VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hva med denne taben som lanseres nå da ? Vanntett i hvert fall. http://www.dinside.no/909921/sony-lanserer-xperia-tablet-z Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ut mot havet Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Kjem det norsk mva i tilegg på prisene på eBay? Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Eg har bestilt denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=759784#extra og håpar den skal vere bra til mitt formål. Merk at A-GPS/GLONASS er viktig for å få meir nøyaktig possisjon. Så det står att å finne seg eit godt kartprogram. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Hva med en liten laptop? 500 GB +++ og all verdens programvare. Plass til at alle kan få slengt inn sine favorittprogrammer der. Tåler ikke lys? Vær under tak. Tåler ikke vann? Vær under tak. Internettproblemer? Det har gamle papirkart også. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Bra utstyrsalternativer ser det ut til at mange her vet om. Men det koster. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Har gått fullstendig lei alt maset om ulike skjermdubeditter, kart osv. Har gjeldende papirkart liggende på kartbordet og iPad med Navionics Denmark i vanntett pose liggende fremme. Et blikk i ny og ne samt bruk til sporregistrering. Ut over det bruker jeg tiden ombord på å seile... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Det er vel litt avhengig kvar du ferdast vil eg tru?? og kor kjend du er i området. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Tasle Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Glosnass har jeg ikke prøvd enda på min Garmin 4012, men det skal jeg sette opp som test i det aller nærmeste via NMEA2K-interfacen. (Håper ikke Russland kommer "på besøk", og slår av eller koder Glosnass i besøksanledningen... ) Forøvrig ser jeg at det er mange meninger og forutsetninger ute og går, hver og en får jo bruke eller anskaffe det de mener passer best i sitt tilfelle. Behovene er sikkert like forskjellig som båtene. Men som nevnt må jeg ha den feed-back'en til fingrene som knapper gir når jeg eksempelvis zoomer eller skifter visning, og en skjerm som er minst 12" (pluss en 17" PC-monitor). Mye urent farvann her utenfor Kvaløya, så det gjelder å ha tunga rett i munnen, ett øye på sjøen og det andre på en større skjerm for å sjekke dybder, staker, skvalpeskjær o.l. Da er det OK med knappebetjening og stoooor skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Merk at A-GPS/GLONASS er viktig for å få meir nøyaktig possisjon AGPS virker kun i nærheten av en GSM basestasjon. Mye av prosesseringsbehovet er også lagt over på rmote servere. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Meinar Mulligan at det er feil det som eg hevdar når det gjeld A-GPS/GLONASS? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Ingenlunde. Jeg sier kun at du må være i nærheten av en GSM basestasjon for å ta nytte av AGPS. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Det handler jo mye om behov og budsjett dette, da. I dag har jeg Raymarine C-120 Plotter, og synes det er veldig bra. Men jeg har også en mini-pc med TIKI kartprogram ombord som jeg brukte før jeg innstallerte Raymarine systemet. Jeg synes MiniPCen og ekstern GPS fungerte helt fint, både inne og oppe på fly - også i dagslys. Dette med stor fart og knapper synes ikke var noe problem (nå gjør båten maks 23, og kjøres sjelden over 17) - programmet har jo hurtigtaster for det aller meste og er like lett å treffe/bomme på som Raymarine sine knotter og menyer. Selv liker jeg klart kaplotteren best (koblet til radar og annet også), men det kostet jo svært mye mer enn det en enkel miniPC+ kart og program koster. Jeg er ikke sikker på at jeg hadde kjøpt plotteren om det ikke hadde vært for at den gamle radaren ikke virket og jeg uansett "måtte" kjøpe noe nytt - jeg var egentlig rimelig fornøyd med miniPC ordningen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Det handler jo mye om behov Just precis. Skal du ha slike ting som værruting, taktikk, multiple kartvinduer, raster og vektor samtidig og annet kommer man ikke utenom PC eller Mac. Det er også litt morsomt at det ikke finnes en eneste kartplotter som er rattmerket. Inni alle profesjonelle systeme finnes en PC. Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Viser til innlegg ovenfor om test av GLOSNASS, det virker fin-fint på Garmin 4012. Neste test blir å kople plotteren til en 17" datamonitor for å sjekke bildekvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Mulligan, du har jo helt ret i at det er et personligt valg. Jeg vil ikke gøre mig til dommer her, blot sige hvad jeg selv foretrækker. Men dog vil jeg lige påpege, at de nye Navico plottere fakstisk kan håndtere både vektor og raster kort: http://www.panbo.com/archives/2013/01/nv-charts_on_navico_displays_another_paper_option.html Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Joda. Enig der. Men multiple kartsystemer har Maxsea hatt i 15 år. Og så synes jeg vel også at prisen på en ordentlig kart plotter er drøy. For prisen på den største fra Navico kan jeg få en ny MacBook og MacENC. Og kobles det på ekstern skjerm på MacBook skaper den en maskin til. Now we're talking. Redigert 25.Januar.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
onkelmusa Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Ser at noen anbefaler opencpn. Jeg har testet programmet og det ser ut til å fungere veldig bra med gode interface og klar grafikk. Det har bare en ulempe, men til gjengjeld er den svært stor: Det finnes ikke elektroniske kart til opencpn for Norge. Når jeg snakker om elektroniske kart, mener jeg elektroniske kart og ikke scannede papirkart, som man scanner og kalibrerer selv. Du kan bruke NV sine kart, men bare dersom du kjører på en windows maskin, ikke på Linux, så skal du kjøre en gammel maskin med linux funker det ikke. Grunnen til at det ikke finnes kart i Norge er at de som eier kartdataene nekter å frigi disse til bruk i "open source" programmer. Dvs programmer som er gratis tilgjengelig og som utvikles uten kostnader. I USA, Danmark og en del andre europeiske land er kartgrunnlaget fritt tilgjengelig for allmenheten til benyttelse. Dette på bakgrunn av at det er data innsamlet med skattebetalernes penger. I Norge derimot, har man valgt å selge datane innsamlet for skattebetalernes penger, bare til de store kommersielle som C-map (Jeppesen) Navionics, Garmin mv. Disse har igjen forpliktet seg til å kryptere dataene slik at de ikke blir tilgjengelig. De som utvikler navigasjonsprogrammer må inngå avtaler med kartdistributørene og forplikter seg også til å ha hemmelig kildekode for presentasjon av kartene i sine programmer. Derfor er det komplett umulig for et "open source" navigasjonprogram å få tilgang til norske kartdata, verken gratis eller mot betaling. Selv har jeg brukt PolarView, det kjører på linux på gamle maskiner. Her finnes også mulighet for å kjøpe ekte elektroniske sjøkart (ikke digitaliserte papirkart eller scannede kopier), disse er de samme kartene som er godkjent for papirløs navigasjon profesjonelt. Jeg har ingen tilknytning til PolarView, med det er det som funker på linux i Norge, jeg skulle menn gjerne sett at kart ble tilgjengelig åpent slik at jeg kan benytte OPENCPN. Ta en kikk på denne linken: www.polarnavy.com Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Da jeg skiftet til Garmin-system for noen år siden fikk jeg nærmest ved en feil med meg fjernkontroll (trådløs). Det er vesentlig enklere enn å trykke på knapper, enn si skjerm, når værlaget er urolig. Bruker nesten utelukkende det når jeg er under veis. (forsåvidt når jeg ligger stille også). Jeg har tilsvarende fjernkontroll til autopiloten, og sitter gjerne med en i hver hånd. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 (redigert) Jeg søkte på google etter maritim pc, og denne kom på topp. Digger Baatplassen. På båten har jeg det meste navigasjon klart ute: e125 på pidestall, 2x autopilot med ulik driv enhet, et par vind/multi instrumenter, hd color radar i masta. Under hardtop blir det antakelig ipad på feste i vanntett boks og fjernkontroll til autopilot. Ais og vhf dual station. Under dekk på kartbordet har jeg ikke dette klart ennå. Tenker at jeg skal ha et logg/fart/vind, og en skikkelig frittstående gps (Furuno 33 el). Også vil jeg ha en løsning for kart (og radar om mulig) som er i nettverk med plotter oppe, men også kan fungere frittstående fra plotter oppe om den svikter. Har en tanke om en stor skjerm med tastatur og mus. Men hva skal dive denne? PC, Mac eller en G serie fra Raymarine! Fyr løs med tanker og ideer Foreløpig heller jeg mot PC med MaxSea, men hvordan integreres det inn i Seatalk? Og er det stasjonær eller bærbar laptop som gjelder? Eller en MiniMac? Regina sailing har valgt denne løsningen: On the outer chart table in the cockpit we will install a Navnet TZtouch 14" plotter. The plotter has a touch screen