dette virkelig SÅ ille??? Ville ikke ta det for gitt at det er bra bare fordi det kommer fra Frydenbø, bare se på den hylsa du har i båten nå! Når det gjelder om messing er bra nok for å ha i båten så kommer det jo an på hva det skal brukes til. Det er jo litt mer omstendig å skifte hylserør enn skroggjennomføring. Dessuten er det stor forskjell på messingkvaliteter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Får du ikke tak i bronsehylserør som passer, ville jeg heller støpt inn ett standard seratert bronsehylserør, det er min mening.Messing er noe dritt. Den kan avsinkes, noe vi ser så altfor godt med ditt problem. Er det ikke nå på tide at vi avskriver messing i saltvann! Sleipner leverer i marine bronsekvalitet ja, ikke messing. Er du sikker? Jeg tror det er messing i de rørene. Hva har dere i båtene deres? Litt lengre opp i tråden ble det nevnt materialsertifikat på røret. Er det noen av dere som har det? Jeg spør ikke for å kverulere, men for at jeg er nysgjerrig. Tror jeg skal sjekke opp hva hylserøret mitt er av Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Nå er ikke nødvendigvis messing og messing det samme. Finnes mange variasjoner av legeringen hvor forholdet kobber/sink er avgjørende for bl.a. korrosjonsbestandighet og hvor lett det er å bearbeide metallet etter støping. Innblanding av andre metaller gir andre egenskaper. Mest kjent er admiralitets-messing med ca. 1% tinn for å øke korrosjonsbestandighet. Er grunn til å tro at den messingen vi får kjøpt i dag er den rimeligste å produsere og ikke er produsert med tanke på best mulig korrosjonsmotstand. Fra Store norske leksikon: http://snl.no/messing Tradisjonelt betegnes visse typer messing som bronse pga. sitt utseende eller sine anvendelser. Eksempler på vanlig benyttede typer messing er tambak (fra malayisk tombâga, 'kobber') eller rød-messing med inntil 10 % sink, messing til dekorative formål (gull-lignende) med 15–20 % sink, patron-messing eller 70/30-messing med ca. 30 % sink, gul messing med ca. 35 % sink og muntzmetall med ca. 40 % sink. Velkjente modifikasjoner av disse hovedtyper er admiralitetsmessing (ca. 70 % kobber – ca. 29 % sink – ca. 1 % tinn) og deltamessing (ca. 58 % kobber – ca. 39 % sink – rest mangan, bly, jern og nikkel). Mer om legeringer og egenskaper for den som er interessert: http://snl.no/legering Engelsk side om messing-legeringer: http://chemistry.about.com/od/alloys/a/Brass-Alloys.htm Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hansa666 Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Hei Tenkte jeg skulle oppdatere tråden ettersom jeg nå har hatt maaaange IMèr med Huldra og han fant løsningen Her er et utklipp fra en av disse mailene: Det du ser er groper. Disse gropene har sannsynligvis startet fra andre siden. Gropene på andre siden er som knappenålsstikk. Syresmaken er blant annet CaCl og andre salter. Kort: Konklusjonen er Pitting Corrosion. Den er ikke reparerbar, bytt røret. Du har helt sikkert en drøss plasser i dette røret som er under utvikling. Når reaksjonen har startet, lar den seg ikke stoppe, er selvpropellerende. Messing, aluminium, visse rustfrie kvaliteter er spesielt utsatt for denne korrosjonsformen. Du har sannsynligvis hatt landstrømmen jordet til motorblokken, hylsen (på bildet) etc. Nå har vi skrevet mye om jording, kutting av landjord osv. Hvis du skal ha landstrøm, ikke har greie på det, ikke vil ha elektriker ombord, så er beste løsningen å installere et av disse 'plug & play'-systemene, leveres av Defa, Ladac, etc Skal ta jobben i April, rett etter påske da båten skal opp. Er i båten hver helg, så jeg følger med på utviklingen... . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.