Jump to content

Led,radiostøy og annet

BØstrøm

Recommended Posts

Driver med en større oppgradering av seilbåten nå, og skal bla.a legge opp belysning i takplatene i båten. Leste en tråd her fra 2009, men valgte å starte en ny, da utviklingen muligens har endret problemet. Bør jeg unngå enkelte fabrikanter vedr ledlys? Finnes det noen godkjenning led som sikrer at de f.eks ikke støyer?

Opplever at kjøleskapet ombord støyer ved sending, så dette må jeg slå av når jeg skal snakke på VHFèn. Å skru av alt lys ombord blir i beste fall overkill, i værste fall skjebnesvangert.

Tar gjerne imot tips til lavtbyggende spotter som ikke støyer. Har lest øyet vått og stort på nettet, og prisforskjellene er nesten tragiske, hvis det ikke da er store kvalitetsforskjeller? Ser at båtsystem reklamerer med en slags spenningsregulator for å hindre piker ved lading,motorgange o.lign. Er dette nødvendig? Så for meg ett lysprosjekt for ett par båtlapper, men dette kan jo fort tidobles hvis man må kjøpe det dyreste.

Eg har ingen kjennskap til bruk av led i båt utover at eg bytta alle pærene i lanternene i forrige båt. Då kjøpte eg led frå Mekk. Lanternene trekte 9A med skikkelige pærer. Led påvirka vhf slik at eg slo den berre vhf av. Den gong hadde eg ikkje papirer på vhf, så eg gav blaffen i problemet.

I Albatross som vi kjøpte for snart eit år sidan kjem eg ikkje til å bruke 1000-1500kr på led i lanterner før nokon går god for de.

Kjøleskap har eg aldri hørt virker inn på vhf.

Eg har planlagt å bruke led til ein del belysning innvendig. Evt støy då er mindre viktig føler eg. Vi er som oftast fortøyd når det er behov for belysning.

Har vurdert separat batteri på vhf. Kan det hjelpe kanskje ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mulig jeg skrev litt rart der.

VHF`n er det viktig at tar strøm direkte fra batteri. Husk sikring i mellom, om ikke allerede montert fra produsent.

Trekk gjerne også miusen til Vhf`n direkte fra batteri.

Det skal bestandig være strøm til din Vhf, helt uavhengig av om du har på hovedstrømbrytere eller ikke.

Ville ikke koblet kjøleskapetbort fra sikringskursen sin å rëtt på batteriet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Om du har problem med piker så resulterer dette i kort levetid på pærer ol. Enkleste måten og billigste måte å stabilisere spenningen til forbrukeren er da å lage en bunt med kabel som koples inn serielt og gjør at det blir lengre vei fra piken til forbrukeren. Dette er gjort på enkelte bilmodeller for å øke levetid på hovedlys-pærer. Dog, jeg tror ikke det er piker som forårsaker støy...

En god og permanent løsning er å installere en DC/DC galvanisk skille for VHF. Mascot leverer flere typer for både 12VDC og 24VDC. Ser vi mot båter som ligger inn under Skipskontrollen/DNV er det krav om helt separate batteribanker og lader med galvanisk skille på primærsiden. Overkill her ja. :)

Google dc dc galvanisk skille og mange produkter dukker opp.

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Kjøleskapet går via en egen sikring i instrumentpanelet, slik at jeg kan skru av alt annnet, men la kjøleskapet være på. Kanskje jeg skal kople det direkte på batteriet? Blir etterhvert mye direkte på batteriene. Lensepumper, Eberspecher, kjøleskap. Har dette noe å si?

Lenspumpe, VHF og Vinsjer er vanligvis koblet rett på Startbatteri.

Kjøleskap/boks bør stå på Forbruksbatteribanken. Om den bør kobles direkte eller via hovedstrømsbryter har jeg ingen formening om.

Dynaplate for Jord til VHF, vil fjerne støyen fra kjøleskap og LEDpærer, men det fordrer et hull i skroget da denne skal være under vann til en hver tid.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...