ut mot havet Startet 19.Januar.2013 Del på Facebook Startet 19.Januar.2013 (redigert) Er i den situasjonen at eg treng nytt utstyr til navigasjon, har i dag pc med separat skjerm men kart er gamle. Eg klarer ikkje å bestemme meg for om eg skal kjøpe nytt kart/kartprogram til pc eller investere i ein kartplotter, kva finnes det av kartprogram til pc og kva er i tilfelle fordel med dette i forhold til ein kartplotter? dersom eg velger ein kartplotter kva fordeler har denne framfor ein pc med kart? båten er ein Halco 29 Økonomi, fart 12 knop Redigert 19.Januar.2013 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Nyere plotere kan kobles ut mot radar og ais, stooor fordel. Og tåler litt vann. Pc gir mulighet for separat skjerm i taket. Og dersom ein del går i stykker (skjerm/tastatur/disk...) så er du ikkje nødt å kjøpe full pakke igjen. Kartplottere er på ingen måte verdt summen de koster, men nokon må ha vantette system. Lyssterk skikkelig skjerm til pc kan også være dyrt. Hadde eg hatt frie økonomiske tøyler hadde eg valgt marine plotter som er laget og beregnet for båt, Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ut mot havet Svart 19.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Så er det dette med pris da, eg synest at skjermstørrelse bør vere min 10 " og da må ein rekne 15-20 tusen for eit kjent merke, dette er mykje penger. No ser eg at ein får ein Owna til under 10 tusen men våger ikkje heilt å gå for den. Garmin sin 720 modell selges no for under 6 tusen, er det nokon som har denne? vert skjermen liten eller er den grei nok ? Sitér dette innlegget Link to post
marjuz Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Jeg har Garmin 720, og den funger er bra. Kjører ofte med splitt skjerm, høy og lav oppløsning. Ser den er på tilbud på Seatronic. I tillegg bruker jeg ett Android nettbrett med Navionics Europe HD. Denne har litt treg oppdatering når man manøvrerer i trange farvann, men er meget bra for oversikt. Har hardtopp, så jeg er ikke så redd for vannsprut. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Er i den situasjonen at eg treng nytt utstyr til navigasjon, har i dag pc med separat skjerm men kart er gamle.Eg klarer ikkje å bestemme meg for om eg skal kjøpe nytt kart/kartprogram til pc eller investere i ein kartplotter, kva finnes det av kartprogram til pc og kva er i tilfelle fordel Er i sama stoda sjølv, eg har forsåvidt plottar som eg er fornøgd med Garmin gpsmap 620, bare det at den har for liten skjerm no synest eg, samtidig som eg vil oppgradere radaren. vekk med den gamle for den er ikkje til å stole på. Eg har i tillegg TIKI navigator for pc i tillegg som eg er godt fornøgd med. Eg vil ikkje bevege meg opp og ned langs vestlandskysten utan å ha to uavhengige navigasjonssystem. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
ebonita Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Har ännu inte sett en PC som kan läsas i sol-ljus. För att inte tala om motljus... Bra plotter är trots allt bättre plus att jag tror att den ger ett robustare system. Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jeg har nylig kjøpt en Garmin GPSMap 4012 med 12" skjerm, og ser klare fordeler fremfor en PC: Den kan felles ned (innebygges) i konsollet / dashbordet, og den er vanntett. Nå er det ikke noe direkte sjøvann å snakke om ved min styreposisjon, men IP-kapslingen er først og fremst mot det korrosive miljøet til sjøs. En annen fordel er at denne plotteren kan koples opp mot en vanlig dataskjerm (via VGA-kontakt) også om ønskelig. I det hele tatt nokså praktisk når man står / sitter nesten en meter fra plotterens skjerm / PC-monitor. Plotteren kostet ca. 17 tusen, men skal jo vare i en god del år. Med mulighet for ekkolodd, radar og AIS på samme skjerm, og NMEA 2000 og 0183. Separat ekkolodd må jeg ha som "fullskjerm" ved siden av pga litt fritidsfiske, og 4012 med både kart og ekkolodd på samme skjermbilde blir nok i trangeste laget for meg. Prisforskjellen mellom en slik plotter og en vanlig PC er nok først og fremst i at plotteren tåler rufsete