Jump to content

System anbefaling Ray/Sim/Lowrance+++

bjorngb

Recommended Posts

Nå er det lenge siden jeg har vært aktiv her, men når jeg trenger litt hjelp vet jeg hvor jeg kan gå :-)

Vi ser på å oppgradere systemet ombord med AIS transponder og radar. Da trenger jeg og ny plotter. Har hatt Raymaring A65 til nå. Den har fungert ok, med noen små irriterende svakheter (som lengde på planlagt rute, GPS logg og litt annet smårusk) - men har fungert ok for oss. Vi har seilbåt som ikke går så fort, så vi pleier å ha god tid på å orientere oss underveis.

Det som blir igjen ombord er Raymarine S1 (tror jeg det er) autopilot m/rategyro, Raymarine ST60 vind og tridata.

Så er spørsmålet - er det en "nobrainer" å skifte ut til mer Raymarine? Eller er det helt ok å koble andre merker til dette uten at det går utover noe - f.eks mulighet til å styre på vind?

Om det ikke er en nobrainer - hva er å anbefale? Og hvorfor - tatt i betraktning vi har god tid og for såvidt har trivdes med vår A65?

Redigert av bjorngb (see edit history)

Både din autopilot og din tridata kan bruge både seatalk og NMEA 0183. Hvis du har et eksisterende seatalk.netværk i båden, så kunne det jo tale for at fortsætte med at bruge Raymarine. Men jeg mener at vide, at Raymarine alligevel er gået til et nyere netværk.

I min tidligere båd (Forbina) havde jeg en Simrad plotter men alt andet var Raymarine. tridata, autopilot, VHF mm. Det fungerede fint.

Mit gæt er at du er helt frit stillet hvad angår plottervalg, så gå efter den, du mener bedst opfylder dit behov.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...