and its human-machine-interface is similar to an iPad and thus very intuitive. In addition to the touch screen, it still has knobs and buttons so you can control the device even with wet fingers. At the navstation down below we have the 15" Furuno multifunctional display MU150HD. It either acts as a cloned slave-display of the plotter or it acts as a display for the ship's navigation PC, a 2.5 GHz Mac mini. By means of a software called Parallels we can run MacOS with all its benefits on the Mac as well as Windows 7, both at the same time. In other words: any Windows-software can run "in parallels" with Mac Programs, which means we only need one computer for our software, be it for Mac or Windows. Our most important Windows-based software is MaxSea Time Zero Explorer with a routing/weather module. This navigation software runs totally independent of the plotter with its own charts. Furuno has prepared for such a redundant system by offering two licenses when buying MapMedia charts from MaxSea: One license for the Navnet TZtouch plotter and another license for a stand-alone PC. The MaxSea navigation software looks like the virtual reality in a computer game Integrated satellite pictures, 3D panning, AIS-presentation and possible radar overlay is cheating, isn't it? I will also hold onto teaching classic navigation to my students The interesting feature with the Time Zero Explorer version is that it fully integrates with Furuno's equipment in such a way, that the radar can be displayed directly on the PC, turning the radar into a black-box device. In other words, the radar does not needs to go through a plotter, so we have a redundant system even for the radar picture. Furthermore, the MaxSea program is prepared for two individual GPS-inputs: one from the Navnet Network, i.e. the satellite compass SC-30, and the second one from the stand-alone GP33 GPS via a serial COM-Port (NMEA183). This allows the Mac mini with MaxSea to run with its own charts and an own independent GPS, should the entire rest of the navigation network break down. Although it sounds very complicated, it is not! All we do is to use one plotter and one PC and make sure that they are able to work independently, creating a redundancy without having to buy two of everything. Redigert 1.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Bitteliten, du skal vel være på havet for det meste, da ser jeg ikke poenget med å ha så mye elektronik kjørende. Vi seilte fra skottland til La Coruna og tilbake i sommer uten kartplotter, papirkart er gull i mine øyne. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 (redigert) javisst. Jeg både har papirkart og kan bruke dem. De brukes alltid ombord hos oss. Og det er siste backup sammen med bærbar gps. Men det var ikke det jeg lurte på nå Redigert 1.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Da er vi nesten enige, i mine øyne er papirkart pri.#1 . Men jeg må si jeg er imponert over dine kunnskaper når det det gjelder båt og utstyr for langtur. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 (redigert) Mykje av det som vert diskutert i denne tråden ligg på eit nivå som ikkje er relevant for mitt bruk, er vel ikkje blitt noko meir sikker på kva eg skal velge plotter eller pc navigasjon. Begge deler har sine fortrinn, fordelen med å bruke pc med ekstern skjerm er vel prisen. Skal ein ha ein plotter med skjermstørrelse over 10" så er prisene stive. Ser at Garmin 720 går for under 5 tusen no, dersom det hadde vert mulig å kople til ekstern skjerm til denne så hadde eg slått ti med det samme. Var ei stund inne på å importere plotter men det er lite å spare på dette. Redigert 1.Februar.2013 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Utrolig hvor det svinger, i bølger og frisk sjø....... I denne tråden er det nok kjepphester til et derby Kartplottere, PC og papirkart...... Smaken er delt. Benytt det du liker - ikke hva andre sier du bør like.... Lommeboka er også et viktig poeng. Har seilt og ført båt til alt sammen, papir, plotter og universalløsninger. Det beste for meg er en 4" med Android + Navionics og en 7" Android med Navionics - funker som fjell. Vanntett til og med... Tenke seg til...En løsning til noen få hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 1.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2013 Godt for deg Svebe, i den den virkelige verden er det vel forsikringsselskap som bestemmer hva du skal navigere etter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.