sjø, en harddisk i en PC ville nok fått problemer etterhvert, regner jeg med. Hvis man ikke bruker en SSD, da. Plotteren er mekanisk solid, mesteparten av vekten er antikorrosivt metall og kjølefinner. Vil nok sikkert bruke en laptop ombord også, men da mest når båten ligger i ro og til andre formål, slik som planlegging vha. kartbrikken til plotteren og beregninger. Min forrige plotter er / var en 10-12 år gammel Seiwa, og moden for utskifting pga bedre og raskere teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Har garmin 626 , kjøpt i fjor og er fornøyd pga lett meny og tåler fukt. Pluss iPad med kart i tillegg, brukes å ta med når vi er i lengre tur.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
ut mot havet Svart 20.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Det freistar med ein plottar på 12-14 tommmer, i ein tidlegare båt hadde eg 8 tommer og det synest eg vart i minste laget, eg oppfordrer gjerne medlemmene her på forumet til å komme med forslag til ein god plotter i 12-14 tommer klassen helst så rimeleg som mulig. Det er nok fleire som har erfaring med diverse merke. Sitér dette innlegget Link to post
bardsky Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jeg har det siste året ønsket meg en Garmin 720 med svinger. Etter helgens fisketurer har jeg plutselig blitt veldig usikker om dette likevel er den beste løsningen for meg. Vi tok med oss et nettbrett, galaxy tab med sjøkartverkets gratisversjon av sjøkart lastet ned og brukte denne til å posisjonere oss i strømmen mhp grunner vi ønsket å fiske rundt. Jeg er imponert over skjermen og hvor lett denne var å lese av. Vi satte den i oppreist posisjon ved førerposisjonen og jeg klarte fint å følge med på hvordan båten driftet selv om jeg sto 2 meter fra nettbrettet. Jeg har bestemt meg for å prøve ut denne løsningen litt til før jeg bestemmer meg for om jeg skal kjøpe en 720 eller ikke. Bør kanskje nevne at jeg putler rolig rundt i en snekke og navigerer stort sett etter papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 (redigert) Kartplotter + Vanntett + Lyssterk + Kople til autopilot - Dyr - Dårlig overblikk - Knotete å legge inn waypoints og rutet PC + Stor skjerm + Bruke mus og fullt tastatur + billigere (gammel laptop, Navionix kart og Tiki program koster to lapper(?) - litt mere ustabilt, men hvis du bare kjører kart og ingenting annet blir det ganske så bra.. - Ikke autopilot (teknisk mulig, ustabilt, Windows styrer ikke rattet i bilen din heller) - Dårlig lysstyrke på skjerm, ikke bruke ute, bare under dekk. Du får også kjøpt vanntette IP67 tablett PCer med lyssterk berøringsskjerm, men de koster ca 1500 - 2000 pr tomme Alternativt IP67 skjerm lyssterk til ca 1000 - 1500 pr tomme. Kombinert med 12 volts kompakt mini-PC. kan det også bli ganske fancy. (Kontakt meg hvis du er interessert.) Ja takk, begge deler; er nok det beste OG nest billigst. PC bruker du under dekk til å legge waypoints stikke ut kurs og ruter Så overfører du med datakabel dataene fra PC til plotter som står ute. Styrer etter plotter som også kan få inn AIS osv. Da greier du deg med en mye mindre plotter. Men ikke velg Garmin, for de kan være litt sære på dataoverføring, hvis de ikke har gjort noe med det i det siste. For øvrig har Garmin de beste plotterne, synes jeg. Mye enklere å bruke, før, nå og et stykke frem i tid. Har selv. SImrad og Raytheon er gullstandard og dyrt. Resten er litt middels når det gjelder fritidsmodellene. Dette var bare min subjektive mening Redigert 20.Januar.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Ida Marie III Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jeg har begge deler ombord. Har en Raymarin C 90 på flybridgen, og nede har jeg en sånn liten pc sak, koblet opp mot TV skjermen 22 tommer, er helt kanon. Frøken Fryd har lagt inn Open cpn kart program på den nede. Som igjen er koblet opp mot AIS på VHF, dermed er der både AIS inne på kartene både oppe og nede... Er jo nede en trenger det, sitter ikke oppe på flyen i tåke.... Så ja takk, begge deler .... Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Har man en plassering skjermet for regn, sjøsprøyt og direkte sol, kommer Acer med et 7" Android nettbrett i februar til under 1000 kr. Det vil ha GPS, Wi-Fi og Bluetooth - og i kombinasjon med Locus, Norgeskart eller Navionics vil dette bli en bra og rimelig løsning. Men uansett bør man ha en løsning i tillegg, som sjøkart eller plotter. http://www.dinside.no/909200/acer-lanserer-iconia-b1-a71-nettbrett-til-tusenlappen Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Har selv erfaring med Garmin 720, og det er et godt tilbud Seatronics har for tiden. Men må få lov til å anbefale iPad. Da vi hentet båten i oktober var det kun denne vi brukte fra Arendal og hjem (Sveio), nå skal det sies at jeg hele tiden hadde plotteren på for å krysssjekke opp imot nøyaktigheten til iPaden, men den var minst like nøyaktig 100% av tiden. Brukte Navionics sine kart. Det er nok av tråder her på forumet og ellers som går på dette, så om en tenker pris og nytte så vil jeg si at iPad+papirkart (som en naturligvis alltid har med) kan være en grei løsning. Men det absolutt helt beste, og dyreste er sikkert å gå for en plotter som Nidelv1874 også sier. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Angående det det korrosive miljøet til sjøs. Så har jeg hatt en bærbar Compaq Armada i båren siden 1999. og en Fudsi Simens stasjonær har jeg hatt i 10 år. Kjøpte noen brukte skjermer av et firma som solgte brukt PC utstur, deriblant en Phillips skjerm som var meget bra i sollys bakdelen var at den gikk på 220V. Den brukte jeg oppe og tredde over en pleksiglass boks når det regner eller var sjøsprøyt. Dessverre glemte jeg skjermen da vi i fjor skulle flytte oss fra en uthavn og inn til byn . På den ½ timen kom det selvfølgelig en som snudde båten opp ned og det 2m`s fallet tålte ikke skjermen. Holder på teste ut en Touth`s skjerm for å ha inne. Ute er jeg åpen for forslag, hadde hvert kjekt med noe vanntett og en trenger ikke 17” ute. Nå hopper ikke båten min bortover, det hender ofte at slaga fra mot-sjøene merkes godt så en SSD er bedre enn en harddisk er rett. Har knekt en H-disk siden 1999 i båten, på vei fra Grebbestad til Helgeroa ble det dødt, gadd ikke hente fram Laptoppen da sola skinte og det var flatt hav og en har jo kompass og papir kart. Har ferdig klona H-disker til begge så det er bare å bytte, hvis det blir H-disk stopp. Så jeg går for PC og internett i båten. Har brukt Seaclear siden 99 Kjøpte Det levende Sjø ( bra som oppslagsverk) byttet den bort i den Danske navnebroren, kjøpte TIKI da den kom meget bra er helt TOPP egentlig. Opencpn har jeg hatt siden den kom og den utvikles stadig kjører 3.0.2 kunne ønsket at den hadde to vinduer, en kan legge inn internett adresser i WP som kan aktiviseres når en åpner WP, et bra program det og. PS. Det levende Søkort http://www.sejlsport.dk/tursejlads/det-levende-soekort/ Jobber med å få kjøpt Svenske og Norske kart men hittil er de for dyre. Redigert 21.Januar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Kartmaskin. Hver gang. Har til nå brukt Maxsea på laptop. Uendelige muligheter. Leser en bråte kart inkludert S-57 formatet. Vektor og raster kan vises samtidig. Vinduer med closeups og oversikt kan vises samtidig. Egne layers med notater eller egne kartskisser. Layers med slepestrek kan lagres. Kart kan rettes rett på skjermen. AIS. Radar. Autopilot. Værmelding i eget layer. Det er kun HD som setter begrensing for ruter og waypoints. Til sommeren regner jeg at det blir denne da jeg er allergisk mot alt som har med Windows å gjøre: http://www.macenc.com/ Redigert 21.Januar.