Jump to content

Valgets kval, ny kartplotter eller pc til navigasjon?

ut mot havet

Recommended Posts

Hulda seiler ikke i 25 knop. Hulda er en sedat dame. Men skipperen lider av likfingre, som ikke er videre forenelig med touch screen. Det er forsåvidt ikke sikkert at det er så lenge før hele skipperen er et lik, men i mellomtiden: Ja takk, begge deler. Kjøpte i fjor Garmin ute og inne, radar (kjempegreie), AIS og alle disse andre greiene. Uansett kommer det til å rusle en PC inne i båten som har kart og kartprogram. Her kan jeg stå og styre under fart og zoome inn og ut på brøkdelen av et minutt. Jeg synes det er et pes å zoome med knottene til Garmin. Det går for seint, selv i 5 knop og kuling. Legger til det, kuling og bråttsjø. Det er som regel det når jeg er utpå.

Så for øyeblikket er Garmin lykkelig integrert. For tur står en Asus Eee med brukket skjerm (12 volt maskin) som skal spille sammen med en 15" skjerm (12 volt) via et minitastatur og mus med 'ball på siden' som kommer til å sitte fast på kartbordet (via galvanisk skille fra CO). Og på denne halvdefekte laptopen, så ligger det all verdens utdaterte kart, med unntak av USA (som er totalt fraværende). Uansett så vil de gi meg den oversikten jeg trenger for å kunne knåtte meg inn på Garmin, som via Trimble (som de begge henter posisjonen fra) gir en meget nøyaktig posisjonsbestemmelse. Jeg skal uansett ikke lenger til sommeren enn å plaske rundt i Skagerrak.

Det har i det hele tatt blitt slik at man kan ikke seile fra Strömstad til Koster uten full digital dekning. Lurer på hvordan de meget avanserte vikingene hadde det. Måtte vært bare tomta. En gang i tiden hadde jeg bare et papirkart, uderivert kompass, skranglete armbåndsur, blyant, parallellforskyver og lærebok i navigasjon. De var en happening da vi fikk propellogg. Det har vi ikke nå.

Regina laska er jo imponerende lesing, men mannen er jo gal :giggle:

IP 56 på TZT14 høres jo ikke så veldig imponerende ut for utebruk, eller er det uten innfelling?

Selve furuno systemet virka jo greit oppbygget og uten for mye dill visst man tenker redundans etc. vil eg påstå, men det koster nok skjorta?

Ethernet rett fra radarantenne og direkte til pc / plotter uavhengig av hverandre er jo smart med tanke på stømforbruk, men selve plotter/skjermer var jo ikke direkte strømgjerrige.

Vil nok tru at bare møtet med Furuno Tyskland kosta mer enn hele systemet mitt?

Grunnen til at det ikke finnes kart i Norge er at de som eier kartdataene nekter å frigi disse til bruk i "open source" programmer. Dvs programmer som er gratis tilgjengelig og som utvikles uten kostnader. I USA, Danmark og en del andre europeiske land er kartgrunnlaget fritt tilgjengelig for allmenheten til benyttelse. Dette på bakgrunn av at det er data innsamlet med skattebetalernes penger.

I Norge derimot, har man valgt å selge datane innsamlet for skattebetalernes penger, bare til de store kommersielle som C-map (Jeppesen) Navionics, Garmin mv.

Disse har igjen forpliktet seg til å kryptere dataene slik at de ikke blir tilgjengelig.

Dette er grunnen til at flere av oss bruker C-map helt uten dårlig samvittighet.

For mange vil en gammel bærbar PC med OpenCPN og C-map være en perfekt løsning. Dette er det billigste alternativet, og om man ikke har spesielle krav som må oppfylles, så er billig godt nok.

Jeg nevnte tidligere i denne tråden om å bruke en PC-skjerm som større skjerm til min 12" Garmin 4012.

Nå har jeg prøvekjørt oppsettet i demo-modus, og resultatet finnes på http://tore.aasli.no/boats/garmin4012/index.php . En 17" skjerm synes å være ypperlig for mitt behov under forutsetning en leseavstand på 1-2 meter. Nå mangler det bare litt varmere vær og et VESA-feste til monitoren, så er alt klart for montasje i båten, og ut med den gamle 10" Seiwa'en.

Videokameraet sto plassert ca. 2 meter fra monitoren.

• 2 uker senere...

Vet ikke om jeg er helt enig, pettersand. Nå har jeg det siste fra Garmin, installert i fjor. Er ikke vanvittig imponert. Jeg har ikke sett på strømforbruket, men disse multifunksjonsskjermene (som de kalles) blir forbausende varme. Jeg tviler vel på om en moderne laptop bruker særlig mer. Desstuen erfarer jeg at PC'en er langt mer brukervennlig. Siste strekket vi hadde i sommer, 24 timer seilas fra Grenå til Strömstad, så gikk Garmin og tutlet med radaren sin (tildels dårlig sikt), mens laptop'en kjørte kart og AIS. Dette fungerte knallbra. Kunne sitte inne i salongen og ha det greit hele natten. Kjører vi aggeregatet for å lade, så går det vel en liter diesel i timen. Kompisen min har omtrent samme, enklere og uten radar og aggeregat. Han har tre solcellepaneler, og seilte ett strekk på 23 døgn i sommer med mye drittvær og redusert lading. Startet aldri motoren for å lade. Brukte Eber en del for å holde varmen og tørke ut.

I dag har vi robuste plottere hvor man kan koble til hva som helst. Selvfølgelig kan en også i dag navigere med pc til kystbruk, men knapt til havseiling og langtur, hvor også strømforbruket betyr mye.

Du får ha meg unnskyldt, men jeg kjøper ikke de argumentene.

Som jeg har sagt før, så godt som samtlige som seiler VOR, Vendee Globe og de der bruker PC.

Når det gjelder strømforbruk, så bruker en Garmin 4010 over dobbelt så mye strøm som en MacBook Air.

Om det er en kartplotter, PC, nettbrett eller mobiltelefon, så dreier det seg i bunn og grunn om:

• Datamaskin
  • GPS
  • Skjerm
  • Kartprogram
  • Kart

En kartplotter er generelt sett dyr, har dyre kart, har liten skjerm og med begrensede oppgraderingsmuligheter -

de andre løsningene kan kjøre flere kartprogrammer med flere typer kart, andre nyttige programmer ved siden av,

har bedre og større skjermer osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...