zimsen Startet 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2013 Hei. Mye er vel skrevet og sagt om billig oljer fra feks Biltema. Det jeg lurer på er om det er noen som har testet 4 takts oljen , og feks drevoljen som Jula selger svært billig ? Ser at det kommer i fra ett svensk firma ved navn Starta marin , som har en god og oversiktelig hjemmeside , med linker til leverandører og samarbeidspartnere. http://www.startaprodukter.se/startamarin/no/index.html Databladet for oljene : http://www.startaprodukter.se/startamarin/no/download/Produktbeskrivelse/p2501.pdf Specen oppfyller alle krav til min motor , men så kommer jeg med mine duste prinsipper om at billige oljer fra Jula , Europris o.l er bare crap , men er det virkelig det? Under 50 lappen for literen er i hvertfall hyggelig! Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
SoBo Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Vandrer mye i at annet forum også (bilforum) og der er det mange og lange diskusjoner om olje, uten at noen noen gang blir enig omn noe som helst. Sånn jeg ser det har vi ikke annen mulighet enn å tro på det som står på oljekannene alså spec`en uansett merke/produsent. Oppfyller den kravet motor/drevprodusent foreskriver må dette være ok. For å finne ut om dette stemmer må olja i tilfelle analyseres å da gjelder det alle merker sånn jeg ser det, og da begynner å bli vidløftig. Tror heller ikke de som selger olje, være seg biltema, jula, etc tør selge noe som ikke er det produktet det selges som. Men det hele blir vel litt sånn "smak/behag" og "magefølelse" opplegg. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
zimsen Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Ja du har vel rett , og siden jeg bytter olje minst to ganger pr sesong så kommer jeg nok til å handle noen kanner for å teste. Sannsynligvis vil jeg ikke merke noe forskjell. Merker man noe så er det vel at motoren går at skogen...noe den neppe gjør. Ser at det er mye diskusjon rundt oljer , men fant ikke noe om akkurat denne...noe jeg syntes var rart da den er billigere enn biltema oljen , samtidig som man kan finne litt info på nettsidene til dette firmaet! De prater i hvertfall godt om seg selv. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
SoBo Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Olja biltema selger er nok mer kjent og utbredt enn jula sin. Dette har vel med at Jula ikke har vært like lenge i markedet og da heller ikke like mange utsalg som biltema. Har selv brukt biltema sine oljer på både bil (motor,auto.gir,aksler etc) og båtmotorer, uten å hatt noen havari eller problemer av noen art. Mulig jeg har hatt flaks ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
index Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Jeg har tidligere vært svært skeptisk til billigoljer, det har vel noe med at billigoljer før var rimelig synonymt med dårlige oljer. Så jeg har brukt mye penger på dyre oljer av anerkjente merker opp gjennom årene. Men for 9 år siden kjøpte jeg min første dunk med Biltemaolje, og den gjør faktisk akkurat samme nytten! Den ene bilen har nå gått nesten 100000 på Biltema olje, og viser ingen tegn til slitasje eller oljeforbruk utover det normale. Så her går det i Biltema til biler, båt og scooter med verdens beste samvittighet. Olja blir ikke dårligere av et Biltema klistremerke på kanna enn om de klistrer på et Statoil merke! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Kun biltema her i gården også.. tilogmed kone bilen en audi 2,7 bi turbo får bt olje... aldrig hvert noe problem.. og den konebilen har et meeeget hardt liv... med over 300hp og far som er glad i og blåse ut "litt" .. bilen har runda 200 000 km og bruker ikke så mye som en skvett. så lenge olja holder spec så er den gulle god etter mitt syn.. det finnes alltid folk som kjøper olje til gullpris.. men dem om det.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
zimsen Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Da har jeg vært på Jula for å sjekke ut denne olja , men det var en utgående vare , og utsolgt! jaha , da stikker jeg innom bilxtra og drar med meg en femmer med Pennzoil som jeg vet er god og oppfyller kravene , men denne måtte han selvsagt bestille fra Watski event , og dermed ville han heller prakke på meg en Castrol MTX olje som var på tilbud. 299 til 4 liter. I manualen står det : Use only oils that are rated SE, SF, SG, SH, or SJ API ! Castrol oljen mente han var bedre for den var SL! Jeg er ingen oljebaron så gikk tomhendt ut igjen. Men har han rett kan jeg bruke denne oljen , selvom den ikke er nevnt i manualen ? (er 10w40 olje , så viskositeten er rett) Trenger ikke en lang diskusjon , bare ett ja eller nei fra en som har greie på det :-) Takk. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
LM 605 Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Best Marin hadde gode tilbud på 4 l.kanner med Pennzoil 15W-40 (Marin), men det er vel kanskje gått ut nå. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Olje og damer. Da er diskusjonen i gang Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 En skal bruke olje med de spesifikasjoner somstår i motorens håndbok. Om den leveres av Knoll & Tott eller julenissen har ingen praktisk betydning, bortsett fra prisen. Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Er forsåvidt det jeg tenker også , men så kom denne selgeren som hardnakket påsto at L var høyere opp en J så den kunne jeg i hvertfall bruke! Jeg ble dog skeptisk , og slo det fra meg. Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
dvil Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 I manualen står det : Use only oils that are rated SE, SF, SG, SH, or SJ API !... Trenger ikke en lang diskusjon , bare ett ja eller nei fra en som har greie på det :-) Jeg har ikke greie på det, men API har. Svaret er ja. http://www.api.org/certifications/engineoil/categories/upload/motor_oil_guide_2010_120210.pdf Høyere bokstav er nyere olje, og skal ifølge API dekke tidligere kvaliterer. Det påstås imidlertid at noen viktige betanddeler som var viktig for eldre motorer er redusert i nyere oljer, fordi de reduserer katalysatorens levetid. Google ZDDP, hvis du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Se der ja! Da lærte man litt! Følgende tekst dekker vel det meste : Oils may have more than one performance level. For automotive gasoline engines, the latest engine oil service category includes the performance properties of each earlier category. If an automotive owner's manual calls for an API SJ or SL oil, an API SM oil will provide full protection Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
hegra Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Castrol MTX er vel girolje. Sikker på at det ikke var GTX du ble tilbudt.? Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Castrol MTX er vel girolje. Sikker på at det ikke var GTX du ble tilbudt.? He He , jo det har du helt rett i... ;) Husket feil Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.