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Mulligan (og / eller andre): Har du erfaring med Maxsea kontra Garmin sin Homeport som planleggingsverktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Maxseaen min hadde dongle. Hadde den installert på maskin i båten og maskin hjemme. Satte i dongle på den jeg ville bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Til sommeren regner jeg at det blir denne da jeg er allergisk mot alt som har med Windows å gjøre: http://www.macenc.com/ Så interessant ut, har t.o.m støtte for NMEA2K, det har jeg ikke sett før. Får håpe det kommer en pc-versjon snart Redigert 21.Januar.2013 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Det gjør det nok ikke. Det er en reinhekla Mac-app. Mye program til 1000 kroner Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Jeg vil til enhver tid foretrække fast installeret marin kortplotter. At betjene en PC i 25 knob i en meter sø er umuligt/svært. Stabiliteten tror jeg på er bedre i en dedikeret plotter ligesom jeg tror på at det øger bådens værdi at elektronikken er anerkendt og løbende opdateret. En moderne kortplotter er ikke så dyr som tidligere og der er et væld af udvidelsesmuligheder til AIS, radar, ekkolod, forskellige kortsystemer, underholdningscenter mm. Og en ny plotter kan også ofte kobles til en trådløs router så man kan bruge Ipad eller anden tablet til at planlægge ruter, fjernbetjene plotteren med etc. Navicos nye touch-serie er efter min personlige mening rigtig god. men der er sikkert mange andre. Men - det er jo også den dyreste løsning. Så hvis økonomien er meget vigtig, så forstår jeg da interessen for PC-løsning. Men så ville jeg måske hellere gå på kompromis med funktionerne og købe en lidt ældre, måske brugt kortplotter. Det er min, personlige holdning. Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Jeg må si meg enig med MajorAndy i hans betraktninger, men i mitt tilfelle ble det ikke touch-skjerm, men knappbetjening, slik som Garmin GPSMap 4012 har (den jeg kjøpte). Med erfaring fra skikkelig rufsete vær i 25 knops fart er det for meg viktig å kunne føle knappene som kontrollerer plotteren. På en touch-skjerm sklir fingeren lett når man dunker gjennom bølgene. Én hand på rattet og en rask betjening av plotteren med den andre handa vha. knapper er for meg et must. Sammenlignet med en PC / laptop / mus har nok en dedikert plotter sine fordeler, bl.a. at plotteren er mer robust. Garmin 4012 kan jo også tilkoples en dataskjerm via VGA-kontakten om ønskelig, og det er svært aktuelt for meg å se et større skjermbilde på en 17" eller 19" monitor i tillegg til en mindre 12" skjerm. Men forutsetningen er at dataskjermen er festet med et VESA-feste eller tilsvarende og tåler en støyt. Jeg mener ikke dette er en endelig fasit, men kun det som passer meg best. Så kan andre innrette seg etter sine egne behov... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Simrad sin touch (NSS) har både touch og knappebetjening........ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Jeg kjøper ikke helt argumentene med betjening. Jeg har i årevis hatt kartmaskina på kartbordet uten å ha noe som helst behov for å betjene den når jeg seiler. Jeg setter den opp med de vinduer den skal vise før jeg legger avgårde. Et vanntett keyboard koster noen hundrelapper dersom det skal være noe behov for å betjene noe under seilasen. Med MacENC har en også alltid tilgang til oppdaterte kart. Man må ikke vente til det passer produsenten av plotteren å gi ut nye. Og ser man til de båtene som virkelig får kjørt seg, VOR, så er det PC løsninger over hele fjøla. Fant noe interessant der: http://www.nortekusa.com/en/news/new-navigation-capability-to-puma-ocean-racing-team Man måler båtens sidelengs avdrift realtime. Kjører på en PC. Laget i Bærum hvor man ifølge de sprenglærde her på forumet ikke lager noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Er ikkje tilhenger av touch betjening liker best fysiske knapper å kunne trykke på, det er sant nok at priser på kartplotter har sunket seinere år men skal eg anskaffe meg ein plotter av anerkjent merke som har minst 12-14" så merkast det på busjettet. Har studert ein del priser frå norske nettbutikker og finn ikkje rom for ei så stor investering, så det vert nok til at Tiki vert innkjøpt til pc. Ser at ein får ein Onwa kartplotter med 12" skjerm til rundt 6tusen, er denne brukandes? hadde vert greit å få ein utale frå nokon som har peiling på sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.